Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

Friger skrev 2021-12-06 11:49:03 följande:
    Ja, det är opositionens budget som riksdagen röstat igenom. Regeringen kom inte överens.

Ingen budget ändrar mer än på marginalen. Vill du ha en stor ändring kan du ju lägga ner försäkringskassan.

Nej, Opositionen kan inte bilda regering nu. Dom inser det. Det kan ju inte sossarna heller. Därför dom får köra på opositionens budget.
    Ändå har vi nu en S-regering med 2%-budget från en illa samlad opposition. 

Det går naturligtvis att göra mer med en budget  - för den som vill och är överens med andra partier.

Ändringsbudgeten omfattade väl mer än 70 miljarder och hela budgeten är i runda slängar 1200 miljarder.

Det finns en djup oenighet inom oppositionen  - om inte från M och KD mot Sd så från SD mot M och KD - en blå-BRUN regering kommer inte att ha ett starkare samarbete än DÖ eller JA - detta oavsett vad oppositionen drömmer om.
  • Padirac
    Mr Obvious skrev 2021-12-06 15:50:22 följande:

Lyssna på en expert om hur politiker har raserat den genomtänkta elförsörjning som tidigare gav Sverige konkurrensfördelar:

" target="_blank">

Jag vill även påminna om den utmärkta artikeln i Expressen som det redan har länkats tills i tråden:

www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/s-och-m.../

Finns SD-tv kvar på youtube?  Vad är det för energi-expert de har bjudit in till orban-tv?
  • Padirac
    Mr Obvious skrev 2021-12-06 15:50:22 följande:

Lyssna på en expert om hur politiker har raserat den genomtänkta elförsörjning som tidigare gav Sverige konkurrensfördelar:

" target="_blank">

Jag vill även påminna om den utmärkta artikeln i Expressen som det redan har länkats tills i tråden:

www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/s-och-m.../

Rudling frekventerar väl avstängda vitmakt swebbtv och folkförvillarna klimatupplysningen.... och nu SD-tv...  SD-tv verkar ha samma målgrupp och samma klientel som de ovan nämnda
  • Padirac
    Mr Obvious skrev 2021-12-06 17:07:15 följande:

Vad har du för kompetens att bedöma Rudlings kompetens?

Kan du peka på något felaktigt i det han säger?

Det var Socialdemokrater som byggde upp den energiförsörjning som nu håller på att raseras av en ny generation Socialdemokrater. Det är otroligt att lilla MP fullständigt har fått diktera villkoren för svensk energipolitik.

Nu när MP är borta ur regeringen får vi i stället en miljöminister som inte ens vet hur många kärnkraftsreaktorer som har lagts ner och hur många som finns kvar. Det verkar inte finnas något krav på kompetens inom det område man ska hantera som minister.

Jag konstaterade bara att Rudling häll sig i tveksamma kretsar och att SD-tv inte skiljer sig från de andra tveksamma kretsarna

Om Rudling säger det du skriver så vet jag inte vem jag ska gratulera
  • Padirac
    elbrist skrev 2021-12-06 16:31:27 följande:
    Med tanke på att du postar två inlägg om samma sak fick jag nog svar på min fråga, Ygeman betalar dig per inlägg och alltså inte en fast månadslön.
    Jag tror att Ygeman har annat att tänka på än skribenter på FL, men ytterhögern brukar väl tro att deras egen navel är centrum för makten. Tänk om dessa krafter kunde generera el så funnes det ingen elbrist.

Förresten. bjuder du över?  975 + moms är väl ett bra pris.. du kan få ett paketpris på de 3 inlägg jag skrivit i replik till dig. säg 3750 + moms så får du ett par till inlägg

Tomte
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-12-07 23:36:30 följande:
    Om nu sol och vind är så bra för att ge el...
    -Varför är då inte alla offentliga byggnader försedda med solcellspaneler?
    -Varför har då inte alla politiker solcellspaneler på sina hus, som själva står för sol/vind och är emot kärnkraft?
    Kanske delvis av samma anledningar som du inte har ett kärnkraftverk i din bostadsrätt?

Kan du tänka dig att det kan finnas andra anledningar? 
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-12-08 20:40:56 följande:
    Karin Pihl: Elkrisen gör att jag känner mig kränkt som svensk
    LedarkrönikaSverige har gått från att bygga kärnkraftverk och elnät till att syssla med social ingenjörskonst. 15:22 - 8 dec, 2021

Det känns som att elpriserna slår rekord varje dag nu. Det rörliga snittpriset för november hamnade på 125,79 öre/kWh för elområde 3, där Göteborg ingår. I södra Sverige är det ännu dyrare.

Förklaringarna som anges av elbolag och politiker är att det är kallt. Det blåser inget. Priserna i Europa är höga och det är isläggning på älvarna, hävdas det. Vind och vatten levererar inte.

Vad är detta? En låttext av Kenneth Gärdestad eller en beskrivning av Sveriges energipolitik? Det senare, tyvärr. Däremot är en energipolitik baserad på sol, vind och vatten just en dröm.

ANNONS

Det är sant att naturliga faktorer påverkar. Det beror på att politikerna låter dem göra det, inte minst genom att rigga marknaden med skatter och subventioner.

Elkrisen gör att jag känner mig kränkt som svensk | GP

Så de ledarskribenten på GP känner sig 'kränkt _som svensk_' av marknaden

Det hade jag bara trott om alt-högern/SDs vänner - kanske är det där GP hör hemma nuförtiden - borta är tron på EU och den gemensamma marknaden. Istället kommed 'kränkt som svensk' .. GP är inte vad den varit. Obestämd
  • Padirac
    Jonnynilsson skrev 2021-12-09 07:43:48 följande:
    Vi är kränkta av ert extremt dåliga ledarskap som har kastat Sverige ner i avgrunden.

I grund och botten är det inte marknaden som styr det är politikerna och det vet du. Men som vanligt försöker du skoja bort ert katastrofala ledarskap genom att peka på oväsentliga detaljer i texter där man klart och tydlig ser andemeningen om man tar av sig sina extremt färgade och filtrerade glasögon.

Har du läst denna?
    timbro.se/smedjan/samhalle/det-borjar-med-vin.../

Hur ser dina tankar ut kring detta? Kunde ni gjort övergången till förnyelsebar energi på något annat sätt?
    Jag har inte varit med i eller deltagit i det som du kallar 'ert extremt dåliga ledarskap' - om du är kränkt för att du tror att regeringsföreträdare sitter på FL och argumenterar mot SDs svans och vurmare så har du kanske rätt, men jag är i alla fall inte en av dem Tomte

Att någonting annat marknadsmekanismerna som omfattar energipriser i hela Europa, dvs europeiska gaspriser, på den gemensamma elmarknaden skulle ha en mer avgörande verkan på prissättningen har jag inte sett några belägg för.

Om du tror att elhandelspriset har med produktionspriset för svensk elproduktion tror jag att du missat ganska mycket av diskussionen som just nu är aktuell. Ett halvt dussin nya kärnkraftverk i Sverige skulle inte påverka det europeiska marknadspriset. Det vet du mycket väl, eller?

Det finns fler olika problem som till viss del samverkar.
    Elproduktionsbrist
    Effektbrist - lokal eller vid tidpunkt tillgänglig
    Transmissionsbrister
    Marknadsprissättning

Ur andra synvinklar kan det som uppfattas som problem från ett håll vara en möjlighet från ett annat håll.

Det finns säkert de som har timpris för sin elförbrukning och det är naturligtvis inte roligt, att ha ett månadssnittpris är möjligen mindre bekymmersamt och för den som har ett långt bundet elpris är det så länge inte bristerna leder till urkoppling ett mindre problem.   Å andra sidan har den med ett fast pris få incitament att minska sin förbrukning pga elmarknadsprisets tillfälliga uppgångar.

Det vi kan vara säkra på är att prismodellerna för både överföring och förbrukning kommer att förändras för att minska energiförbrukningen och förbrukningstoppar.  
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-12-12 18:25:37 följande:
    Ur artikeln:

"Projekten måste räknas hem på 50 års tid, och det innebär stora risker. Det måste finnas politiskt stöd hela tiden."

Med de här små reaktorerna kan man kanske komma ned till hälften av elkostnaden för de stora, säg 50 öre kilowattimmen.
    Den utvecklingen följer Vattenfall nu.
    Vi har hakat på ett samarbete med Estland.
    Om det vill sig kan sådana kärnkraftverk bli aktuella framöver, förklarar han, men det krävs både politisk vilja och stabilitet för en renässans för kärnkraften."

Det är alltså den politiska viljan som kravs och i dagsläget saknas.

Tror du att ett dussin små kärnktraftsreaktorer i Sverige som producerar el för 50 öre/kwh skulle minska marknadspriset på nordpool om inte elproduktionen i Europa frigörs från tex priset på gas?
  • Padirac
    KillBill skrev 2021-12-12 22:57:27 följande:
    Det är märkligt med en person som Per Hagwall. Lever han under en sten eller hur kommer det sig att han missat energiuppgörelsen 2016 som möjliggör byggandet av 10 nya svenska kärnreaktorer?
    Hagwall har väl haft svårt med en del andra historiska fakta också, Franco, Hitler, Allende, Pinochet, Fascism, Nazism..  listan kan säkert göras längre
Svar på tråden Regeringens el-fiasko