Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

Tom Araya skrev 2022-01-16 14:52:27 följande:
    Du verkar försvara höga el-kostnader utan att ta någon hänsyn till konsekvenserna.

1. Är dyrare och mindre tillgänglig el bra för den industriella utvecklingen, bl.a. med omställning till mindre användning av fossila bränslen till förmån för elektricitet?

2. Samma fråga, fast för uppvärmning av fastigheter, bl.a. bostäder?

3. Samma fråga, fast för omställningen från fossila bränslen till el-drift för våra fordonstransporter?
    Nej, jag försvarar inte  - jag förklarar varför det är som det är istf för att anklaga sittande regering - för en marknadslösning som funnits sedan 90-talet  - som SDs sverjevänner och putinkramare gör, de är inte dumma i huvudet så det är väl andra motiv som driver partiarbetarna

Så nu har du alltså nya frågor du vill ha besvarade! varför flyttar du målstolparna istället fö att förklara varför du ininuerar att pensionärer har speciella förutsättningr som försvårar för dem att påverka sin elkostnad.

1. Det finns två sidor av saken. dyrare el driver dels upp pris vilket har massa olika följder - dels driver det på innovation  och minskar tillverkning och konsumtion vilket har massa olika följder.

2. samma som 1

3. ja, samma som 1.

oavsett hur man vill att det ska vara och fungera i framtiden finns det både upp- och nedsidor som den polariserade debatten inte vill veta av .

Så, hur var det nu med populistgreppet med pensionärerna Tom?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-01-16 15:58:41 följande:
    Du är alltså för att inte byta ut fossila bränslen mot el. Bra att vi fått det klarlagt.

Sveriges energipolitik liksom andra länders energipolitik är inte en marknadslösning, det är en politisk lösning, som alla medverkar till de höga el-priserna.

Nu har du betett dig riktigt korkat i flertalet inlägg!
    Begriper du verkligen inte att pensionärer har lägre inkomst och därmed i högre grad drabbas av höga fasta levnadskostnader samt att de har sämre ekonomiska förutsättningar för att göra investeringar som sänker el-kostnaderna?

Det du i sammanhanget kallar populism skulle andra kalla för solidaritet.
    Jag märker att dina argument verkligen har sinat nu.
    jaha, så du säger alltså att pensionärer med lägre inkomster inte kan påverka sin elkostnad och inte heller de som bor i hyresrätt med separat elräkning - vad som nu ingå i denna . Men detta gäller inte andra med låg inkomst - det är inte jag som bettet mig korkat

Kom igen nu Tom
  • Padirac
    Du är alltså för att inte byta ut fossila bränslen mot el. Bra att vi fått det klarlagt.

Sveriges energipolitik liksom andra länders energipolitik är inte en marknadslösning, det är en politisk lösning, som alla medverkar till de höga el-priserna.

Begriper du verkligen inte att pensionärer har lägre inkomst och därmed i högre grad drabbas av höga fasta levnadskostnader samt att de har sämre ekonomiska förutsättningar för att göra investeringar som sänker el-kostnaderna?

Med högre elpriser kanske det kan bli lönsamt att byta ut fönster till och med i äldre hus - just nu är det ingentig som betalar tillbaks sig på 10-15 år  

Att byta en elpanna eller förbränningspanna mot en värmepump kan nog löna sig på kortare tid

att byta elradiatorer mot ett vattenburet system är väl knappt lönt heller, men.

Man kan möjligen tro att de som bott länge i sina hus - kanske pensionärer iom värdeökning och inflation har möjlighet att öka en kanske försummbar belångsgrad för att investera i de enklaste lösningarna då energisystem  ändå inte har obegränsad livslängd - detta tillsammans med de vanliga åtgärderna för att ha kontroll över sin ekonomi med bundna räntor och elabonnemang tillsammans med vanliga besparingsåtgärder som temperatur, standby osv..

självklart har alla med låga inkomster ett problem med höga priser för boende, och driftskostnader - det är ingenting som är unikt för pensionärer även om de är överrepresenterade i gruppen som har minst ekonomiska resurser - men de med minst resurser har troligen ett hyresboende där värme kan ingå och det enbart handla rom hushållsel, men det är natruligtvis individuellt vilken ekonomi och vilket boende varje person har. 

• Padirac

Den politiska lösningen som energiförsörjningen i EU vilar på är en gemensam energimarknad med marginalprissättning på elpriset.

Vilken politisk lösning ser du problemet med höga elpriser? - kom nu med ett riktigt genomtänkt förslag om du har det.
  • Padirac

Du är alltså för att ljuga om andras åsikter - bra att få DET klarlagt Tom.

Skärp dig nu och sluta hitta på vad andra tycker eller anser - kom istället med argument för din saker eller belägg för din uppfattning.
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-01-17 15:58:18 följande:
    Det är politiken, inte ekonomin, som är hindret för ny kärnkraft i Sverige.

www.energi.se/artiklar/2022/januari-2022/sma-.../

"... avsaknaden av regulatoriska förutsättningar gör det svårt för investerare."

"Om politiken i slutändan inte ser möjligheterna med den nya kärnkraften - och genom beslut visar att man förstår och tycker om det man ser - så kommer inte heller någon att investera i nya mindre reaktorer i Sverige."
    Appropå din sidfot/signatur - som inte kommer med i citat 'Det finns anledning till reflektion' (statsministern efter att ha anlitat illegal invandrare för hemstädning)

Nu är det ju inte så att statsministern anlitat illegal invandrare för hemstädning - det är städfirman som anlitat personal som är illegal invandrare.

Jag vet inte om du förstår skillnaden -  eller om det är ett av de vanliga försöken till brunpropaganda och lögner

Berätta gärna om det är en lögn du medvetet sprider eller om du helt enkelt inte förstår skillnaden
  • Padirac
    Friger skrev 2022-01-17 17:32:53 följande:
    Nja, det är nog du som sprider lögnen. Om jag blundar så är jag inte ansvarig.

Det är en erkänt smutsig bransch, trots namnet. Som fd finansminister måste hon ju ändå känna till det.

Det är hur enkelt som helst att upptäcka. Vanligt inom byggbranschen också. Kolla på allabolag. Firman omsätter massor men har 1-3 anställda. Varningsklocka.... Då finns det en UE med någon som gör jobbet. Hur har dom det?

På min egen firma så bjöd jag städerskan på kaffe och frågade henne om hennes arbetsvillkor. För att försäkra mig om att det gick schyst till. Jag vill inte gynna dom ohederliga.

Då är jag ändå rå-kapitalist som tycker att staten ska ha så lite som möjligt att göra i våra plånböcker eftersom dom hanterar pengar dåligt.

Kan tycka att någon som går till val på rättvisa villkor borde vara extra noga att den egna personalen har rimliga villkor. Går inte att skylla ifrån sig som hon gör.
    Du kan alltså inte skilja på att anlita en firma och att anlita en enskild person...

good to know
  • Padirac
    Friger skrev 2022-01-17 17:32:53 följande:
    Nja, det är nog du som sprider lögnen. Om jag blundar så är jag inte ansvarig.

Det är en erkänt smutsig bransch, trots namnet. Som fd finansminister måste hon ju ändå känna till det.

Det är hur enkelt som helst att upptäcka. Vanligt inom byggbranschen också. Kolla på allabolag. Firman omsätter massor men har 1-3 anställda. Varningsklocka.... Då finns det en UE med någon som gör jobbet. Hur har dom det?

På min egen firma så bjöd jag städerskan på kaffe och frågade henne om hennes arbetsvillkor. För att försäkra mig om att det gick schyst till. Jag vill inte gynna dom ohederliga.

Då är jag ändå rå-kapitalist som tycker att staten ska ha så lite som möjligt att göra i våra plånböcker eftersom dom hanterar pengar dåligt.

Kan tycka att någon som går till val på rättvisa villkor borde vara extra noga att den egna personalen har rimliga villkor. Går inte att skylla ifrån sig som hon gör.
    Du känner då också till att statsministern 'anlitat en chaufför' som hade ett förfalskat körkor?

Hur ställer du dig till alla barnarbetare du anlitar?   Är detta någonting du blundar för eller är du beredd att säga att det är du som anlitar dessa barn och andra som mer eller mindre slavar i fabriker.

Kan du tydligt redogöra för vilka personer och vilka villkor de arbetar och lever under för allt från livsmedel, kläder, boende och själklart allt material du köper in eller använder i ditt företag.

Vet du hur gummit till dina däck är producerat? Hur kan du anlita livegena arbetar för att få köra bil eller ha elektrisk utrustning i ditt hem och de byggnader du använder för att göra dina inköp...
  • Padirac
    Friger skrev 2022-01-17 19:18:17 följande:
    Det är en jävla skillnad. Du blandar äpplen med päron. Att följa en hel produktionskedja är inte samma sak som att göra en enkel koll av en städfirma. Något hon dessutom besitter specialkunskap om i egenskap av finansminister.

Hon hade ju inte ens försökt. Hon anlita väl den billigaste och sket i resten. Klippning 50kr, toppen, den tar jag!
    Firman hade enligt uppgift kollektivavtal när MA eller hennes man eller vem det nu var först anlitade dem . sedan har det förändrats med bolag och annat och forman  har inte längre kollektivavtal och den illegala invandraren var anlitad av ett bemanningsföretag/underleverantör till städfirman.

Det är OK och till och med bra att kritisera, men det får väl vara någon j*vla nivå på kritiken för att det inte ska bli mer än blåbrun sörja. Tomte

Nu försöker de blåbruna anhängarna hitta någonting, vad som helst, att hänga upp någon kritik på - att försöka göra en hönsgård av en fjäder. Bedömare är eniga om att detta är en skitsak som handlar om stödfirman och inte omMA eller om SÄPO - men FLs blåbruna tycker naturligtvis annat  

• Padirac
    nattuw skrev 2022-01-18 16:58:31 följande:
    Vad har någons sidfot med energifrågan att göra?
    Du undrar också varför skribenten sprider falska uppgifter i sin sidfot om andra saker än energifrågan?

Svar på tråden Regeringens el-fiasko