Inlägg från: Friger |Visa alla inlägg
  • Friger

Regeringens el-fiasko

KillBill skrev 2022-07-20 10:27:55 följande:
    Som sagt Sveriges beroende av elimport har minskat över tid och är mycket lägre än andra länder i Europa.  Om du hävdar att detta påstående är fel så bör du kunna belägga ditt påstående med någon typ av fakta.

Suck, tredje gången du inte kan skilja på mängd och flöde.

Ditt hjärta slår utmärkt 360 dagar om året. Har du då problem eller är allt utmärkt?

Här är källan, Svenska Kraftnät. Läser man rapporterna över tid så ser man hur problemet vuxit över tid. Från början var det vaga formuleringar i rapporterna, nu mycket tydligare. Enkelt samband som varje tänkande människa förstår.

www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2022/kraftbalansen-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2022.pdf

Citat:
    "
    Sverige bedöms ha en nationell effektbalans under topplasttimmen på minus 1 400 MW vid en normalvinter och minus 2 700 MW vid en tioårsvinter. Svenska kraftnäts analyser visar att importmöjligheterna för att hantera ett sådant underskott kan vara begränsade om samma vind- och temperaturförhållanden samtidigt råder i våra grannländer, eller om importmöjligheterna är reducerade av nätbegränsningar eller andra skäl.
    "

Citat:
    "
    Mängden vindkraft ökar i Sverige och angränsande länder. Variationerna i tillgänglig effekt blir därmed större, och systemets obalanser svårare att prognosticera. Större andel vindkraft kan leda till att flera länder får ont om effekt, när vindhastigheten är låg över ett stort geografiskt område samtidigt.
    "

• Friger
    KillBill skrev 2022-07-20 11:02:30 följande:
    Som sagt. Sveriges behov av elimport är väsentligt mindre än många andra länder i vår omgivning som Finland, baltstaterna , Tyskland, Danmark etc. Dessa länder behöver importera el de flesta av årets dagar. 

Problemet med vindkraft är störst till land. Till havs är det mindre vanligt att det inte blåser. Det är trist att notera att partier som SD, M och KD motsätter sig havsbaserad vindkraft trots att det är positivt för Sveriges elförsörjning och skulle ge oss lägre elpriser. 
    Det är fjärde gången du inte fattar skillnaden på mängd och flöde. Eller ignorerar det på grund av att det inte passar in i din ideologi. Vanligt bland miljöpartister. Du kör inte möjligen Suv och flyger ovanligt mycket också?

Vind till havs löser inget alls... Problemet som Svenska Kraftnät beskriver växer över tid. Varje rapport beskriver en värre situation än den föregående.

Brandman KillBill vill åka ut och släcka branden med bensin genom att bygga havsbaserad vindkraft. Det löser inga problem. Du behöver kraft du kan STYRA. Effekten ska kunna regleras upp/ned under dagen och under säsongen.

Jag ger upp... Om expertmyndigheten med ansvar för området. Eller det faktum att din politik redan lett till kaos ute i Europa. Då kan ingen övertyga dig. Utom möjligen när du själv drabbas. Tyvärr är det väl andra som får lida före dig.
  • Friger
    KillBill skrev 2022-08-04 10:02:25 följande:
    Detta kanske bidrar till att elen in Frankrike (som i huvudsak kommer från kärnkraft) är så dyr? I så fall kommer den franska elen sannolikt bli ännu dyrare i framtiden (i takt med effekterna av klimatkrisen).

www.dn.se/varlden/hettan-tvingar-franska-karnkraftverk-att-minska-elproduktionen/
    Nä, det är inte det som gör elen dyr. Det är din älskade vindkraft och nedlagda kärnkraftverk.

Dvs din politik förstör vår ekonomi och planeten. Kärnkraft ersätts allt som oftast av fosil kraft eftersom magi inte kan driva elsystemet när det inte blåser.

