Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Regeringens el-fiasko

Padirac skrev 2024-11-11 22:09:13 följande:
    Ojdå

Ändå är det tydligen svårt att inte läsa Fortums - som du kallar det - 'reklam' bokstavligt istället för att se vad syftet med PPA är och hur det används av bolagen. Var är förmågan att abstrahera modeller ur information?  Om Fortums PPA i sig är bra eller dåliga är en annan fråga.

Visst kan det vara lönsamt att sälja vidare varor från tredje part. Och lönsamt för tredje part att få säker avsättning för sina varor. Det sker hela tiden för att inte behöva investera i egen överproduktion eller för att man själv inte kan leverera alla varor under perioder. Att anlita lego- eller underleverantörer kan vara mycket lönsamt. För alla inblandade.

Hur som helst anges det i materialet som länkades att det var PPA - avtalen som skapade förluster för vindkraftbolagen i fråga. Om det var säljavtal eller köpavtal framgick inte, troligen var inköp av el högre än de avtalade försäljningspriserna. Om inköpen var prissäkrade vet vi inte.

Försäljning av tredje parts el sker hela tiden. Ditt lokala elbolag - om det inte är uppdelat i elhandels och elproduktionsbolag - producerar en del el själva, köper in en del en med prissäkrade avtal och en del på spotmarknaden. Denna el säljer de till dina kunder, det är företag och privatkunder. Avtalen är olika, prissäkrade, rörliga med månadspris eller rörliga med timpris eller en mix på något sätt. 
    Ingenting av det du skriver förändrar någonting.

Avtalen är viktade mot handeln som elhandelsbolagen själva gör och det finns ingen som kan erbjuda dem ett genomsnittligt lägre pris än spotpriset.

Vilka har du tänkt dig ska sälja vidare el till ett genomsnittligt billigare pris än vad de överhuvudtaget kan köpa in den för?

"I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-12 06:55:17 följande:
    Om det går eller inte går är en fråga om när avtalen tecknats till vilket pris och vad spotpriserna ligger på vid olika tillfällen.

Det är uppenbart för den som innan elpriskrisen själv tecknat fastprisavtal.  

Vad som är fallet i fråga om vindkraftbsbolagen är en empirisk fråga 
    Nej.

Läs meningen noggrant:

Det går inte att köpa el till ett genomsnittligt billigare pris än elpriset.

Hur studerar man frågan om vindkraftsbolagen empiriskt?
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-12 16:12:29 följande:
    Värt att läsa för ökad förståelse

www.affarsvarlden.se/intervju/vindkraftschefen-tror-pa-forlusttyngda-branschen-barnsjukdomar

?Jag kan inte se att det är produktionsslaget vindkraft som är problemet här för dessa bolag. Vindkraften genererar den kilowattimmen som är absolut billigast att producera?, säger han.

Enligt årsredovisningarna för Tekniska Verkens vindkraftssatsning är det en bra affär. För 2023 gör bolaget ett resultat efter finansiella poster på 66 miljoner kronor.

...

Henrik Valent påpekar att flera av de stora vindkraftsparker som har ekonomiska problem hör till den kategori som har tecknat ofördelaktiga elprisavtal.

...

Ett färskt exempel i den kategorin är vindkraftsparken Aldermyrberget som ägs av en tysk investeringsfond. Parken har förbundit sig att leverera en viss mängd el till ett fast pris till gruvjätten Boliden.

Det avtalet har dränerat bolaget på pengar och nu befinner sig Aldermyrberget i rekonstruktion och har sagt upp avtalet med Boliden som svarat svarat med att kräva 675 miljoner kronor i skadestånd.

Detta är dock att betrakta som barnsjukdomar, anser Henrik Valent.

?Ett antal utlandsägda vindkraftsparker har blivit brända på de här avtalen där de måste köpa upp dyr el på marknaden för att hålla sin del av avtalen. Men nu har man lärt sig läxan och tecknar endast avtal på volymer man faktiskt kan leverera.?

