Inlägg från: Friger |Visa alla inlägg
  • Friger

Regeringens el-fiasko

klyban skrev 2022-08-17 11:43:56 följande:

Vintrar har alltid varit ett problem, därför har man skrivit avtal med vissa tunga industrier om elstopp vintertid.
    Detta är många många decennier gammalt.

Men ja, putin är orsaken, varför ska vi låtsas om att det inte är så?

Och fakta är att Sverige inte alls har den dyraste elen i Europa, utan mot den billigaste.
    osv..., du har en hel del med KilBIll och Padirac som du struntat i den faktan du fått där.

Det är extremt oklokt att bygga annat än generations 4 verk och SPECIELLT om extremhögern får som de vill och allt ska vara kärnkraftverk och fossilbränslen.

Sen har du havererade argument som om de före, de före har gjort det som krävts och det har visat sig göra elen i Sverige till en av de billigaste i Europa.
    Men jag vet, agendan och narrativet är ALLT är regeringens fel, så då får inte viss fakta få existera har jag lärt mig.
    Ta tom som protestera mot kriget påverkan på elen, och som argument inte fick vara med, med så tydlig fakta så går det inte duka ifrån ett det kriget och dess effekter.
    Den som ratar fakta för en agenda, den berättar inget.
    Och vad mer tydligt är det i denna tråd och med tanke på den faktaförnekande som ni är ett par som står för, och sen fabuleringarna som följer.

KillBill är ohederlig med sin statistik.

Här är den nyaste statistiken från Eurostat. Andra halvåret för 2022 har inte kommit ännu.

Då får vi komma ihåg att vi är ett land som behöver mycket el... Det är jobbigare att ha höga elpriser en vinter i Sverige än i Frankrike.

• Friger
    KillBill skrev 2022-08-17 12:32:15 följande:
    Nej nu är du ohederlig. din tabell visar inte kostnaden för elen utan visar vad konsumenterna betalar för elen inkl. skatter och subventioner. I tex Frankrike är elen subventionerad av skattebetalarna (Frankrike har högre skattetryck än Sverige) så i tillägg till det subventionerade elpriset måste du lägga till den extra skatt som fransmännen får betala för att få ett subventionerat elpris och det framgår inte av din tabell.  

Det är bättre att jämföra vad elen kostar utan skatter och subventioner och då ligger Sverige väldigt bra till. 
    Vad folk betalar är det som räknas... Eller kan du låta bli att betala delar av din elräkning? Eller är det skattebetalarna som står för den?

Sydvästlänken kostade ca 16.000kr/meter, en skarvsladd i sammanhanget. Tack vare att vi lagt ner kraftproduktion nära konsumenterna och flyttat produktionen långt bort så har nätpriserna skenat. Där har du din bluff.

Källa på att Frankrike subventionerar elen?

Det är för övrigt inte en tävling om vem som misslyckats mest... Svenska regeringen har misslyckats helt med energipolitiken tack vare att de genomfört din politik. Nu kommer både miljö och ekonomi få lida av konsekvenserna.
  • Friger
    Padirac skrev 2022-08-17 13:17:38 följande:
    Men Flash . det där är ju public serivce - de är ju inte opartiska enligt dig

Exptertena eniga - största skälet till de höga elpriserna är de höga naturgaspriserna i samband med kriget i Ukraina

www.svt.se/nyheter/experter-om-elpriserna-vi-har-varit-ratt-kluriga-som-land

"Svårt att jämföra rakt av

Däremot menar båda att det är svårt att jämföra eller dra slutsatsen att det just handlar om skatten. Frankrike har betydligt lägre hushållselkostnad än Sverige. Tomas Kåberger påpekar att det inte är säkert att deras priser kan hålla i längden. Däremot säger han att Frankrikes elpris på marknaden är högre än Sveriges:

? Att vi i Sverige är oberoende av att producera el med kol och gas gör att vi inte har drabbats av den kostnadsökningen som andra kol eller gasberoende länder har, säger han.

Båda experter påpekar att den största anledningen till de höga elpriserna vi ser nu är framför allt en följd av de höga naturgaspriserna i samband med kriget i Ukraina."

Nä, det stora problemet är att man byggt ett elnät utan marginal som är beroende på osäkra faktorer.

Varje vinter senaste åren har ju varit "på håret". Något år hade vi tur att det regna ovanligt mycket på hösten. Sen att det blåste ovanligt mycket. Sen att det blev en mild vinter.

Förr eller senare har man otur och något negativt händer... Det är då du måste ha marginal. Som inte finns idag.

Att förutsäga kriget i Ukraina kunde nog ingen. Men alla kunde förutsäga att Putin skulle kunna göra energi till ett vapen. Ändå så utökade man beroendet.

Sveriges fel är att vi har lagt ner stabil produktion där den används och ersatt den med ej reglerbar produktion som är orienterad långt bort från konsumenterna.
  • Friger
    KillBill skrev 2022-08-17 13:36:21 följande:
    Läs mer här: www.svd.se/a/0GOBwB/europa-kampar-mot-hoga-elpriser

"I Frankrike har regeringen lovat dyrt att inget franskt hushåll eller företag ska behöva se sin elräkning skena okontrollerbart, och satt ett tak på max 4 procents prisökning på energi under 2022" 

Kostnaden för den Franska Staten (de franska skattebetalarna) beräknas till uppemot 90 miljarder kronor.
    Jo, under 2022 har vi också haft subventioner och mer lär väl komma. Men de fanns inte i statistiken från 2021 som jag bifogade. Där finns subventioner med som en negativ skattesats. Se Nederländerna.

I din statistik så har du bara spotpriset. Placerar du kraftverken hundratals mil bort från konsumenten så överföringskostnaden inte en oviktig faktor...

Spotpriset är dessutom kraftigt missvisande då Södra Sverige har mycket högre priser än Norra Sverige. Högst upp är ju elen nästan gratis i sammanhanget. En klen tröst för skåningarna. Men det drar ner snittet som du redovisar.
  • Friger
    KillBill skrev 2022-08-17 13:36:21 följande:
    Läs mer här: www.svd.se/a/0GOBwB/europa-kampar-mot-hoga-elpriser

"I Frankrike har regeringen lovat dyrt att inget franskt hushåll eller företag ska behöva se sin elräkning skena okontrollerbart, och satt ett tak på max 4 procents prisökning på energi under 2022" 

Kostnaden för den Franska Staten (de franska skattebetalarna) beräknas till uppemot 90 miljarder kronor.
    När man talar om trollen...

Citat Dagens Industri nu:
    "Regeringen vill att Svenska Kraftnät använder minst 60 miljarder för att kompensera hushåll och företag för höga elpriser."

Vad sa du om subventioner som skattebetalarna får betala? Frankrike känner sig nödgade att lägga 90 Miljarder på sina 67 Miljoner invånare?
  • Friger
    KillBill skrev 2022-08-17 16:32:44 följande:
    Uppgiften för Frankrike var från tidigt i år. Elen förväntas bli ännu dyrare till vintern så vad Frankrikes kostnad blir vet vi ännu inte men sannolikt  mer än vad tidigare prognostiserades.. Att Sverige också kommer subventionera elen illustrerar varför det blir tokigt när man som dig redovisar konsumentens kostnad utan att redovisa subventionen. Det bästa är att redovisa totalkostnaden utan subvention och då är Frankrikes elpris mycket högre än Sveriges. 
    Statistiken redovisar ju även subventionerna. Frankrike är billigare än Sverige 2021 och inga subventioner förekom.

Just nu leder Sverige subventionerna med råge i vart fall.

Så får vi se vad 2022 ger. Ditt sätt att redovisa är däremot missvisande om du ger tusan i att redovisa en av de största utgifterna på el-räkningen. Dessutom en kostnad som uppkommit på grund av din galna politik.
    .
  • Friger
    KillBill skrev 2022-08-17 18:06:10 följande:
    Franska staten har gett direktiv till det statliga energibolaget att inte höja priset till konsument mer än 4% och ta den förlust på 90 miljarder som det kommer kosta. Menar du att detta inte är en subvention?  Sanningen är att kärnkraftsnationen Frankrike har ett av Europas högsta elpriser det har inte Sverige..

