klyban skrev 2022-08-17 06:55:14 följande:
Nope, putin förändrade allt med detta krig med en knäppning med fingret, i övrigt hade vi bra koll på detta innan även om vi pressade uppåt.
Vad man gör är diskutera detaljerad sakpolitik än ljuga och säga Sverige har dyrast el i världen och sen visar det sig vi har en av de billigaste.
Börja med att sluta med felaktiga påståenden, så kanske vi kommer fram till något.
Som tex att det är idiotiskt att bygga annat än generations 4 kärnkraftverk.
Eller den allra mest svåraste av alla för extrem högern och att alla elproducerande sätt är bra och elproduktion kostar pengar verkar vara en av de tuffare sak att greppa för dessa, då deras agenda står i vägen.
Ja, sen har du all desinformation som följer, KillBill och Padirac sköter mycket av detta och informerar om vad som är fakta.
Det enda som sker, det är att ni skiter i fakta som berättar något annat än ALLT ÄR REGERINGENS FEL, för det är den enda grundparametern som finns i ämnet har jag lärt mig, elen verkar man var helt ointresserad av och med tanke på all desinformation och fabuleringar som följer.
Och saken är IGEN, putin ändrade det över en natt och har INGEN med regeringen och göra alls.
Dock har man fått utmaningar som Regering har och fixa, och hur partier som aldrig diskuterar detaljerad sakpolitik ska lösa det, det ska bli extremt intressant.
Och står man och inbillar sig inte putin ändrade sig allt, hur ska dessa kunna sakligt komma fram till lösa något och missa en så uppenbara.
Hade inte ni pratat såpass mycket nonsens och vägrat ta in fakta, så kanske vi kunde haft en mogen diskussion i hur lösa detta mer permanent och där fossilbränslen blir utfasande i andra änden.
Men det vet vi erat element vägrar att göra, och där ställer jag mig frågan om de ens bryr sig om elproduktion och med tanke på allt som är fel och hur lite man vill prata om fakta.
Och jag vet redan att samma fakta som getts ska ignoreras bort av de osakliga , för snart kommer samma påstående igen med samma uteslutande av fakta.
Och man inser att det inte ens handlar om el utan om politisk agenda och narrativ.
Och det som är komiskt vi är så kassa i Sverige och "regering", men ändå nästan bäst i Europa.
Det berättar det är något allvarligt fel i eran argumentation som inte vill ta med det och då blir det desinformation mycket som ni skriver och det kan du fixa dina egen om du vill och vara mer saklig och med fakta bakom sig.(Men sett du inte är intresserad av den sakligheten med en fakta grund.)
Det går att ladda hem Svenska kraftnäts balansrapporter tillbaka i tiden. Senaste två vintrarna så har nätet varit på upphällningen. Året innan så var det tvärt om ett enormt överskott av el pga väldigt mild och snörik vinter och blåsig vår.
Putin hade inte startat sitt krig då. Putin är bara en utlösande faktor. Annars hade faktorn kommit ändå varit en kall vinter eller någon annan händelse. Nätet är sårbart pga en ansvarslös politik.
I övrigt är det idioti att göra sig beroende av en sådan som Putin... Faran med att göra sig beroende av honom var knappast okänd. Det var ju bråk om saken.
Vilket bra försvar, andra har varit lika dumma eller ännu dummare. Bäst att försätta med samma dåliga strategi.
När du gjort fel. Börja göra rätt. Men så sker inte. Därför behöver vi byta regering.
Det är inte gen 4 som ska byggas. Vi måste bygga med teknik som finns färdig för att det ska gå fort.