Regeringens el-fiasko
Har du inga fakkta att dela istället för debattinlägg som saknar faktaunderbyggand och bygger på halvsanningar, lösa påståenden och lögner?
#8854 Tom Araya
Jag har ett förslag på finansiering:
Lägg ner SIDA. 50 miljarder/år
Investeringen betald på 8 år.
Det verkar som att företagen hittills är osäkra på lönsamhet och långsiktighet trots garanterad elpriser under 40 år..
Elprisregleringen liknar den regleringen EU antagit för att hantera elprissvängningar för konsumenter och producenter.
Staten planerar dessutom att dra in fördelaktiga stöd om bolagen tjänar för mycket pengar...
www.aktuellhallbarhet.se/miljo/energi/forslag-sa-ska-ny-karnkraft-finansieras/
Det verkar som att företagen hittills är osäkra på lönsamhet och långsiktighet trots garanterad elpriser under 40 år..
Elprisregleringen liknar den regleringen EU antagit för att hantera elprissvängningar för konsumenter och producenter.
Staten planerar dessutom att dra in fördelaktiga stöd om bolagen tjänar för mycket pengar...
www.aktuellhallbarhet.se/miljo/energi/forslag-sa-ska-ny-karnkraft-finansieras/
Bara för att det satsats på vindkraft betyder det inte att det varit eller är lösningen på världens energiproblem. Det är en del av lösningen, andra delar av lösningen är den gemensamma elmarknaden och ytterligare andra delar lokalt i Sverige har varit att stoppdatumet för käörnkraften tagits bort, att stoppet för ny kärnkraft tagits bort, att införa omreglerade prissättning på elhandlesmarkanden, till det kan du lägga bioenergi, solenergi, havsenergi och annat som är delar av lösningen. Andra delar av Europa har använt gas, fortsatt använda kol, befinliga kärnkraftverk och försökt bygga nya kärnkraftverk med varierande resultat,
Så.. bara för att det byggs vindkraft betyder inte inte att det ansetts vara lösningen på världens energiproblem. Verkligheten och olika öfrutsättningar har förändrats ler gånger sedan millenieskiftet - varför förändring har drivit fram olika satsningar.
OM kärnkraften byggs ut kommer de nya reaktorerna att leverera el om 5-10 år och efter det leva i 60 till 80 år - 80 år är i mitt perspektiv en kort tid, Men omvandlingen av samhället med en omfattande elektrifiering kräver elektrisk energi i en ökande omfattning inte bara på sikt utan i ett ännu kortare tidsperspektiv. Där kan kärnkraften som ännu inte byggts leverera el.
Jag tror inte industrialisterna byggt väderberoende elkraftverk för att de tror att det är lösningen på världens energiproblem, de tha rbyggt det är att de får igen investerat kapital på ett hanterabart tidsspann.
Kärnkraften kräver en ekonomisk uthållighet och som sträcker sig över 80 år plus de inledande projekt/byggåren. det är en helt annan sak än vindkraftverkens tekniska avskrivningstid eller livstid.
Vattenfall säger att ett vindkraftverk har en teknisk livlängd på upp till 35 år utan renovering eller nybyggnation. Ett kärnkraftverk ska leva i dubbe så lång tid och fortsätta att anpassas till nya tekniska lösningar för att upprätthålla säkerhet.
Den elintenstiva industrin har sagt sig vilja ha mer el så snabbt det går - de vill ha vindkraft då är det snabbaste alternativet - de skiter väl i de systemutmaningar som finns bara de löses och de få elkraft snabbt,
Så länge kärnkraften inte kan hantera restavfall och uttjänt högaktivt bränsle ser jag inte att kärnkraften uppfyller alla krav som rimligen kan ställas
- det betyder inte att kärnkraften så som den fungerar nu inte kan vara en kortsiktig lösning tills GenIV och efterföljande tekniska lösningar kan använda det befintliga avfallet för att utvinna restenergin och minska det radioaktiva avfallet.
Jag tror att du och jag har helt olika tidshorisonter och därmed olika uppfattningar om vad som är rimliga krav för ett kraftsystem.
Ändå är det bara de väderberoende kraftkällorna man har satsat på under de två senaste decennierna i Sverige, Danmark, Tyskland m.fl... så någon måste i alla fall ha trott på detta.
Vilket är ditt förslag (eller vilket av andras förslag tror du) som lösning för behovet av el och av de problem vi nu ser av nedlagd kärnkraft och överetablerad vindkraft
-för de närmsta 10-15 åren?
-för de kommande 20-30 åren?
-för de kommande 30-50 åren?
?
Jag får rätta mig sjäv - troligen går det inte att få igång nya kärnkraftverk om 5-10 år, det tar kanske 15-20 år att få igång 4 reaktorer om facit komemr från de senaste europesiska reaktorbyggena. Att 100 miljarder skulle räcka per reaktor är nog också en glädjekalkyl..
Så frågan är om de sent om sider klara reaktorerna framåt 2040-talet kan leverera el de närmaste 10-15 åren
Om inte - ??
Ändå är det bara de väderberoende kraftkällorna man har satsat på under de två senaste decennierna i Sverige, Danmark, Tyskland m.fl... så någon måste i alla fall ha trott på detta.
Vilket är ditt förslag (eller vilket av andras förslag tror du) som lösning för behovet av el och av de problem vi nu ser av nedlagd kärnkraft och överetablerad vindkraft
-för de närmsta 10-15 åren?
-för de kommande 20-30 åren?
-för de kommande 30-50 åren?
?
Det här visar tydligt att de som ifrågasätter om staten ska investera eller ta ekonomiska risker för ny kärnkraft egentligen inte har något emot att staten gör detsamma för andra projekt, särskilt inte om de kan räknas som "gröna" och ingå i en "klimatomställning"... tvärt om, så öses pengar över sådana projekt.
Att flera av dessa projekt sedan saknar förutsättningar utan tunga investeringar i el-produktion och el-överföringar är något som ofta glöms bort i debatten.
Videons egna presentationstext:
Den ?gröna omställningen? tilldelas enorma resurser ? ändå är batteriföretaget Northvolt i kris ? och flera andra gröna satsningar svajar betänkligt. Hur fungerar egentligen omställningspolitiken? Vilka är företagen som tilldelas pengar? Och vad händer med en ekonomi som sätter politiska drömmar framför verklighetens förutsättningar? Dessa frågor tar jag upp i veckans video om ?GRÖNT HAVERI?.
Jämna veckor är S för kärnkraft.
Udda veckor är man mot kärnkraft.
Partiet utan ryggrad, vars enda politik är att klaga på andra.