Du menar att dessa "ofördelaktiga elprisavtal" på något vis hindrar vindkraftsbolagen från att köpa in el via 'prissäkrade avtal' och att de därmed blir tvungna att köpa in el för spotpriser? 🙂

Precis, som sagt tidigare handlar det snarare om en övertro på volymerna som vindkraften man äger kan leverera (- än att spotmarknaden vore ett dåligt alternativ för inköp när man exempelvis viktar inköpen mot 19åriga avtal).

Det samt storleken på vindkraftsprojektet och ålder på vindkraftsverken verkar korrelera med vindkraftens lönsamhetsproblem. 

Och som tidigare påpekat så vore det olyckligt om PPA-avtalen i sig vore problemet:

PPA (Power Purchase Agreement) är ett långsiktigt avtal om elinköp mellan en elproducent och en elköpare. Det är en prissäkring - köparen säkerställer leverans av el till ett fast pris - och merparten av de senaste årens vindkraftsinvesteringar inkluderar dessa.

Med en PPA elimineras en rad potentiella risker för den slutlige investeraren. Det gör det enklare att attrahera investerare som till exempel pensionsbolag. PPA spelar därför en viktig roll i finansieringen av elproducerande tillgångar som inte ägs av någon av de traditionella kraftbolagen.  

I och med den översyn av elmarknaden som just nu pågår i EU har PPA:er fått allt större betydelse och kommer spela en större roll framöver. I förslaget ingår bland annat att det ska bli lättare för företag att teckna olika typer av PPA:er för att också säkra långsiktig finansiering. Det är i grund och botten bra, både för ett långsiktigt investeringsklimat och för producenterna och konsumenterna.

svenskvindenergi.org/fakta/ppa-ett-langsiktigt-avtal-om-inkop-av-el
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-12 22:28:07 följande:
    Ehh ...

om jag citerar vad Henrik Valent säger i tidiningen affärsvärlden så menar jag någonting som du hittat på att jag menar!?  

Mein Gott Digestive!! Det är kreativt   

Enligt Valent och tidigare uppgifter jag refererat till så har en del vindkraftbolag gjort dåliga avtal för försäljning och inköp och det är deras PPA-avtal som skapat olönsamhet för dessa vindkraftbolag - och det oavsett om du tycker det är olyckligt eller inte.

Det betyder inte att alla PPA-avtal leder till förluster - vilket också Valant bekräftar i artikeln.

Jag tror att de flesta större industrier eller förbrukare av el sitter på avtal som gör att de inte måste göra sina huvudsakliga inköp på spotmarknaden. Vattenfall uppger själva att den största delen av deras elförsäljning ligger på längre fastprisavtal och att deras lönsamhet därför inte styrs av spotprisernas volatilitet.
    Jag bemöter dina vilseledande fabler om att aktuella vindkraftsbolag skulle ha klarat sig bättre om de hade tecknat 'prissäkrade avtal' istället för att handla in el till spotpriser.

För det stämmer inte.

"Jag tror att de flesta större industrier eller förbrukare av el sitter på avtal som gör att de inte måste göra sina huvudsakliga inköp på spotmarknaden. Vattenfall uppger själva att den största delen av deras elförsäljning ligger på längre fastprisavtal och att deras lönsamhet därför inte styrs av spotprisernas volatilitet."

Precis som i övriga tjänstesektorn så köper man tjänster av bekväma skäl - inte för att det skulle bli genomsnittligt billigare än att göra jobbet själv.

Och industrier utanför elmarknaden sitter givetvis sällan och aktivt handlar in sin el oavsett vilket - tillverkar man exempelvis strumpor eller någonting annat som helt enkelt inte är el, så slösar man högst troligt bort lönsam tid om man skulle handla in sin el från spotmarknaden.

Är man dock en aktör på elmarknaden så ser det helt annorlunda ut och när ens vara just är el.

Du svarar aldrig på frågan: vem ska sälja vidare elen som de har köpt in till ett billigare pris än vad man genomsnittligen kan köpa el för?

Har du nu rätt så är det bara att svara på frågan eller förklara hur detta steget på marknaden överlever trots en sådan affärsmodell.

Do at least something to prove your point.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-13 06:14:56 följande:
    Har du undersökt premisserna för din fråga och dina påståenden ?

Nä..