Det är för övrigt inget egentligt problem. Handlar bara om dimensionering av kylsystem. Blir det ett återkommande problem får man ta höjd för det bara.
  • Friger
    KillBill skrev 2022-08-04 11:15:31 följande:
    Intressant.  Hur kommer det sig att Frankrike, med högst andel kärnkraft och låg andel förnybar el fått dyrast el i Europa på grund av vindkraft?  Borde det inte vara länder med lägre andel kärnkraft som drabbades mest av höga elpriser?
    Du behöver kunna producera el för 100% av elsystemet hela tiden. Det gör inte Frankrike.

I Frankrike är de sista procenten din älskade vindkraft och det som kommer av det... Fosilkraft. Så än än gång. Din politik förstör ekonomin och miljön.

Men Frankrike ska tydligen börja bygga mer kärnkraft nu efter vindkraftshaveriet hörde jag ryktesvägen. Just på grund av problemen.
  • Friger
    KillBill skrev 2022-08-04 11:41:02 följande:
    Frankrike har av Europas länder låg andel vindkraft. Vad är det för vindkraftshaveri som du pratar om?
    Du behöver 100% täckning av din el-produktion. En bro behöver alla sina stöttepelare. Räcker inte med 9 av 10.

Frankrike har problem med den lilla vindkraft de har.

Exakt hur de för för att reglera nätet vet jag inte. Kärnkraft är egentligen inget bra för effektreglering har jag fått lära mig i skolan. Kanske går ändå.
  • Friger
    KillBill skrev 2022-08-04 12:02:12 följande:
    Frankrike är ett land som är känt för sin elexport och sin höga andel kärnkraft (högst i Europa). Frankrike har också en lägre andel vindkraft än t.ex. Tyskland.

Jag tycker inte din förklaring om att det höga Franska elpriset beror på´vindkraften verkar trovärdigt. Har du någon källa för ditt påstående?
    El-priserna sätts på marginalen. Spelar ingen roll om den mesta elen är billig om den sista kWh är dyr. Det är den sista som sätter priset.

Finns inte den sista kWh alls så faller nätet.

Frankrike har också haft en grön våg av idioter som velat lägga ner kärnkraft och satsa på förnyelsebart. Därav problemen. Du har svårt att skaka fram de här sista kWh.

Men Frankrike har en trovärdigare plan för att lösa problemen än Tyskland och Sverige. Macron gick till val på att bygga kärnkraft. Han vann.

Jo, kan tänka mig att Frankrike har en stor el-export. Du kör gärna kärnkraft på 100% hela tiden därav att den är bäst som underliggande baskraft. Så använder du mer lättreglerbara kraftkällor för att reglera mot momentanförbrukningen. Frsnkrike med sin höga andel kärnkraft exporterar säker massor under låglasttid.
  • Friger
    Padirac skrev 2022-08-04 12:46:35 följande:
    De franska problemen beror just nu dels på en föråldrad kärnkraftapark med 20% av anläggninagrna nere för reparation/underhåll, dels på amrguinalprissättningen inom den europeiska elhandelsmarknaden till följd av minskade gaslevernser till de länder inom elhandelsmarknaden som förlitar sig på gas för sin energiförbrukning (inte bara generering av el)

Jag tror du är tillräkligt insatt i området så att jag inte nehöver ge dig källr på detta - men om du sakna dem så ska jag plocka fram dem.

Desutom det räcler inte med 9 av 10 ben som du skriver, men ... det råcker inte heller med 10 av 10 ben för att upprätthålla  en egen elproduktion som täcker inhemsk produktion. - det behövs kanske 11-12-13-14 ben för att upprätthålla egen elproduktion.

Nu är det inom EU den gemensamma elhandelsmarkanden som är tänkt att vara dessa extra ben upp till 10 och utöver 10 (av 10) 
    Håller med och accepterar det du skriver. Du behöver inte googla fram några källor.
  • Friger
    Rataxes skrev 2022-08-04 12:50:23 följande:
    Kärnkraft är utmärkt för att reglera och hantera reaktiv effekt. Stora generatorer med rejäl svängmassa bakom (turbinsträngen) håller frekvensen. Den av dumvänstern så omhuldade vind/solkraften klarar inte av någondera.
    Det är svängmassan du tänker på. Det jag avsåg var svängningarna över dygnet. Det kan växla rätt mycket där. Kärnkraft är inte så lämplig för den typen av svängningar egentligen. Enklare med vattenkraft eller fosilkraft som låter sig regleras ganska snabbt. Vindkraft sämst som inte alls är reglerbar.

Svängmassan är till för att fånga upp ögonblickliga förändringar. Trögheten i de där generatorerna är enorm som du säger. Sen kan man reglera med verklig el-produktion. Det som händer är att frekvensen ändras en smula. Ändras frekvensen för mycket stänger nätet av.

I takt med att svängmassan minskat så har även stabiliteten i nätet försämrats.
  • Friger
    KillBill skrev 2022-08-04 13:05:56 följande:
    Du har fortfarande inte visat att det är vindkraft som är orsaken till att Frankrike med högst andel kärnkraft i Europa och med mycket låg andel vindkraft har högst elpriser.

Har du källor som stödjer ditt påstående eller?
    Ingen enskild källa. Kombination av mängder av materiel. Och nej, jag har inte fördjupat mig i Frankrike. Har bra koll på det Svenska elnätet. Ju längre ifrån Sverige desto sämre blir min kunskap.

Men hela Europa lider av samma grundläggande problem. För lite elkraft pga att man byggt fel och lagt ner sådant som fungerat. Sen är det lite olika i de olika länderna.

Du har ju för övrigt visat sig vara helt faktaresistent. Vindkraften har provats och visat sig inte fungera. Som lösning på dagens problem så hänvisar du till tekniker som KANSKE finns om 20-30-40år.

Tyvärr är det så illa att det inte finns någon lösning på dagens problem. Annat än att med mössan i hand bli kompis med Putin igen.

Jag varnade hela hösten för den faran med att förlita sig på Putin. Du ignorerade detta. Du hade fel. Din politik är dålig för både vår ekonomi och miljön.
  • Friger
    Padirac skrev 2022-08-04 14:26:05 följande:
    Har jag förstått det rätt om jag tror att kärnkraften inte är bra på att regleras upp och ned snabbt, att reglera effekt balansen alltså?

Jag har erfarenhet av att kärnkraftsanläggningar kan få lov att snabbstoppas helt under vissa villkor om nätet är instabilt pga snabba produktions- eller  effektförändringar.   Som du skriver så funkar kärnkraften (vi har i Sverige)  bäst om den får tuffa på med leverans av baseffekt och effektregleringen sköts av andra kraftslag, vattenkraften med fyllda magasin regleras automatiskt och i det närmaste omedelbart för att upprätthålla effekt, frekvens, spänning osv .någonting som inte är lika enkelt med kärnkraften. Hur vindkraften är inkopplad och styrs vet jag inte, någonting du känner till?
    Nä, kärnkraften är inte något bra på reglera effekt kortsiktigt. Däremot planerad effektreglering över dygnet fungerar om du känner till dem, vilket man gör i stort. Däremot tror jag att utnyttjandet av anläggningen och bränslet blir sämre då. Kärnkraften är helt enkelt bäst att låta gå på 100%. Inte helt hundra insatt på det hela ärligt talat, men det är vad jag fått lära mig.

Vattenkraft är jättebra för att reglera effekt. Men även om vi har gott om det i Sverige så har den nått sin gräns. Det ser rätt illa ut nu pga att vindkraften är så oförutsägbar och vi lagt ner den kraft som förut låg i grunden.

Vindkraften är inkopplad via en växelriktare.

Att snabbstoppa en kärnreaktor är en ganska stor grej. Det görs bara om något hänt.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko