Inlägg från: Friger |Visa alla inlägg
  • Friger

Regeringens el-fiasko

KillBill skrev 2022-08-29 07:51:32 följande:
    Padirac länkar till ett senare uttalande från Uniper och där klargörs att det är osäkert om ett slopande av effektskatten (kärnkraftskatten) påverkar de aktuella kärnkraftreaktorerna framtid. O1 ställdes av redan 2013 (när alliansen regerade) och startades därefter inte igen.
    Senare? Det här är Unipers officiella ståndpunkt än idag... 

Beslutet om nedläggning kom 2015 under denna regering och efter det att Mp pratat nedläggning av kärnkraften, effektskatter och grön omställnings-galenskap.

Dessutom präglades ledningen säkert av självmordet på det Tyska el-systemet.

Seriös energipolitik ska präglas av långsiktighet och respekt för att väder och vind går går i perioder. Det kommer att komma en blåsig period. En regnig period. En torr period. En kall period.

Just nu har vi ett el-nät beroende av att vädret är rätt. Blir vädret fel är vi rökta. Läget försämras från år till år och regeringen gör inget alls för att bättra på läget.
  • Friger
    KillBill skrev 2022-08-29 10:12:28 följande:
    Bilden kom inte med..
    Hittills har du ju bara tävlat i att förvränga verkligenheten. Det är ingen hemlighet att S och Mp kämpat för att lägga ner kärnkraften.

Underskottet en kall vinter beräknas uppgå till lite mer än 6.000MW i höglast om bara några få år. Motsvarar ungefär hela den Svenska kärnkraftsproduktionen. Svenska Kraftnät tror inte att vi kommer kunna importera elen. Inträffar scenariot som Svenska Kraftnät beskriver tror jag att människor kommer att frysa ihjäl.

Hur tycker du att vi ska lösa problemet med effekt under höglast som Svenska Kraftnät beskriver?
  • Friger
    nihka skrev 2022-08-29 15:25:34 följande:
    De som är så missnöjda med att Sverige har de "högsta" elpriserna i Europa kan isf taxan på 80 öre få betala det mycket "billigare" 546 som det kostar på annat håll i Europa
    Klen tröst för de som inte har råd att betala.

Sverige har misslyckats. Dessutom behövs mer el för uppvärmning här än länderna du jämför med.
  • Friger
    klyban skrev 2022-08-29 17:54:13 följande:
    Fakta är nu ideologi, hur kommer du fram till något sånt tokigt?
    Friger skrev 2022-08-29 10:20:09 följande:
    Hittills har du ju bara tävlat i att förvränga verkligenheten. Det är ingen hemlighet att S och Mp kämpat för att lägga ner kärnkraften.

Underskottet en kall vinter beräknas uppgå till lite mer än 6.000MW i höglast om bara några få år. Motsvarar ungefär hela den Svenska kärnkraftsproduktionen. Svenska Kraftnät tror inte att vi kommer kunna importera elen. Inträffar scenariot som Svenska Kraftnät beskriver tror jag att människor kommer att frysa ihjäl.

Hur tycker du att vi ska lösa problemet med effekt under höglast som Svenska Kraftnät beskriver?

Försöker du förneka elpriserna igår?
    Hur gick det tycker du?

När priserna pendlar mer än en jojo så är det ingen mening att jämföra en enskild dag. Idag låg priset betydligt högre. Svenska spot-priset är lägre än på kontinenten. Däremot har de inte lika kallt som oss och inte heller samma nätavgifter. För en korrekt jämförelse så får du titta på Eurostat när statistiken kommer.

Men orsaken att det var dumt att bygga i hopp oss med kontinenten är att de har högre prisläge.

Men vilken tröst är det för den som får en el-räkning som är mångdubbelt högre och som inte har råd att betala den?

Enligt Svenska Kraftnät uppgår underskottet i elnätet i höglast till lite mer än 6.000MW en kall vinter om bara 2-3år. De tror inte heller att det kommer att gå att importera den effekten. Storheten är att underskottet ungefär motsvarar hela den Svenska Kärnkraftsproduktionen.

Vilken lösning ser du på det?
  • Friger
    klyban skrev 2022-08-29 18:07:56 följande:

Frågar du nu efter trenden mot Europa, jag tror någon komemr ger dig fakta snart på det med.
    Vi vet att den Svenska elmarknaden är så mycket bättre än de flesta Europeiska länderna och det berättar en hel del om dina argument.
    Och att det är såpass illa nu, det är av en enskild orsak och kriget av nazisten putin.

Och sen all fakta om våra kärnkraftverk, de kan du inte låtsas bort och sen tro dig säga något med det.

Förklara hur underskottet på 6.000MW som svenska kraftnät varnar för ska lösas?

Det har inget med Putin att göra. Det är enbart Svensk energipolitik.

För övrigt varnade jag för idiotin att göra sig beroende av Putin. Ni viftade bort det då. Nu är Putin helt plötsligt elak och det är hans fel.