Vilka är vindkraftbolagens kunder? Det framgår av länkade artiklar.   Elhandelsbolag, elkraftbolag  och större industrier uppges. Vad gör de med elen? 

Tror du att det är bekvämlighet och inte möjliga vinster som styr affärsbeslut inom tjänstesektorn? 

Många märkliga premisser och uppfattningar.
    Så du har ingenting att styrka dina påståenden med utan hänger dig som vanligt till att blott fultolka allt som fultokas kan.

Jag tycker att det sammanfattar kompetensen i lägret där man bland annat anser att ekonomiska frågor borde studeras empirisk.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-13 19:35:22 följande:
    Jag behöver ju inte styrka det du påstår att jag menar - varför skulle jag behöva styrka det som finns i ditt huvud?  

Vindkraftbolagens ekonomiska avtal, transaktioner, bokföring och resultat kan defintivt studeras empiriskt.  Värför skulle det inte gå att göra det - det är ju där siffrorna finns om var deras förluster kommer från.  Eller menar du någonting annat?
    Alla ser dina påståenden: att aktuella vindkraftsbolag skulle ha klarat sig bättre genom att köpa in el via 'prissäkrade avtal' än att vända sig till spotmarknaden.

Du kan med andra ord sluta fultolka ärendet bara för att jag formulerade mig klumpigt - vad jag bemöter är uppenbart.

Empiri = studier som baseras på erfarenheter. Ekonomi och marknad studeras rationellt. Helt enkelt 'räknar man på saken' istället för att upprepat prova någonting för att se om resultatet blir det samma.

Det är väl enbart inom det offentliga som man kan tänka sig att ekonomiskt ansvariga bedriver empiriska studier. 😁
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-13 23:18:28 följande:
    Har du formulerat dig klumpigt?

Ja, det händer alla, så det är inget att gnällas över.

Med empiri avsåg jag - Empiri (av grekiska ????????, erfarenhet) innefattar erfarenheter och sinnesintryck som ligger till grund för upplevelse, tolkning eller slutledning - snarare än teoretiserande.

Att ekonomi och marknad studeras rationellt är ju inte heller sant, titta på vilka insatser som fått Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne.

"för deras empiriska forskning om orsak och verkan i makroekonomin"

"för deras empiriska analys av tillgångspriser"

. ...

Och sen 2017s prisvinnare 

Vad påverkar människors beslut? Thaler har gjort flera experiment där han har undersökt hur människor väljer i olika situationer: vad de skall köpa eller hur de skall pensionsspara. Resultaten visar att vi inte alltid är rationella i våra val. 
    "Vad som är fallet i fråga om vindkraftbsbolagen är en empirisk fråga."

Du vet mycket väl vad du har skrivit så att börja prata om marknad och ekonomi i stort - bara för att du fick tillfället - är i förvisso i linje med din diskussionsteknik i övrigt men det ges inte mycket för det.

Hade du överhuvudtaget någonting som styrker det som du tidigare har påstått eller tänker du bara fly undan svar i sak med fultolknigar och distraktioner?

Själv har jag exempelvis visat diagram som visar hur rörliga avtal blir billigare i längden än fasta. Och utan elbolagens påslag och avgifter så blir det naturligtvis ännu billigare i längden att köpa elen på spotmarknaden.
  • Digestive
    klyban skrev 2024-11-14 06:38:48 följande:

Du glömde ta med vad som går kolla, men kanske du är nu inne på att de inte har bokföring heller.

Vi vet detta du skriver inte har mycket med vindkraft att göra alls, utan bara om deras dåliga affärer.
    Vad argumenterar du för ens, kan vara bra för någon och veta, om du nu ens vet själv.

Mickezzz skrev 2024-11-14 05:58:19 följande:

Undrar fortfarande varför svenskarna klagar på elpriset.
    När det var som dyrast i Sverige var det nästan dubbelt så dyrt i andra delar av Europa.

