Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Regeringens el-fiasko

Tom Araya skrev 2022-09-10 16:06:00 följande:
    Som att hälla vatten på en gås.
    Det är inte lätt att alltid ha rätt. Med en sådan attityd så har man missat poängen med att överhuvudtaget reflektera.

Internet är en bekväm plats för folk som struntar i sådant.
  • Digestive
    Någon som har tillgång till hela artikeln?

https://www.expressen.se/nyheter/renoverades-for-15-miljarder-sen-stangdes-ringhals-ner/

Ringhals reaktorer 1 och 2 renoverades för 15 miljarder och hela kärnkraftverket gjorde vinster på flera hundra miljoner kronor varje år.
    Trots det lades båda reaktorerna ner och bidrar nu till skenande elpriser i södra Sverige.
    Statliga energibolaget Vattenfall gjorde bedömningen att ekonomin inte gick ihop.
    Men enligt konsulten Anders Blennermark som på uppdrag av Vattenfall besiktade den nyrenoverade reaktorn Ringhals 1 hade den kunnat användas i ytterligare 20 år med låga investeringskostnader.
  • Digestive
    klyban skrev 2022-09-10 18:36:44 följande:
    Och vad beror det på att inte sakfrågorna lyfts av dig då, för utan så säger inget alls.
    Digestive skrev 2022-09-10 18:22:26 följande:
    Någon som har tillgång till hela artikeln?

www.expressen.se/nyheter/renoverades-for-15-m.../

Ringhals reaktorer 1 och 2 renoverades för 15 miljarder och hela kärnkraftverket gjorde vinster på flera hundra miljoner kronor varje år.
    Trots det lades båda reaktorerna ner och bidrar nu till skenande elpriser i södra Sverige.
    Statliga energibolaget Vattenfall gjorde bedömningen att ekonomin inte gick ihop.
    Men enligt konsulten Anders Blennermark som på uppdrag av Vattenfall besiktade den nyrenoverade reaktorn Ringhals 1 hade den kunnat användas i ytterligare 20 år med låga investeringskostnader.

Så desinformation har du inte släppt än, vilket gör detta till sjukligt intressant.
    Synd bara att sakliga svar inte kommer.

Ja, man lade ned dessa och det var ett affärsmässigt beslut.
    Och det fina i kråksången, det är att samma energi producerades ändå.
    Och varför man inte reparerade alla, det var för de inte var i ett sådant skick att det gick göra bra ekonomiskt.

Så hur vet du bättre än de i Vattenfall som tog beslutet, och kommer det ta lång tid innan det svaret kommer om ens någonsin?

Jag hade velat läsa hela artikeln men är du så bergsäker på att Expressen publicerar desinformation så ska du givetvis vända dig till dessa, att gnälla på mig hjälper föga.
  • Digestive
    klyban skrev 2022-09-10 19:11:13 följande:
    Vi vet redan varför de stängde dessa reaktorer och att de inte var billiga att renovera, energi det sen gav ut var den samma.
    Du har försökt sabla ner mig på ohederliga grunder i drygt en vecka nu.

Tror du att jag litar på någonting du säger och att du skulle vilja mig väl i något enda avseende?

Du har inte skapat något förtroende hos mig utan snarare jobbat extremt hårt på att förbruka det.

KillBill är ett exempel på en skribent som jag ofta hamnar i polemik med MEN som man även kan ge förtroende och vända öronen till - till skillnad från dig, klyban.

Håll dig till spam, epitet, lögner och misstänkliggörande.
  • Digestive
    klyban skrev 2023-02-13 16:04:29 följande:

För det är endast ministerstyre som kan styra det dagliga arbetet, annars får man ta beslut.
    Hur kan du inte veta såna här saker?

Eller låtsas du bara?

Digestive skrev 2023-02-13 15:23:09 följande:
    Exempelvis såhär kan politiken styra Vattenfall:

Vi har inget ministerstyre i Sverige, visste du inte om det?
    Komiska att inget om hur man tar beslut fanns med där, är inte det hur roligt som helst?

Och det blir inte ministerstyre om man tar politiska beslut, försöker du berätta för oss att du inte vet vad ministerstyre är och över det dagliga arbetet?
    Och inbillar dig politiska beslut är ministerstyre?
    Är det korrekt uppfattat?

I så fall är det illa.

Det var exempel på hur politiken kan styra Vattenfall.

Vad tror du tanken var med inlägget?
  • Digestive
    klyban skrev 2023-02-13 16:43:10 följande:

Fanns inget ens, mer än prata om gränsöverskridande beslut man vill ta, annars kliniskt rent.

Ministerstyre är en sak och är olagligt, och ta politiska beslut är inte ministerstyre.
    Hur kan detta vara svårt och förstå?

För det är sjukligt intressant de pratar om hur ministrar gjrode detta och berättar vi har inget misniterstyre, och sen när man nått den punkten, så börjar man ta beslut om arbetet i riksdagen och regeringen stället.

Undrar vad man inbillar sig att inte förstå skillnaden mellan de två, då det är fundamentala skillnader mellan dom.

Och det mest komiska, om vi leker med tanke att Såssarna verkligen hade ministerstyret, så hade vi fått höra detta miljarder ggr nu, och varit i KU 8ggr, men INGET.

Mitt råd till flertalet här, det är att förstå skillnaden mellan ministerstyre och politiska beslut och i era påståenden OCH innan ni börjar skriva.
    För så fort man påstår nått som inte stämmer och enskilda personer, så är jag här igen informerar att vi inget ministerstyre har i Sverige och det komemr gå på repeat i evigheter.(Och du känner mig bra.)

Du debatterar mot dig själv, klyban.
  • Digestive
    klyban skrev 2023-02-13 16:59:12 följande:

Jag vet vad ministerstyre är och politiska beslut är och skillnaden mellan dom, så det är inte ens nödvändigt.

Men jag ser detta rätt ofta i höger och speciellt extremhögern mot fascism, att man tar en minister och sen försöker påstå denna tagit beslut på eget bevåg.
    Svaret är upp tills nu, det har inte skett på mycket länge.

Och det komiska i det hela, det är om vi leker med tanke att Såssarna verkligen hade ministerstyret, så hade ni ropat som galningar efter en utredning om ministerstyre och aldrig slutat, nu helt tyst och det berättar något för oss alla.
    Mitt råd är tänk efter före ni påstår ministerstyre, så slipper ni börja prata om annat en bit in och politiska beslut istället som aldrig är ministerstyre.

Vem har föreslagit någonting som innebär ett ministerstyre?

Vem har påstått att Socialdemokraterna bedrev något ministerstyre?

Du debatterar som sagt mot dig själv.
  • Digestive
    klyban skrev 2023-02-13 17:29:20 följande:
    Nope.

Du får läsa tillbaka, för det är inget jag kan göra åt dig.
    Behöver man läsa längre tillbaka än den här ordväxlingen?
    klyban skrev 2023-02-13 14:26:56 följande:

Du får tacka moderaterna ändå för elområdena.

Vi har inget ministerstyre över vattenfall ändå, då det dagliga arbetet sköts av Vattenfall själva(visste du inte om det ens?)

Så allting gick skrev 2023-02-13 14:36:06 följande:
    Haha japp det dagliga arbetet ja, äntligen har du förstått.

Sedan via bolagstämmor sätts riktlinjerna vad dom ska arbeta med under sitt dagliga arbete, detta har inte Ebba tid med hon är politiker och har även andra sysslor. Men ger direktiv via styrelsen det har hon tid med, som upphandling av ökat elproduktion o upphandla mer effekt. det är vattenfalls dagliga arbete, som dom sedan redovisar för ägarna.

• Digestive
    KillBill skrev 2023-02-13 17:47:27 följande:

Den brunblå regeringen sätter just nu en helt ny standard när det gäller politiseringen av de statliga bolagen. 

Vad är skillnaden mot tidigare S/MP-regering?

Svar på tråden Regeringens el-fiasko