Det går ju att vara förutseende och inte bara tycka synd om sig själv efteråt.

• Friger
    Padirac skrev 2022-08-29 19:46:47 följande:
    Politiken är kanske inspirerad av fri marknad och marknadsliberalism?

Jag har svåt att tro att politiken kan stoppa företag att lägga ned sin verksamhet om företagen inte finner det vara lönsamt på sikt.

I fallet med kostanderna runt att driva kärnkraften så beslutades det att avveksla effektskatten, men inte ens det räckte för att ägarna skulle ompröva sina beslut om att lägga ned reaktorer. 

Dessutom hade en av reaktorerna i Oskarshamn körts 8 år på dispens innan det stoppade pga fel 2012.. O1 och O2 sågs inte som lönsamma att fortsätta investera i av ägarna, precis som du citerar från Uniper.

Att uppgradera säkerhetslösningar på äldre kärnkraftverk anses vara standardförfarande och är någonting som i alla fall jag anser är rinligt med tanke på det skydd befolkningen kan kräva från en verksamhet med risk för stora konsekvenser för människors hälsa.

OKG låg långt efter i sitt arbete och att mäkta med att uppgradera till de säkerehtskrav som började gälla 2020 för en reaktor sin inte ens uppfyllde kraven från 2004 på 4år bedömdes inte som möjligt eller lönsamt.

Att Putins galenskap blommade ut och att europeiska energipriser rusade kanske någon redan då såg risken med - men att låta det påverka beslutet att inte investera i O1 och O2 hände inte. Jag tror att få bedömde risken som mer än osannolik.

För mindre 2 år sedan kunde jag teckna ett 3årigt elavtal för 32 öre/kWh - markanden hade alltså ingen som helst susning om vad som skulle hända ett år senare och därefter med elpriserna.  Markanden brukar annars vaar duktig på att hantera risk och ta betalt för det.Men inte den här gången. Det talar för att prisrallyt på energi är någonting utanför det förväntansbara. 

sverigesradio.se/artikel/6387622

"Oberoende härdkylning ska kunna pumpa kylvatten till reaktorerna i tre dygn vid ett haveri. Investeringar som måste ske i ett läge där kärnkraftbolagen pressas av att de priset på el har fallit. Kärnkraftbolagen kräver sen tidigare att effektskatten på kärnkraft måste bort. Torbjörn Wahlborg är affärsområdeschef vid Vattenfall.

? Kärnkraftskatten är absolut avgörande. Sen har vi ändå ett effektivitetsarbete att göra, säger han.

Men även om skatten försvinner är ekonomin osäker för kärnkraften, säger Ingemar Engkvist.

? Jag kan inte, och jag får inte idag redogöra för hur våra prisprognoser ser ut. Jag kan bara konstatera att det är ett väldigt bekymmersamt läge, även om kärnkraftsskatten tas bort.

? När kom ni på att det kanske inte räcker att ta bort effektskatten?

? Löpande ser vi över prisutvecklingen på el ser ut: skatter, avgifter... det är inte bara effektskatten eller kärnkraftskatten vi ser över. Vi får värdera situationen löpande, säger Ingemar Engkvist."

Du kanske kan svara på frågan om hur vi löser underskottet på 6000MW som Svenska Kraftnät beskriver att vi kommer att ha om 2-3år om det blir en kall vinter?

Du undviker ju med kirurgisk noggrannhet just den saken..
  • Friger
    Padirac skrev 2022-08-31 11:55:14 följande:
    Skälet till att det byggdes 12 var väl inte för redundans?  Det fanns vid tiden för beslut om kärnkraftsutbyggnaden ett stort fossilbereonde förr energi i Sverige.  De 12 reaktorerna skulle ersätta den fossila energiproduktionen.

Idag skulle däremot 12 reaktorer bidra med redundans - men inte mellan kärnkraftsreaktorer då de inte kan stå i standby eller avställda och vänta på igångkörning som Karlshamsverket..
    Du levererar ju helt osannolika mängder av något jag brukar kalla "bajstext". Ordmassor som inte innebär något men tar plats.

Du har ignorerat frågan om hur svenska kraftnäts underskott på mer 6000MW en kall vinter ska hanteras.

Ska man hårddra det hela så är det allt som betyder något i dagsläget. Allt ditt skitsnack har inte en rad om en lösning.

Givet det är frånfallet av 25% av reaktorerna vid ringhals. Ursäkta 50% är det numera. Så är det bara en mild försmak.
  • Friger
    klyban skrev 2022-08-31 13:06:53 följande:

Hmm, menar du att ingen förstår betydelsen i en brist av energi och att ringhals måste stoppa och inte startas innan senare och att detta inte skulle ha påverka på priset då?

Vad ska den halmgubben ge oss, undrar då detta är ingen som ens ifrågasätter.

Tom Araya skrev 2022-08-31 12:34:25 följande:
    Men inte tillräckligt.

Men vi har en falang som vägrar vindkraftverk och sen tror sig prata om energifrågan i sin helhet.

Saklighet kan bara bemötas av saklighet, och när du kallar det för "bajstext", så berättar du att du inte klarar av saklighet och fakta.

Och detta gör en rätt frågande och definitivt perplexad om att du ser saklighet och fakta som dina ord och "bajstext".

Nä, ni förstår inte skillnaden mellan effekt och energi.

Saklighet är att Svenska Kraftnät beskriver en verklighet på ett effektunderskott på 6000MW när det är kallt. Det motsvarar omkring 6st kärnkraftreaktorer vi inte har. Detta inom bara 2-3 år. Sen kommer underskottet att fortsätta stiga.

Det är saklighet och det mest akuta.

Oljeuppvärmda villor på 70-talet tillhör bajstext.

Du med flera VÄGRAR konsekvent beröra ämnet. HAR DU NÅGOT FÖRSLAG PÅ EN LÖSNING?

Det är som en Ukrainsk general som envisas med att prata om underklädernas färg och tvätt temperatur och automatkarbinens historia. MEN vägar berätta eller kommentera att Ryssen skjuter med tungt artilleri några mil bort.
  • Friger
    klyban skrev 2022-08-31 13:49:38 följande:

Om du har något som ädnrar den faktan och sakligheten här, så undrar varför du inte skrev detta än att vi ska sitta lyssna på 30min av Nordisk frihet och SD-propaganda.

De har säkert flera punkter som är korrekta, men man kan inte heller hoppa över fakta som att putin skapat situationen som vi har i dag allena, och att Sverige är en av de få länderna med så billig el som vi har även nu.

Och sen kanske ni säger, men vinter då, men vintern då, ja, tror du vi kommer lyfta blicken och kolla vad priserna säger i övriga Europa?
    Och tror du att vi även då kommer vara en av de absolut billigaste.

Är inte saklighet och fakta intressant för dig?
    Undrar och med tanke på att dessa exkluderas så ofta av ett viss segment.

Nä, professorer och elkraftingenjörer som förklarar hur el-nät fungerar är typisk högerpropaganda. Svenska Kraftnät är deras högborg där de smider sina planer. Nazister hela bunten.

Verkligheten är din fiende. Sunt förnuft är din brist. Känns som att diskutera evolutionslära med en scientolog. 

Underskottet på 6000MW om några år är inte Putin fel. Det fanns även före kriget och finns efter kriget. Och det växer.

Du levererar fortfarande bajstext. Inte en rad om hur det underskottet ska lösas.
  • Friger
    Padirac skrev 2022-08-31 19:24:05 följande:
    Jag har som du noterat inte skrivit någonting om en lösning för en möjlig framtida elbrist.

Jag har bemött påståenden som jag uppfattar som förenklad och missriktad skuldbeläggning och falska påståenden om sakförhållanden och politiska beslut.

Jag ser nog i huvudsak de olika saker som diskuteras som separata ämnen om de inte har med varandra att göra,

Dagens elpriser har inte med en framtida möjlig elbrist att göra - för mig är det två separata ämnen.

Dagens problem med intermittenta effetkbrister och det höga elhandespriset ser jag so sammankoppade ämnen.

Jag tror du har en annan vinkel på problemen än jag har - menom jag förstår dig rätt så har inte du heller någon lösning på att det inom några år kan komma saknas 6000MW - däremot är du väldig ivrig i att peka ut  syndabockar..  lite som då en skribent i tråden ville anklaga sittande regering för att de många år innan de tillträdde inte förstått att bygga ut ledningskapaciteten till ett samhälle i norrland då en elintensiv fabrik nu ville etablera sig där nom en helt ny industrigren.

Jag menar att detta skuldbeläggande som bygger på fantasier med tidsloopar och felaktiga förutsättningar är det du kallar 'bajstext' - andra tycker att det ger mer effekt att skylla på regeringen.

Men vad tycker du behöver göras nu och vad hade behövt göras tidigare (när och vem) för att producera dessa 6000 MW vid lämplig tidpunkt? 
    Jag har skrivit lösningen ett stort antal gånger.

Lösningen är att fort som är möjligt börja bygga gas-turbinverk och infrastruktur för att elda fosilgas. Sen bygga ny kärnkraft för att lösa problemet på längre sikt. Sen gå till kyrkan och be till gudarna att inget allvarligt hinner händer innan det är klart. För underskottet kommer att vara gigantiskt innan något är klart. Men det är bättre än att som nu: Göra inget alls och skylla ifrån sig allt eftersom kollapsen sker.

Men eftersom du verkar vara väldigt negativt inställd till all form av baskraft och enbart håller på med ditt "ord-bajseri" som inte innehåller något konkret så vänder jag på steken.

Vad är DIN lösning på effektunderskottet en kall vinter som Svenska Kraftnät beskriver att vi kommer att ha om 2-3 år?

Jag har frågat säkert 10 gånger. Lika många gånger har du bajsat textmassa som saknat all form av substans.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko