Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

Digestive skrev 2022-05-13 22:02:57 följande:

Redan vid slutet 2020 hade Sverige 4 333 vindkraftverk. Det blir 12 999 blad som väger ungefär 15 ton styck.

Det innebär 194 985 ton material som inte går att återvinna. Bara den totala längden på dessa blad är ungefär 80 mil.

Men det är såklart bara ett skämt i vänsteraktivistens värld och det är väl i deras verklighetsflykt som vi ska gömma undan uppemot tre gånger fler blad när tiden är inne.

Så den sammanlagda vikten på dessa turbinblad är lika som alla sopor som deponeras för evigt av den svenska befolkningen under 5 års tid och kanske en 25e-del av allt avfall som skapas årligen.

Det är verkligen obelysta problem . 80 mil.  Det är bekymmersamt ..
    Jönssons film är ett skämt som framställts som av en pellejöns. Nävisst, det var sina åsikter han förde fram . 
    Ett 'problem' som inte är obelyst är hur SDs fotsoldater kallar alla som inte håller med den för vänsteraktivister. 

Radikaliseringen går fort nu Tomte
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-13 22:41:43 följande:
    Och givetvis ett fortsatt skämt för vänsteraktivisten.

Som dessutom är så fantastisk att han anmärker på stämplar. Har man själv stämplat folk i flera år så är det bar att sitta ner och ta emot.

Du kan alltid fly verkligheten Padirac och hoppa in i den vänsteraktivistiska drömmen där dessa blad problemfritt kommer att förvaras.
    Ja, Jönsson ser jag som ett skämt. Ett dålig att skämt. Hans åsikter är inte verkligheten. 

Men det finns ju de som inte förstår det

Hur du lyckats komma på att det är en vänsteraktivistisk dröm att det är problemfritt att lagra 80 mil turbinblad är också ett skämt
    Radikaliseringen går fort nu Tomte
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-13 23:16:42 följande:
    Forskningen, boksluten och återvinningsbarheten var aldrig åsikter. Men det kanske är det i din verklighetsflykt.

Det är uppenbarligen din dröm och jag kan inte se hur den skulle vara någonting annat än vänsteraktivistisk.

Och i samma dröm är 5 år av evigt deponerade sopor tydligen också ett skämt - en slags hänvisning till att problemen med lika mycket avfall från vindkraftverk bara kan viftas bort.

Ja, visst är det radikalt att belysa problem med vindkraften.
    Det är märkligt vad du lägger i begreppet vänsteraktivistiskt, jag undrar inte i vilken verklighetsflyktig hetsdröm du hittat på det Digestive
    Du vet lika bra som jag att SDs fotsoldater kallar alla som inte håller med dem för vänster, vänsterliberala, vänsteraktivister, kulturmarxister och sossar, eller såssar som en av dem föredrar att skriva.

Det är beklämmande att kritik mot Jönssons argument om hur långa vindturbinblad är ska resultera i att du tar till SDs fotsoldaters demagogi. 

Kanske kunde den med förmåga att argumentera för sin sak kunna sätta vindkraftens möjligheter och svårigheter i relation till andra produktionssättet möjligheter och svårigheter.  Istället påstås det att personer anser att vindkraft är frälsningen och att Jönssons möjligheter är för att ge något annat än en svartvit bild av vindkraften. 80 mil turbinblad är i relation till allt annat människan gör på planeten inte ens en flugskit, men nu har det blivit en uppblåst flugskit som vänsteraktivister tycker är ett skämt. 

Ja dessa 80 mil är ett skämt jämfört med att lagra radioaktivt material i hundra tusen år eller all deponi som lagras och läcker ut skadliga ämnen i den jord där plantor växer, där barn leker, där människor förgiftas. 

Perspektiv, istället för svartvita resonemang. Annars är det inte mer än ett skämt.  Radikaliseringen gör det till ett mycket dåligt skämt. 
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-14 00:31:34 följande:
    Du har stämplat folk hejvilt i flera år. Är det inte stämplar som du vill ha då? Hyggligt typiskt vänsteraktivister att börja gny och gnälla när samtalet slutligen färgas av dem. - It's only OK when we do it! T___T

Haha, ja, för att problemen med vindkraft försvinner givetvis iväg som ett skämt för att någonting annat ger svårare problem. Som sagt har det aldrig varit en fråga om Vindkraft -vs- Kärnkraft som Henrik Jönsson har tagit upp - han är för bådadera men såg att vindkraftens problem sällan blir belysta.

Du som tycker att Henrik Jönssons video bara är ett skämt kan givetvis hänvisa till ett opartiskt Public Service som belyser exakt dessa problemför allmänheten.

Lyckas du inte med det så är aktuell videos relevans och behov helt uppenbart.
    Jag är helt säker på att ingen annan än Jönsson belyser problemet med att vindturbinblande är 80 mil långa om man lägger ihop dem   Ja, det var ju du som räknade ihop siffran.  Det hela är förståss ingenting annat än strunt och är ett pseudoproblem, ett löjligt pseudoproblem.

Det är naturligtvis OK när SDs fotsoldater sprider lögner och när deras nyttiga idioter sprider dem vidare och stämplar den liberala demokrati vi lever i och de som försvarar den som vänster, vänsterliberala, kulturmarxister, en del av etablissemanget  osv.. 

är det en del av det narrativ som du stödjer?
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-14 17:12:29 följande:
    Jag kollade runt lite och visst är det mesta i Henrik Jönssons video inte belyst av Public Service medan vissa saker är som bäst dåligt belyst (en artikel om återvinning i Danmark och en artikel om de andelar som den kinesiska staten äger i Norrbotten).

Haha, vad har någonting här med demokratins försvar att göra? Snacka om att höja sig själv till skyarna. Vilka fantastiska drömmar du lever i, Padirac.

Är det därför du är en skrupellös debattör som inte ens drar dig från peka ut meningsmotståndare som kriminella? - du har en demokrati att försvara och alla medel står till ditt befogande, lite som James Bond.

Agent Padirac - med rätten att tysta och i demokratins namn. Haha.
    Fler pusselbitar som du hittat nu?
    Har bilden av folihatten på pusslet blivit synlig än.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-15 18:30:39 följande:
    Nu har du fått ondgöra dig i flera dagar och i två omgångar om att folk överhuvudtaget nås av information om vindkraftens problem.

Jag tycker att det (liksom din brist på argument) blir en bra och avrundande sammanfattning på hur det kan se ut med känslan för demokrati - inte minst bland dem som kröner sig själva till demokratins försvarare.

När konsumentupplysning anses vara ett hot mot demokratin och som till varje pris ska stoppas, tystas ner och förnedras bort, då börjar demokratin för konsumenten att upphöra.
    Nä, det är ju du som inte tål att saken diskuteras och debatteras, det är vanligt att SDs varmare och andra  försvarare anser att debatt och diskussion om deras påståenden betyder att de ska tystas och att det är odemokratiskt.

Inte så olikt det du gör i sista stycket.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-15 21:06:41 följande:
    Och då har man fått prov på vad som kallas för diskussion och debatt av dig också.

Konsumentupplysning är problematiskt, Henrik Jönsson video innehåller bara vinklade åsikter, vindkraftens problem kan vi skämta bort och de som inte gör det är emot vindkraft = summan av ditt bidrag.

Det är vanligt att vänsteraktivister inte vet vad diskurs och debatt innebär. Fokus ligger snarare på informationskontroll och shame-stämplar, vilket är exakt hur du jobbar och har jobbat i flera år här.
    Ja, det är inte jag som sprider SDs och alternativhögerns propanda Digestive,

om du tycker att det är diskurs och debatt att göra det så får du stå för det själv.

80 mil propellarblad är väl knappast en konsumentupplysning som tillför någonting . det är ett pseudoproblem som Jönson och sedan du för fram som ett verkligt problem. 

"Det är vanligt att vänsteraktivister inte vet vad diskurs och debatt innebär. Fokus ligger snarare på informationskontroll och shame-stämplar, vilket är exakt hur du jobbar och har jobbat i flera år här." 

Det verkar som att du tagit upp 'vänteraktivisternas' fokus - någonting som SDs vurmare och fotfolk hållit på med betydligt längre än jag bemött dem med deras egna ord här på FL.

• Padirac
    Tom Araya skrev 2022-05-15 22:58:27 följande:
    Henrik Jönsson= SD i dina ögon?

Huruvida 80 mil propellerblad eller 80 mil av vad som helst utgör ett problem eller ej hänger ju på sammanhanget. 80 mil nedgrävd fungerande el-ledning är inget problem, men 80 mil trasig ledning är ett problem.
    Hur vore det om du försökte att vara lite saklig i din argumentation?
    Nä, Jönsson är väl libertarian - SD är väl inte libertarianer på något sätt , möjligvis delar de uppfattning om att de inte gillar sossar, men a olika skäl.

Ja, precis,  80 mil propellerblad är inget problem i sammanhanget och i jämförelse med alternativen- trots att det tagits upp som ett 'obelyst problem' är det ett presudoproblem.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-05-16 00:30:34 följande:
    Men du beskriver inte sammanhanget. Är det vid tillverkning, transport, montering, vid drift, för kraftverkets funktion och effektivitet eller vad?

Jag är övertygad om att du skulle se 80 mil propellerblad dumpade i din bostad som ett problem.

Vad det gäller nedmontering och materialåtervinning så ser jag absolut problem om vi har 80 mil blad som inte kan materialåtervinnas.

Vilka alternativ jämför du med?
    Alla energislag har sina fördelar, nackdelar och problem, så varför förneka det?

Dina inlägg i frågan handlar bara om förnekelse och med den kommer inga problem att lösas.
    Det är klart att jah skulle uppfattad et som ett prolem o m80 mi npropellerblad skulle förvaras i mitt hem. Det skulle också vara ett problem att lagra allt kärnkraftsavfall och alla delar till kärnkraftverken i mitt hem, likaså skulle det vara ett problem att lagra betongen alla fördämningar för vattenkraften hemma hos mig.

Men detta är ju inte en relevant problemställning, det är ett pseudoproblem så som du framställer det, detssutom är det en ensidig problemframställan utan perpektiv som inte jämför dessa 80 mil propellerblad med vilka lagringsbehov som alternativa energislag har.

Det du påstår är förnekelse är alltså mina påståenden som i allt liknar det du skriver om att alla energislag har sina för och nackdelar, med mitt tillägg att 80 mil propellerblad är en sk*tsak i jämförelse med 100 tusen år lagring av kärnavfall?   Det är sannerligen en ny betydelse av ordet förnekelse .
     Solig
  • Padirac
    KillBill skrev 2022-05-16 07:42:53 följande:
    Detta är en intressant artikel som kan förklara fenomenet att Libertarianer och högerextremister närmar sig varandra. 

"Accelerationismen har fört nynazister och extrema libertarianer samman. De anser att de själva måste ta itu med de problem som existerar i samhället för att man ska kunna lösa dem. De ser våld som den enda lösningen på problemen"

svenska.yle.fi/a/7-10009826
    Ja, det var ju inte långt från vad en del skribenter i samhällsdelen och känsliga rummets allmänna del förfäktar i fråga om samhällssyn.

Radikaliseringen kommer säkert att tillta mängd och styrka
Svar på tråden Regeringens el-fiasko