Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Regeringens el-fiasko

klyban skrev 2024-11-25 12:45:52 följande:
    JA, det är intressant tom inte kommer med detta, utan har personer som börjar med att tigga pengar och sen kör konspirationer.
    Tom presenterade en artikel som är skriven av en professor emeritus med omkring 200 publikationer hos Chalmers.

Ni diskuterar vart artikeln ligger som om det skulle ha någon betydelse för artikelns innehåll, författarens trovärdighet, kompetens et cetera.

Folk som inte klarar av att öppna ett paket och diskutera innehållet har bara omslaget att förhålla sig till.

Finns det någon mening med att diskutera omslag med er?
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    klyban skrev 2024-11-25 14:08:58 följande:
    SÅ du inbillar dig det är vad vi pratar om här, så komiskt.
    Padirac skrev 2024-11-25 13:30:44 följande:
    Uven har tidigare kallat misstänkliggörande av publicerande medier för'källkritik'

Nu verkar källkritik betyda någonting annat. 

Men källkritik till skribentens åsikter är inte det jag diskuterat, utan lämpligheten i att sprida länkar till medier som sprider desinformation, alternativa fakta och konspirationsteorier 
    De tror åsikter är källkritik, och sen att de "läser bibeln som fan gör", det är av ett stort ointresse och pga det enda viktiga är att mata agendan.
    Nej, jag vet att det pratas om Epoch Times.

Det säger mer än tillräckligt när ni beter er som att 'källkritik' är någonting som börjar och slutar vid omslaget - vart en artikel har publicerats. 

"Källkritik är kritisk granskning av källmaterial och bedömning av trovärdigheten av påståenden som ges i en informationskälla. Källkritik är en central vetenskaplig metod för att bedöma vilka uppgifter från en uppgiftslämnare som är trovärdiga."

sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4llkritik
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-25 13:30:44 följande:
    Uven har tidigare kallat misstänkliggörande av publicerande medier för'källkritik'

Nu verkar källkritik betyda någonting annat. 

Men källkritik till skribentens åsikter är inte det jag diskuterat, utan lämpligheten i att sprida länkar till medier som sprider desinformation, alternativa fakta och konspirationsteorier 
    Utan att bemöta innehållet i materialet som var aktuellt?

Du armerar 'lämpligheten'. Ett så tröttsamt beteende att det troligen ensamt kunde ge Donald Trump segern och allt i övrigt jordskredet.

Grundinställningen till 'de andra' kan inte vara kontroll - då blir det aldrig några medmänniskor av dem.
  • Digestive
    klyban skrev 2024-11-25 14:33:18 följande:
    Åsikter är bara tyckande....
    Per Fahlén har kvalificerade åsikter på sitt område.
  • Digestive
    klyban skrev 2024-11-25 15:41:40 följande:

Dock så har det berättats om fel och dessa vägras tas in, men försök du igen med killbill och padirac, men såklart då börjar du bara börja prata om annat istället har jag lärt mig.

På samma sätt som vinkraftverksbolage3ns dåliga affärer väldigt snabbt blir en helt annan diskussion.

Padirac skriver ordagrant det här:

Har du sett att jag i det här fallet diskuterat medierna i sig?

KillBill har kommenterat fallet med en enda kommentar:

Det är du som hänvisar till källor som gjort sig kända för att sprida konspirationsteorier.

Du har ingen aning om vad du kommenterar för ingendera har bemött innehållet i artikeln.
  • Digestive
    klyban skrev 2024-11-25 16:59:26 följande:

Som jag sade, sluta prata om annat och ta detta med vederbörande.
    Men opps, du gav upp pga sakligheten säger något annat.

Nej, det som jag började prata om tänker jag fortsätta att prata om.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-25 17:39:57 följande:
    Det är fantastiskt. Du har väl oxå länkat till dessa tomtemedia utan vidare reflektioner om jag kommer ihåg rätt. 

Om det är som Tom skriver att en del skribenter enbart tas in av tomtemedia så kanske det säger någonting om saken i sig.

Nä. Sluta länka till Sputnik, RT, SwebbTv, epoch times, Samnytt/Avpixlat och andra sk*tmedia FÖR att INTE stödjer dem ekonomiskt och normalisera deras plattformar.

Trumps jordskred var för övrigt ytterligt litet , drygt 1.5 procentenheter om jag sett rätt. En sandlådehink till Trump och hans vänner

Du har säkert rätt i att jag ensamt kunde gett Trump segern, med tanke på att SDs apologeter och vurmare alltid säger att allt ifrågasättande av deras husgudar gör dem och alla andra tvugna att rösta brunt. Om jag kommer ihåg rätt har det förts fram tidigare i dina inlägg Tomte
    Du vet inte hur mycket folk har reflekterat över en artikel utan du inbillar dig att du vet det. Det är sådant som kallas för fördomar.

Om det är som Tom skriver att en del skribenter enbart tas in av tomtemedia så kanske det säger någonting om saken i sig.

Olika politiskt färgade kvällstidningar tar givetvis emot/avstånd från diverse olika skribenter.

Nä. Sluta länka till Sputnik, RT, SwebbTv, epoch times, Samnytt/Avpixlat och andra sk*tmedia FÖR att INTE stödjer dem ekonomiskt och normalisera deras plattformar.

Jag har sällan någon anledning att länka någondera men jag har noterat att de besvärar dig. Vad som normaliseras i fria och demokratiska länder avgörs med öppna samtal - vad försök till censur ger i det samma, skördar vi frukterna av idag.

Trumps jordskred var för övrigt ytterligt litet , drygt 1.5 procentenheter om jag sett rätt. En sandlådehink till Trump och hans vänner

Donald Trump vann valmansrösterna med 312 mot Kamala Harris 226 och Republikanerna har numera majoriteten i samtliga aktuella statsorgan inklusive högsta domstolen. Det går inte att få en större sandlådehink.

Du har säkert rätt i att jag ensamt kunde gett Trump segern, med tanke på att SDs apologeter och vurmare alltid säger att allt ifrågasättande av deras husgudar gör dem och alla andra tvugna att rösta brunt. Om jag kommer ihåg rätt har det förts fram tidigare i dina inlägg

Finns ingen anledning att överdriva. I övrigt har jag röstat på MP, V, PP, C, KD, M och vad det blir i framtiden vet jag ingenting om. Vad jag skulle få för färg saknar betydelse då jag inte går runt och oroar mig över sådant.

• Digestive
    Padirac skrev 2024-11-25 18:16:57 följande:
    Ja, uven har gjort precis detta och kallat det källkritik, fast det enbart handlade om att utan grunder misstänkliggöra mediabolaget. Spekulativa påståenden som grund för det denna kallade 'källkritik' Tomte

Spekulativa påståenden är för övrigt någonting som 'de tre musketörerna' i fråga allt som oftast brukar framföra som belägg för olika konspirationsteorier om 'eliten' , mainstream media och motstånd mot 'de bruna'.  Du känner säkert igen mitt tjat på dina inlägg om att inte använda spekulativa påståenden för att lufta konspirationsteorierna Tomte
    Då leker ni säkert väl ihop och finner nöje i det. Övertygad blir jag dock av bevis.

Du känner säkert igen mitt tjat på dina inlägg om att inte använda spekulativa påståenden för att lufta konspirationsteorierna

Du får specificera så att det går att besvara. Jag vet inte mer om vad du tänker på än vad du vet om övrigas reflektioner på artiklar.
  • Digestive
    Anonym (Nonsens) skrev 2024-11-25 19:20:24 följande:
    Per Fahlén är inte kvalificerad när det rör vindkraft eller global miljö eller klimatforskning. Hans professur i energi och miljö handlar om elanvändning och inomhusmiljö, t.ex. i shoppingcenter. Han har inte koll på global miljö och t.ex. förnekar han att det finns en global uppvärmning. Det är fint att kunna slänga sig med en titel som låter att han kan detta, men det kan han alltså inte.
    Det verkar stämma att han inte har någon vidare akademisk merit att stå på i sådana ämnen (bläddrade igenom hans publikationer).

Hittar dock ingenting om att han skulle förneka någon global uppvärmning utan det jag hittar - har inte sökt runt allt för noga - är hans åsikter om att just vindkraften i sig skulle vara en onödig omställning.

Har du några citat när tillhands där han förnekar den globala uppvärmningen?
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-25 19:48:24 följande:
    Jo, jag finner ett visst nöje i att kritisera 'de tre musketörerna' som återkommande hänvisar till spekulativa påståenden som bevis.

Det är djupt beklämmande att det medvetet och reflekterat länkas till media som sprider konspirationsteorier, alternativa fakta och desinformation Död

Den som inte begriper bättre är ju på något plan ursäktad.
    Vad bra att du får skriva av dig.

Det är djupt beklämmande att det medvetet och reflekterat länkas till media som sprider konspirationsteorier, alternativa fakta och desinformation

Det är ingen skillnad mellan Epoch Times och andra politiskt färgade kvällstidningar i sådana frågor. Fokus borde ligga på sak så att det slutligen möjliggör klarhet - se exempelvis inlägget av Anonym (Nonsens) strax högre upp.
  • Digestive
    Anonym (Nonsens) skrev 2024-11-25 20:22:07 följande:

Det syns i hans debattartiklar,  men där skriver han inte det övertydligt. Där är det att klimathotet är "overifierat" och att han är "skeptisk" till IPCC. Jag har inte tid att leta, men vet att han uttryckte sig så i insändare/debatt i Dalarnas tidningar (Borlänge tidning, Falukuriren m fl) rörande vindkraft på Ripfjället..
    Det verkar vara sedvanlig smutskastning från dem som tar replik på honom (hans egna ord är svårare att hitta, flera länkar har varit brutna).

Tittar man istället i artiklar om hans arbete så kan man se hur exempelvis han och hans kollega problematiserar temperaturhöjningar:

I december 2018 skrev han en anmärkningsvärd slutsats om förnybara energier i tidskriften ?Joule? med sin kollega Lee M. Miller. Enligt detta beräknas klimateffekterna av vindenergi per producerad energienhet vara ungefär tio gånger högre än för solceller. Klimateffekterna förväntas öka ju fler vindkraftverk som installeras, enligt prognoserna. Därtill tar forskarna också upp tidsfaktorns betydelse. Temperaturökningen från vindenergin inträffar omedelbart medan fördelarna med minskade klimatutsläpp endast ökar långsamt: 

klimatupplysningen.se/vittnesmal-fran-en-chalmersprofessor/

Och han problematiserar även koldioxidutsläpp:

Slutligen upprepar Charlotte Unger Larsson flosklerna om ?hållbart? och ?klimatsmart?. Användningen av odefinierade begrepp av den typen vilseleder läsaren. I förhållande till kärnkraft ger el från vindkraft ökade koldioxidutsläpp, ökad användning av icke förnybara resurser, ett mindre hållbart elsystem och ökade kostnader.

www.allehanda.se/artikel/insandare-replik-stoppa-vindkraften-ger-okade-kostnader-och-mer-koldioxidutslapp-an-karnkraft

Alla hans påståenden liksom källorna i sig läggs såklart åt sidan i det här ärendet.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-25 20:23:31 följande:
    Haha. 'Det är ingen skillnad mellan Epoch Times och andra politiskt färgade kvällstidningar i sådana frågor'

Javisst Tomte

www.nbcnews.com/news/us-news/epoch-times-falun-gong-growth-rcna111373

'The Epoch Times directed millions of dollars in advertising toward supporting President Donald Trump?s campaign and published dozens of articles parroting his lies about the election ? resulting in huge growth to its audience and its coffers.

...

Its editorial vision ? fueled by a right-wing slant and conspiracy theories ? is on display in recent reports on how ?Jan. 6 Capitol Hill Security Footage Challenges Key Narratives? and ?Meteorologists, Scientists Explain Why There Is ?No Climate Emergency.?? Its video series include a documentary-style film alleging widespread vaccine injury and death and an exposé of an alleged world government agenda to harm farmers, cull the population and force survivors to eat bugs. 

...

The Epoch Times also employed a tactic more often associated with fake news content farms and scammers than news organizations, creating a network of inspiring and cute-content pages and fake accounts to inflate The Epoch Times' reach. '

Helt vanligt bland de kvällstidningar du läser menar du?
    Och i motsvarande kvällstidningar kan man läsa om allsköns påhitt som målar ut Donald Trump som en rasist och så vidare. I övrigt är det väldigt magert att vända sig till NBC News för att få en bild av Epoch Times precis som vice versa - på tal om källkritik.

Jag läser inte kvällstidningar.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-25 21:57:32 följande:
    Så.. utan att läsa kvällstidningar vet du att kvällstidningar delar samma konspirationsteorier, alternativa fakta och desinformation som epoch times Tomte

Var läste jag någonting om användandet av spekulativa påståenden som togs för bevis...

Episkt .. haha
    Jag har inte skrivit att kvällstidningarna delar samma konspirationsteorier et cetera.

Du förställer det som jag skriver, du väljer att missförstå vardagsuttryck i givna kontext och beter dig allmänt hånfullt.

Jag förlorar ingenting på att meningsmotståndare gör sig själva intellektuellt motbjudande och någonting annat finns det inte att bemöta - det var tydligen allt.
    Padirac skrev 2024-11-25 22:18:50 följande:
    mediabiasfactcheck.com/the-epoch-times/

Questionable Reasoning: Conspiracy Theories, Pseudoscience, Propaganda, Fake News, Failed Fact Checks
    Bias Rating: RIGHT
    Factual Reporting: MIXED
    Country: USA
    MBFC?s Country Freedom Rank: MOSTLY FREE
    Media Type: Newspaper
    Traffic/Popularity: High Traffic
    MBFC Credibility Rating: LOW CREDIBILITY
    Jag har aldrig ponerat någonting annat. Repetera ovanstående.

• Digestive
    klyban skrev 2024-11-26 12:29:02 följande:

[Långt inlägg som kan läsas ovan.]

Och det samma gäller även här fast av andra orsaker - vederbörande hänger i vanlig ordning inte med överhuvudtaget.

Vad finns det ens att bemöta och med någon form av mening?

Ett hav med påståenden utan underlag. Det går inte att hitta en röd tråd någonstans. Ett språkbruk som knappt går att förstå.

I klybans huvud är säkert alltihop akademiskt uttryckt, tillrättalagt och välunderbyggt men problemet är att ingen annan har tillgång till det - därmed blir det bara slöseri med tid.
  • Digestive
    klyban skrev 2024-11-26 15:32:27 följande:

Kliniskt rent från saklighet, vill du försöka igen?

Sakligheten är ju en definition av tillrättalagt = korrekt information med fakta.

Jag har inget intresse av att försöka bemöta klybans 'story time' så välj ut ett eller flera av dina påståenden som du kan ge ett faktuellt underlag.

Du påstår exempelvis att Donald Trump "är en rasist och kanske även en nazist" men du presenterar ingen som helst fakta som ger påståendet ett underlag att diskutera.

Hur är det sakligt?

Absolut ingenting intygar att du har någon praktisk förståelse för vad saklighet innebär - för dina inlägg är bara ett hav av tomma påståenden.
  • Digestive
    klyban skrev 2024-11-26 17:46:08 följande:
    Jag gav två supertydliga exempel...., vill du försöka igen.
    Nej, du har postat två supertydliga exempel på att du inte klarar av att placera saker i ett kontext.

"poisoning the blood of our country"

Adolf Hitler: Pratar i praktisk mening om rasblandning ur ett rashygieniskt perspektiv.

Donald Trump: Pratar i symbolisk mening om illegala invandrare.

"unified Reich"

Det finns absolut ingenting nazistiskt med att vilja ha/tala/propagera för ett enat rike - vare sig om ena ordet är på tyska eller för att Adolf Hitler ville ha/talade/propagerade för det samma.

-----------

Var det verkligen allt du hade, några ord som du förväntar dig ska hanteras i ett totalt vakuum utan något som helst kontext, rim och reson?

Jag kan med två sökningar få fram Socialdemokratiska tal om att "arbete ger frihet" och att Moderaterna har använt det samma som slogan.

Prova nu att applicera exakt samma resonemang på det - helt utan kontext, rim och reson.
  • Digestive
    klyban skrev 2024-11-26 19:07:12 följande:

Intressant och se en rycka ut för att ursäkta nazism, och det är många exempel till.
    Men du kommer ursäkta ALLA dessa på exakt samma sak, och säger det betyder något du inte ens har en aning om det gör, sånt är fascinerande.

Dock ett litet uppvaknade i att jag vet nu vem du är, vet du om att du är nere i ett kaninhål.
    Undrar för du var oerhört saklig en gång i tiden, vad hände?