Sverige är en av dom största exportörerna av el, hade inte marknaden varit öppen så klart elpriset varit betydligt lägre i Sverige, men hur hade investeringsintresset sett ut då?
    Elbolagen säljer till högstbjudande precis som alla andra bolag.
    Och elpriserna för ca 2 årsen berodde enbart på rysslands krig då alla skulle sluta med gas och gå till el, omställningen gick alldeles för snabbt men nu har man hittat alternativ och elen bilvit billig igen.
    i Oktober betalade vi i elzon 3 precis över 1
    kr kWh ink skatter.
    Det anser jag väldigt billigt jämnfört med tex Spanien Mm.

För vi har en prisnivå som vi vill ha kvar.
    Men denna regeringen gör vad de kan för hindra att den förblir billig, och speciellt för de i sönder som får smaka på höga elpriser för vara Sverige.

Vad pratar du om? Diagram och länk är postat tidigare i tråden.

Du har redan fått svar på vad jag argumenterar för. Var det svårt att minnas svaret så finns även det postat tidigare i tråden.

Vilket slöseri på ettor och nollor.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-14 07:00:25 följande:
    Menar du att det inte går att undersöka de verkliga, empiriska, förhållandena i fråga om varför enskilda vindkraftsbolag gått med förlust?  Är det en a priori eller teoretiskt modell som avgör det?

Jag begriper inte vad du menar faktiskt. Och det är säkert inte ditt fel.

Distraktionerna ja..   att ekonomi inte skulle gå att undersöka empiriskt trots att flera 'nobelpris' i ekonomi' (ja, det är fel namn) delats ut till empirisk forskning inom just ekonomi..   varför drog du fram den där distraktionen ur..  ur  ..  hatten.

Jag antar att alla företag som bundit sig till långa fastprisavtal går back för att de inte har rörligt timpris baserat på spotmarknadspriser?

Jag begriper faktiskt inte heller vad det tjaffsas om,  det är väl fastslaget att vindkraftsbolagen med dåliga PPA-avtal gått back pga dessa. 

Räcker det inte?  Handlar diskussionen nu om rörliga avtal eller fast avtal är mest fördelaktiga, eller billigast över tid?

Det är väl en helt annan fråga, eller distraktion som vi kan ägna tid till om du vill gräva mer i det.
    Hela inlägget:

Om det går eller inte går är en fråga om när avtalen tecknats till vilket pris och vad spotpriserna ligger på vid olika tillfällen.

Det är uppenbart för den som innan elpriskrisen själv tecknat fastprisavtal.

Vad som är fallet i fråga om vindkraftbsbolagen är en empirisk fråga.

Vad som var en empirisk fråga enligt dig var väldigt specifikt och det som du har tagit upp i dina senaste inlägg har inte ens varit nästan samma sak. Är målstolparna ens kvar på samma plan? - sak samma...

Jag antar att alla företag som bundit sig till långa fastprisavtal går back för att de inte har rörligt timpris baserat på spotmarknadspriser?

Har man finansiellt utrymme, av någon anledning vill ha det mer bekvämt eller behöver lägga tiden på annat så går det naturligtvis utmärkt att teckna långa fastprisavtal.

Har man dock gott om rörligt kapital, tid över och vill maximera sina vinster/spara in på tjänster så köper man - om det är en fråga om längre perioder - el till spotpriset.

Jag begriper faktiskt inte heller vad det tjaffsas om,  det är väl fastslaget att vindkraftsbolagen med dåliga PPA-avtal gått back pga dessa.

Det fanns fler faktorer och de fem största förlorarna 2023 säger knappast allt när 50% av vindkraftsverken som togs i bruk mellan 2011-2023 numera går med förluster.

Faktorer som vindkraftsverkens ålder, projektens storlek, marknadsförutsättningarna med mera har också haft betydelse för det här utfallet.

Herregud vad du och klyban är lika varandra. Ni hittar en enda sak i en hel artikelserie som stödjer erat narrativ, sedan är det den generella sanningen och ingenting i övrigt existerar - se klybans fotnot.

• Digestive
    klyban skrev 2024-11-14 07:12:53 följande:

Så inget om vindkraften då, utan bara om dåliga affärer.

Men det är svårt att förstå dina inlägg faktiskt och med tanke på att du hela tiden flyr ifrån vissa delar av faktan.

Nja, av allt att döma så har du svårt att förstå inlägg. Just mina råkar bara inte vara ett undantag.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko