Regeringens el-fiasko
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
Finns ett gott överföringsnät spelar det mindre roll var produktionsenheterna är placerade rent geografiskt. Det är en smart idé att lägga produktionen till platser där den inte stör annan aktivitet (då främst mänsklig).
Nu går snitt 1 och 2 fullt också ibland.
Modellen är konstruerad att efterfrågan ska styra priset. Man kan ha många andra lösningar. Det lite tvivelaktiga är kraftproducenter får betalt för att sänka produktionen och där med spara vatten som de sen får betalt igen för när de producerat om prognosen slagit väldigt eller om underhållsarbete medför lägre kapacitet ut från ett delområde av ett elspotsområde.
Kapaciteten i nätet till södra Sverige och en lösning på lokal produktion som är stabil (vätekraft, värmekraftverk eller kärnkraft) borde redan egentligen varit fixad. Jag minns fortfarande strömavbrottet sep 2003 när Oskarshamn 3 nödutkopplades och ställverket i Horrby kopplade från Ringhals. Det var väldigt otursamt och olyckligt. Men det visar på intressanta svagheter.
Även solstormseffekterna i Kanada 1989 är intressant.
Jag har reservaggregat. Om jag någongång vinner en större summa pengar ska jag investera i solceller, vindkraftverk och batteripaket.
Du verkar faktiskt inte veta vad du snackar om.
I trådstarten insinuerade du att elpriset skulle vara rekordhögt i södra Sverige men uppgiften gällde bara 1 dag och i själva verket har elpriset i syd varit lägre i år än både 2019 och 2018.
Nu påstår du att elen i Norrland aldrig har varit dyrare och även det är helt felaktigt. Nedan ser du prisutvecklingen på el i år och som synes har priserna varit väsentligt lägre i år än 2019. Vissa dagar har elpriset tom varit negativt och konsumenterna har fått betalt för sin förbrukning!
Nedan ser du utvecklingen på elpriset i norr i år jämfört med i fjol (de blå staplarna visar elpriset i år).
Självklart kan det löna sig att installera solceller. Då slipper du ju tidvis helt att betala för elen..
PS. Om du betalar mer för elen i år trots att du borde betala mindre kan det bero på ditt val av leverantör eller ditt val av avtalstyp men det är inget som du kan lasta regeringen för..
Då kan jag meddela dig att vindkraftverken i Norrland är väldigt störande för de som drabbats av dem i sin närhet. Långt ifrån smart skulle jag säga. Och att göra detta innan det ens finns ett överföringsnät finner jag knappt ord för.
Man kan inte ha en modell där efterfrågan styr priset. Det måste vara tillgång och efterfrågan som styr. Annars är det ingen marknad. Marknaden var uppfunnen innan socialdemokratin f.ö, så den behövde inte konstrueras.
Ditt resonemang om batterier, solceller och egen vindkraft visar hur lite du litar på makthavarna.
Har nätavgiften ökat år eller ser du någon förklaring till påståendet att elen i år aldrig varit dyrare?
Jag har aldrig påstått att elpriset ökat. Jag har inte nämnt något alls om elprisets utveckling. Det är TS som gör det.
Vår nätavgift har ökat. Nätsällskapet hos oss har gjort stora investeringar i att kabla delar av distributionsnätet de senaste åren. Men det har ingenting med elpriset att göra. Jag bara undrar om TS blandar ihop elpriset och nätvgiften på elräkningen.
Elspotspriset och RK-priset varierar ju timme för timme. Jag vet inte riktigt vilket pris TS egentligen tittar på när hen nämner att priset i norr (SE1?) är 1600 % högre än i söder (SE4?).
Du verkar faktiskt inte veta vad du snackar om.
I trådstarten insinuerade du att elpriset skulle vara rekordhögt i södra Sverige men uppgiften gällde bara 1 dag och i själva verket har elpriset i syd varit lägre i år än både 2019 och 2018.
Nu påstår du att elen i Norrland aldrig har varit dyrare och även det är helt felaktigt. Nedan ser du prisutvecklingen på el i år och som synes har priserna varit väsentligt lägre i år än 2019. Vissa dagar har elpriset tom varit negativt och konsumenterna har fått betalt för sin förbrukning!
Nedan ser du utvecklingen på elpriset i norr i år jämfört med i fjol (de blå staplarna visar elpriset i år).
Självklart kan det löna sig att installera solceller. Då slipper du ju tidvis helt att betala för elen..
PS. Om du betalar mer för elen i år trots att du borde betala mindre kan det bero på ditt val av leverantör eller ditt val av avtalstyp men det är inget som du kan lasta regeringen för..