Och sen vad har detta med era konspirationer och desinformation om energin?
    Vi ser ju du flyr från den fortfarande.

Jag förstår att du har många exempel på nazism med definitioner som bygger på så undermåliga resonemang - det säger sig självt.

Vilka härliga vibbar du ger ifrån dig här i mittenpartiet. Alltid dessa kaninhål och som du i PM menar att även mina nära och kära befinner sig i. Jag bryr mig inte om det skeva beteendet som tittar fram hos dig lite då och då, det är bara osmakligt på ett sätt som ingen borde vara stolt över. Ta dig själv i kragen.

Angående energi så har jag inte nämnt någonting om konspirationer och desinformation. Kortfattat så skrev jag att kvällstidningar generellt sett är likvärdiga med att innehålla sådant. Du är som vanligt ute och cyklar.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-26 19:56:08 följande:
    Hmm. vilket ord var det jag såg lite längre upp...   det är inte så att jag föreställer mig vad du menar  jag problematiserar bara de påståenden som finns i dina inlägg Skål

Men vad betyder det här vardagspåståendet då egentligen? Tydligen inte det som är skrivet?
    Digestive skrev 2024-11-25 20:12:36 följande:
    Vad bra att du får skriva av dig.

Det är djupt beklämmande att det medvetet och reflekterat länkas till media som sprider konspirationsteorier, alternativa fakta och desinformation

Det är ingen skillnad mellan Epoch Times och andra politiskt färgade kvällstidningar i sådana frågor. Fokus borde ligga på sak så att det slutligen möjliggör klarhet - se exempelvis inlägget av Anonym (Nonsens) strax högre upp.
    Menar du att det är skillnad mellan epoch times och kvällstidingingar i fråga om konspirationsteorier, alternativa fakta och desinformation?   Eller menar du inte det?

Vad är det i så fall som inte skiljer epoch times och de kvällstidningar du inte läser enligt din uppfattning?
    "Det är ingen skillnad mellan Epoch Times och andra politiskt färgade kvällstidningar i sådana frågor."

Med andra ord så står det att nämnda kvällstidningar är likvärdiga i fråga om att innehålla konspirationsteorier och så vidare.

Hur du får det till att nämnda kvällstidningarna skulle sprida samma konspirationsteorier och så vidare är en gåta. Som du själv skrev:

"Så.. utan att läsa kvällstidningar vet du att kvällstidningar delar samma konspirationsteorier, alternativa fakta och desinformation som epoch times"

Det är givetvis ingen konst att hitta på vad det är som står i andras inlägg och sedan göra sig lustig över det - bland annat du visar ideligen hur lätt det är.

Är det dock någonting som är svårare så är det att göra sådant till en daglig konstform och fortfarande ha kvar sin trovärdighet. Det lyckas du mindre bra med.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-26 21:55:23 följande:
    Du menar på fullt allvar att du tror att de kvällstidningar du inte läser är likvärdiga i fråga om att sprida konspirationsteorier, alternativa fakta och desinformation ( om än andra än Epoch times)...?

Det är i påståendet sig självt ett bevis för spekulativa försanthållanden utan belägg. Du har inga belägg då du inte läser kvällstidningarna , ändå kommer spekulativa försanthållanden i frågan..

Det är onekligen lätt att göra sig lustig över då det inte har ett spår av trovärdighet i sig.

Det är beklämmande som sagt. 
    Uttrycket att 'läsa kvällstidningar' avser en aktiv och regelbunden handling - att helt enkelt läsa kvällstidningar. Jag har ingen sådan relation till kvällstidningar eller någon annan traditionell media (ett möjligt undantag vore svt.se).

Jag tar del av sådant material på annat vis - exempelvis genom strömmar och sociala medier. Därifrån läser jag ibland artikeln i fråga men en artikel är givetvis ingen kvällstidning och någon form av regelbundenhet saknas.

Så enkelt var det och det enda som är bevisat hitintills är att din svenska är begränsad. Längre än att beta av dina fördomar och förutfattade meningar kommer man sällan.

Vad ohederliga debattörer finner 'beklämmande' med meningsmotståndare bryr man sig inte om. Det är inte så att du har kommit fram till slutsatserna om andra här genom någon form av reson och reflektion, bevisligen.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko