klyban skrev 2024-10-25 11:30:49 följande:
Tycker det är skitroligt att läsa detta och hur hemskt det är med att det finns gott om el helt plötsligt.
Och att all attack sker mot vindkraftverk och troligen alla annan grön el också, för tydligen ska det bara vara kärnkraftverk.
Snacka om en upp och nedåtvänd diskussion nu och det som blir komik är att ingen vill investera i kärnkraftverk och det måste då vara ebbas fel och för hon inte slängt tillräckligt många miljarder på dom.
Och jag som trodde Regeringen styrde vattenfall fullständigt, för det är vad som påstås när man renoverade och tog reservdelar för göra renovationen billigare innan och när de hade svåra förluster.
Men antar att man kommer säga det inte finns ministerstyre, och det är ju dagens sanning och dödar alla desinformation som återkommer ofta.
Gott om el och billigt och som vi kunder älskar, det ser du som dåligt, är inte det rätt komiskt?
För det tycker jag är hysteriskt komiskt att så mycket argumentation handlar om att elen ska vara dyrare.
Nyckelorden är "plötsligt", vad du tidigare skrev "överskott" och vad jag kan summera till "plötsliga överskott av el
som inte behövs".
Om den här pristrenden fortsätter så kommer ingen att vilja investera i några nya projekt överhuvudtaget. Du missar en ödesdiger detalj.
"Gott om el och billigt och som vi kunder älskar, det ser du som dåligt, är inte det rätt komiskt?"
Problemet är fortfarande inte att vi har billig el utan att elen är
billigare än vad det kostar att producera den - i allt för många och ökande fall.
Det är väldigt enkelt.
Äger du en restaurang som säljer kebabrätter och det kostar dig 30kr/st att göra rätterna som säljs - då kan inte din restaurang överleva på att sälja kebabrätter för 25kr/st.
Men visst skulle kunderna älska din restaurang.