Inlägg från: Litorina |Visa alla inlägg
  • Litorina

Vad driver er stadsbor?

Jag kör nästan aldig bil. Det är det som är den stora anledningen till att jag bor i stan - att jag inte skulle vilja ha ett liv där jag är beroende av bil. Det tar 10 min att cykla till jobbet. Affärer, bio, teatern, badplats, skog mm är också på gångavstånd. Att bo i stan ger mig ett enkelt och lättsamt liv. Trängsel upplever jag aldrig.

Det finns väldigt mycket med att bo på landet som lockar mig. Men resorna och bilberoendet avskräcker.

• Litorina

Kan tillägga att min uppfattning också är att vi som bor i stan inte sitter i bilköer. Det är de som tar bilen som hamnar där och vi som bor i stan cyklar, går eller tar bussen. Mina kollegor från småorterna utanför stan klagar däremot regelbundet på köer, dyr parkering mm.

• Litorina
    LasseBD skrev 2020-11-20 21:54:49 följande:

Läs hela tråden så kanske det klarnar.

Ett tips bara, man kan göra tillägg i trådstarten. Då slipper du folk som tror att du menar det som står där.
  • Litorina
    LasseBD skrev 2020-11-20 22:12:21 följande:

Jag har sett detta i andra trådar och har försökt själv men det verkar inte gå på mobilen. Eller åtminstone hittar inte jag funktionen.

Ah! Ja, så är det nog.
    LasseBD skrev 2020-11-20 22:14:08 följande:

Jag har även anmält tråden för att kunna göra om den men jag har inte fått nån feedback på det.

Och ja, det låter också som Familjeliv.se...
  • Litorina

Tråden har halkat in på Stockholm vs landet. Sthlm är ju på inget sätt en genomsnittlig svensk stad utan är väldigt mycket större än alla andra. Jag trivs väldigt bra som stadsbo, men skulle aldrig frivilligt bo i någon av landets största städer. I synnerhet inte Sthlm (kag har provat). Precis som med att bo på landet kan jag se fördelarna, men det passar inte mig. Som tur är finns det ju gott om fina småstäder i det här landet. Känner att de lite glömts bort i diskussionen.

• Litorina
    QAnon skrev 2020-11-22 16:24:46 följande:

Fast ordet "statsbo" handlar just om folk som bor i större städer. 

Jaså? Då brukar man väl säga storstadsbor?
  • Litorina
    QAnon skrev 2020-11-22 16:43:21 följande:

Ordet skulle ju bli helt meningslöst och oanvändbart om det refererar till alla människor som bor i städer eller centrala delar av städer, för att prata om Luleå och Piteå och dess stadskärnor har ju knappt något gemensamt med stadskärnor i Stockholm och Göteborg. Inte heller är det småstädernas kärnor det pratas om på nyheterna när man pratar om trängseln i förhållande till pandemin som TS refererar till så jag utgår ifrån att han menade just de stadsbor som bor i större städer detta faktiskt handlar om. 

Ord kan användas lite hur som men i majoriteten av fallen brukar folk mena större städer när man säger stadsbor. Vilket förmodligen är varför just så många människor från dessa stora städer är de som svarar. 

Det här var ju lite spännande. Men varför finns då ordet storstadsbo? Och vad kallar man de som bor i centrala Västerås tex? Jag får kanske skriva till Språket i P1!
  • Litorina

Förlåt sidospår, men det var väldigt lätt att hitta tidningstext som refererar till örebroare, östersundsbor, sundsvallsbor, kalmariter mfl som just stadsbor.

• Litorina
    Ju mer ju bättre skrev 2020-11-22 16:55:52 följande:

Bönder?

snedtak skrev 2020-11-22 17:03:25 följande:

Vad är en småstad enligt dig? Jag kan nog tycka att man inte är en "stadsbo" om man bor i en ort med mindre än 100 000 invånare. Redan 100 000 invånare är ju en ganska liten stad från ett internationellt perspektiv.

Jag tänker att Sthlm, Gbg, Malmö är storstäder ur svenskt perspektiv. Mindre än så är rätt och slätt en stad (eg.tätort), och så skulle jag nog säga småstad är tätorter med mindre än 30 - 40 000 invånare kanske. Kristianstad och mindre, typ.

Internationellt sett har Sverige inga storstäder.
  • Litorina
    Arlene skrev 2020-11-22 18:12:08 följande:

Jag tror att ts menade större städer och jag vet inte hur stora städer han menade men jag har har bott både i Stockholm och Kalmar och jag tänker mer att han menade dom bilköer som ofta blir runt dom större städerna då han nämnde 2 timmars bilkö, det kan det bli runt t ex Stockholm men sällan mindre städer om det inte varit t ex en bilolycka. ...

Jag fick mer en bild av att TS hade noll koll på hur det är att bo i en stad! Men det kan absolut vara er tolkning som stämmer.
  • Litorina
    LasseBD skrev 2020-11-22 18:41:33 följande:

Det är rubriken som är fel. Läser man alla inlägg jag skrivit så kanske det klarnar.

Ja, och jag verkar vara den som fattar sist! Får man skylla på att jag haft migrän i två dygn?
Svar på tråden Vad driver er stadsbor?