Den röda grafen visar prisutvecklingen i Frankrike, den blå prisutvecklingen i södra Sverige under perioden augusti 2019 till juli 2022,
    Oj, dig ska man vara försiktig att göra affärer med. Säger ett pris. Sen står det ett annat pris i kassan.

Du struntar fortfarande i överföringskostnaden. Den är ju dyr pga din politik.

90 miljarder på 67 miljoner invånare är mindre än 60 miljarder på 10 miljoner invånare.

Men fortfarande... Det är ingen tävling i att misslyckas. Det är en tävling i att lyckas. Sveriges regering har misslyckats helt och fortsätter misslyckas. De har inte ens en fungerande plan för hur man ska lyckas
  • Friger
    nihka skrev 2022-08-17 18:16:43 följande:
    Det är ju du som är ohederlig med din statistik. Franska staten subventionerar ju det franska folkets el.
    Nä, jag levererade statistik från Eurostat, ett EU-organ. De redovisar även subventioner som en negativ skatt. Holland hade subventioner 2021.

KillBill redovisar valda delsiffror. Det är ohederligt. Det är inte vad folk betalar.

2021 så var elen dyrare i Sverige än i Frankrike. Eurostat kommer att släppa statistik för andra halvan av 2022 senare.

Eftersom Sverige nu verkar införa ännu mer omfattande subventioner än Frankrike så fattar jag inte ens varför ni håller på att tjata om subventioner?

För övrigt.. Båda länderna har misslyckats. Diskussionen ska vara hur vi får rätsida och börjar göra rätt. Där gör regeringen helt fel. De förvärrar situationen.

• Friger
    Padirac skrev 2022-08-17 19:14:33 följande:
    www.dn.se/ekonomi/regeringen-vill-infora-hogkostnadsskydd-for-elpriset/

"Därför föreslår regeringen ett högkostnadsskydd som innebär att 30 miljarder av de avgifter som betalats in till Svenska kraftnät ska återföras till hushållen på kort sikt.

? Ju högre elpriserna att bli, desto större belopp kommer det att handla om, säger Magdalena Andersson.

För att industrin inte ska lamslås av höga energipriser kommer även företag att kunna ta del av skyddet, som totalt väntas uppgå till 60 miljarder kronor. Magdalena Andersson betonar vikten av att företagen använder stödet ansvarsfullt och ser till att det kommer konsumenterna till godo.

? Det är viktigt att företagen som får ta del av högkostnadsskyddet använder det för att sänka sina priser, så det här inte bara leder till högre vinstmarginaler, säger hon."

Jo, en förutsättning är ju att de vinner valet. Vilket vi få be till energi-gudarna att de inte gör.

Vinner högern så kommer det säkert andra subventioner.

Poängen är i vart fall att det inte är någon tävling i att misslyckas. Vem fan bryr sig om vem som drunknar först eller sist? Poängen är ju att inte drunkna. Utan att flyta. Där har regeringen ingen fungerande plan.

Ännu mindre om de ska samarbeta med C, Mp och V. Inte en chans att de stolle-partierna kan komma överens om en seriös energipolitik om hur man bygger reglerbar baskraft.
  • Friger
    Padirac skrev 2022-08-17 19:30:59 följande:
    Hur skulle en plan se ut enligt dig?

Du skriver att det saknas en plan, att det inte görs rätt - men jag ser inte att du förklarar vad en plan skulle innehålla eller vad som är 'rätt' - vad rätt 'betyder'
    Det som saknas är reglerbar baskraft. Det viktigaste med ny teknik är tidshorisonten...

Jag hatar att säga det. Men på kort sikt så skulle jag säga att vi behöver bygga gasverk och elda fosilgas vi också. Jag tror vi kommer att göra det när läget blir tillräckligt jobbigt.

På lite längre sikt. Mer kärnkraft av den gamla typen.

På ännu längre sikt solkraft och batterier. Jag tror inte vätgaslagring för el-generering kommer att slå. Nackdelarna är för stora.

Vindkraft? Oklart... Jag tror att solkraft har mycket större potential att bli riktigt billiga och långlivade jämfört med vindkraftverk.

Kärnkraft Gen 4 tror jag ligger långt bort i praktiken, även om jag tror på tekniken. Även modulär kärnkraft tror jag på. Bygga enligt löpande band brukar vara bra.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko