LasseBD skrev 2020-11-20 09:26:31 följande:
Eftersom pandemin satt fokus på den trängsel som finns i våra städer vill jag diskutera den ur ett annat perspektiv.
Jag förstår att ni som lever ert liv i städer kan bli bekymrade just nu men hur är det i vanliga fall?
Själv bor jag i en mindre ort utanför en stad och känner bara avsmak de gånger jag måste in till staden för att göra ärenden. Åtminstone de ggr det sker i rusningstid. Jag har faktiskt svårt att förstå hur man kan välja att köa med bilen 2 timmar om dagen. Vad driver er? Är det inte bittert att lägga all denna tid på pendling? Den lilla löneskillnaden som finns med att jobba precis utanför stadens ju upp av pendlingstiden.
Och varför cyklar inte fler nu när det finns elcyklar? Eller är det ännu otrevligare?
Vad tänker ni om ämnet?
Jag bodde i Stockholm en tid och älskar Stockholm. Bodde centralt och jobbade i Kista. Så det tog ju ändå en timme dörr till dörr. Acceptabelt, bodde ju i Stockholm, det vägde upp. Tyvärr trivdes inte alls min man med att bo i Stockholm, så vi flyttade.
Sen bodde jag lantligt i Sverige och pendlade 2 timmar om dagen. Vedervärdigt.
Idag bor jag centralt en mindre stad i Norge. (50k inv) Jobbar 10 minuters cykeltur hemifrån. Förskolan 100 m bort. Det är ett såpass behagligt liv att jag accepterar en alldeles för låg lön. Söker andra jobb, men är inte intresserad av att pendla någon längre sträcka, är kräsen. Har kollegor som pendlar 3 timmar om dagen, det är rätt vanligt här.
Jag tänker att man flyttar till en stor stad för att få erfarenhet nog till att få de jobben man vill ha i den lilla staden senare. (Förutsatt att det finns möjlighet att jobba med det man vill utanför storstaden.)