Regeringens el-fiasko
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
Nord Pool Spot är den officiella börsen för handel med el i alla de nordiska länderna (förutom Island) samt Estland, Lettland och Litauen. Börsen ägs av de statliga bolagen i respektive land, som också äger huvudledningarna i landet. Här säljer elproducenterna sin el till den som vill köpa. De främsta aktörerna i köparledet är elleverantörer, men även privatpersoner och andra företag har rätt att sälja och köpa el här.
Nord Pool är i sin tur uppdelad i två olika marknader. Den ena är Elspot. Här handlas det med el kortsiktigt, verkligen här och nu. På Nord Pool Elspot gäller lagen om utbud och efterfrågan. Eftersom el inte kan lagras måste den också säljas direkt. Det gör att priserna kan variera stort från timme till timme och dag efter dag.
I abonnemangsavgiften ingår myndighetsavgifterna elsäkerhetsavgift, nätövervakningsavgift och elberedskapsavgift."
ett exempel på elförbrukningspriser
Så elnätspriserna är alltså lägre än elförbrukningspriserna - var fär du allt från?
Under det senaste året har det på många olika arenor debatterats att elnäten inte kommer att räcka till. I vissa fall har det framförts att grundorsaken till kapacitetsbristen är att Svenska kraftnät inte byggt ut stamnätet i tillräckligt hög takt, men så enkel är inte förklaringen.
Så varför har vi då inte varit bättre förberedda på den elnätssituation vi står inför i dag? En viktig förklaring är att efterfrågan på el i vissa städer och regioner har ökat på ett sätt som fullt ut inte har gått att förutse.
Sveriges årliga elanvändning har legat relativt konstant under det senaste decenniet. Idag ser vi dock en utveckling med ett högre elbehov i de större storstadsregionerna, en på sikt ökad användning av elbilar och vi har enskilda förfrågningar från exempelvis nya datahallar med ett effektbehov på 300 – 500 MW, vilket motsvarar förbrukningen i en helt ny stad av samma storlek som Västerås. Svenska kraftnät ska inte projektera, förbereda och investera i nya stationer och ledningar innan det finns konkreta behov och planer att möta. Det är inte ansvarsfullt vare sig ur ett effektivitets- eller ekonomiskt perspektiv.
En annan förklaring till den mer ansträngda kapacitetssituationen är att elproduktion läggs ner. I de större städerna har regionnätsägaren ofta kunnat räkna med stöd från elproduktion från lokal kraftvärme under kalla vinterdagar. När dessa avvecklas innebär det i praktiken att en regionnätsägare på mycket kort tid kan sakna flera hundra MW kapacitet i sitt nät. Denna kapacitet behöver därmed i stället levereras från stamnätet. Att Svenska kraftnät snabbt ska kunna respondera på en sådan utveckling är svårt då den genomsnittliga tiden för tillståndsprocess och byggnation av nya ledningar ligger på cirka tio till tolv år. Utöver detta finns givetvis ytterligare utmaningar som på olika sätt påverkar kapacitetssituationen, bland annat kärnkraftsavvecklingen och utbyggnad av vindkraft.
Situationen med en mer ansträngd kapacitetssituation kan hämma samhällsutvecklingen, då det kan försvåra utbyggnad av nya bostadsområden, kollektivtrafik eller nyetablering av industri på grund av att den el som efterfrågas inte kan överföras.
Svenska kraftnät arbetar både kort- och långsiktigt för att hitta lösningar som skapar en fortsatt trygg och säker elförsörjning.
Men utbyggnaderna hämmas av långa tillståndsprocesser. Att bygga en ny ledning har en snittbyggtid om cirka 2 år. Resterande tid, 8 - 10 år, är till stor del beroende av tillståndsprocessen. Varje samhällsplanerarfunktion behöver tänka på var den elinfrastruktur som krävs för att realisera planerna ska få plats. Det finns goda exempel, som att man i den regionala utvecklingsplanen för Stockholm lyfter man stamnätet och hänvisar till länsstyrelsens bedömning att stamnätet är att betrakta som ett riksintresse. Det innebär att stamnätet har stor tyngd och ska prioriteras när olika intressen står mot varandra. Även region Skåne har en regional fysisk planering för att hantera kommunöverskridande frågor som exempelvis infrastruktur och bostadsförsörjning."
Igen kommer du med politiserade påståenden som du inte ger belägg för..