LasseBD skrev 2020-11-20 13:04:11 följande:
Jag förstår att titeln kan vara lite missvisande. Men sen står det ?lever ert i liv i städer? och visst det kunde stått lever en Del av ert liv i städer.
Men om vi tänker på del som pendlar in till stan. Här där jag bor skulle det vara fullt möjligt att cykla till stan. Det skulle ta en timma. Lite kortare om man har elcykel. Bussen tar kanske 50. Bil 30. Allt beror ju på vart i staden man ska såklart.
Är det inte lite dumt att många sitter i bilen 30+30 min och blir irriterade och stressade när de kunde cyklat 60+60? Det är ju även en bra grej för hälsan, miljö och välbefinnandet?
Ok fast du skriver ju vad driver er stadsbor.
Men då kan jag skriva hur jag upplever det.
Jag har både bott och jobbat på Södermalm i Stockholm.
Så gott som ingen körde bil till jobbet fast vi var över 200 där jag jobbade.
De flesta bodde i stan eller strax utanför och då promenerade man (jag själv)många cyklade (väldigt vanligt i Stockholm) en del åkte buss eller tunnelbana.(vanligast om man bodde i någon förort)
Bodde man längre ut åkte man pendeltåg eller även "vanligt" tåg ifrån närliggande orter.
Och det är för att det nästan är omöjligt att parkera i innerstan, och kan man det är det svindyrt med parkering.
Dom som sitter i bilkö är ofta dom som måste åka långt och ofta igenom stan, dvs man bor t ex söder om stan men jobbar norr över. Att man ändå åker bil är för att det inte finns bra andra kommunikationer mellan bostaden och arbetet, man kanske måste byta flera gånger och tiderna går inte i hop, det tar för lång tid att åka kommunalt vilket det flesta annars föredrar om möjligt då det oftast är billigare. Men jobbar man utanför stan går det oftast då också att få parkering eller att arbetsplatsen har parkering.
Det är också alldeles för långt att cykla, man cyklar ju inte hur många mil som helst, det passar en del men inte alla. Man kan behöva hämta/lämna barn osv.
Det kanske heller inte alltid går att cykla dit man ska. I Stockholm finns många cykelbanor men ska du igenom stan kanske du måste köra motorväg någon del och då kan du inte cykla,
Jag har också haft ett par kollegor som t ex bott i Västerås och Eskilstuna och andra städer med pendlingsavstånd, de flesta åker då tåg men det kan vara så att dom t ex måste hämta och lämna barn på vägen eller annat som gör att bil är bättre för dom men då måste dom ju också ha tillgång till parkering vid arbetsplatsen.
Visst kan det vara jobbigt med långa pendlingar men det behöver inte vara det.
En av mina kollegor som körde långt varje dag, gillade det för då kunde han lyssna på ljudböcker, har man högtalartelefon kan man passa på att ringa föräldrar och vänner mm medans man kör.
Jag jobbade även när jag bodde på Södermalm i Bromma fast då åkte jag kommunalt ca 1 timme , jag började tidigt så det var gott om plats på buss och tunnelbana så jag satt och läste och tog det lugnt och tyckte att det var skönt.
Men jag gillar inte tunnelbana och vissa bussar i rusningstrafik, då är det trångt men då har jag heller inte åkt så länge, ett par stationer med t-banan.