• elsakarlsson06

Mamma konstant påpekar min vikt

Jag är 20 år, bor hemma men ska flytta i april, jobbar och har bra inkomst, kan stå på egna ben och har ett rullande liv.

I min familj har vi inte alltid haft så stor respekt för varandra, vi alla skapar stora konflikter och trampar medvetet varandra på tårna i perioder, men på grund av vår familjs historia har vi alltid hållit ihop och i slutet av dagen älskar vi varandra, ibland kanske för mycket.

Mitt problem är att i perioder blir min mamma totalt besatt av mig och min vikt. Det kan inte ens gå en enda kvart utan att hon ska nämna något. Hon kommer in i mitt rum när jag sover, väcker mig och vill prata om min vikt.

Hon ringer mig på jobbet och vill prata om min vikt.

Ibland säger hon inte ens godmorgon på morgonen utan det första hon säger istället är något angående min vikt.

Hon blir verkligen helt BESATT.

Och ja, jag är tjock, jag kan absolut tappa en del kilon. Men jag är bara så trött på att det ända vi pratar om hemma är min vikt, jag överdriver verkligen inte när jag säger att det inte finns något annat samtalsämne än min vikt. Iallafall inte i de perioder som de är som värst.

Och det värsta av allt är att hon verkar inte förstå hur illa det som hon håller på med är, jag har sagt ifrån ordentligt fler gånger än jag kan minnas.

Jag har skrikit, sagt ifrån snällt, gått via en psykolog, gått via hennes syster, via min pappa, ( som för övrigt inte har ett ord att säga om detta då han är för konflikträdd) , jag har verkligen sagt ifrån på alla möjliga sätt, men det slutar inte.

Detta verkligen äter upp mig och jag vet inte vad mer jag kan göra för att få henne att förstå att det hon gör är ren mobbning. använder jag ordet mobbning skrattar hon i mitt ansikte.

Vid ett tillfälle lurade hon med mig till en PT, som jag specifikt hade sagt att jag var obekväm med.

Hon totalt körde över mig och lurade med mig till ett PTA möte med en person som hon visste att jag var sjukt obekväm med. Hon saker helt respekt.

Jag vet inte vad jag kan göra vid denna punkten förutom att helt bryta kontakten med henne, vilket jag inte heller kan göra då jag fortfarande bor hemma och måste göra det fram tills april.

Hon förstår verkligen inte hur fel hennes beteende är. Hur säger man ens ifrån när personen tror sig göra rätt?

• Svar på tråden Mamma konstant påpekar min vikt
  • viseversa

Hade nog gett henne en rejäl snytig om detta var min mamma. sen aldrig träffat henne igen. Hon låter ju vidrig och sjuk i hivudet.

• mammabitch

Leta annat tillfälligt boende, bryt kontakten, det är inte på något sätt ok vad du utsätts för.
    Om det inte går, köp hem ett lager chokladmunkar eller så och varje gång din mamma tar upp din vikt så ät en njutningsfullt framför ögonen på henne, det borde ha en viss effekt.

• elsakarlsson06

Det är inte så att min mamma är en hemsk person, hon har i princip gett hela sitt liv åt mig och min sjuka syster. Hon är en fantastisk mamma och skulle göra vad som helst för mig utan tvekan. Hon har alltid funnits där och hjälp mig med allt.

Men just denna delen av henne klarar jag inte av.

Jag vill verkligen inte bryta kontakten med henne för det finns så mycket mer i vår relation än bara detta.

• Anonym (Rakt på sak)

Varför måste du vänta ända till april, väntar du på att provanställningen ska gå ut eller? Som redan nämnts, hitta tillfälligt boende! Det kan vara allt från uthyrningsrum, till etta i andrahand, till att hellre bo på ett vandrarhem! Ingen ska stå ut med det där som du utsätts för, din mamma verkar inte klok, totalt gränslös

Har du några andra i familjen, typ pappa eller syskon? Ni kanske kan ta ett samtal gemensamt med henne och förklara. I värsta fall måste du bryta kontakten med henne och förklara att det beror på att hon inte respekterar dig öht, och att hon inte har med din kropp att göra, som du dessutom trivs med! Oavsett om du gör det eller inte skulle jag säga det för att inte ge henne vatten på kvarn.

Hoppas du hittar någon annanstans att bo tills april.

• Anonym (Rakt på sak)

Och när man bryter kontakten måste det inte vara för alltid. Du kan ge henne en tidsperiod av ett halvår kanske, så får du se om hon klarar av att bete sig normalt sen.

• elsakarlsson06

Anledningen till att jag måste vänta till april år för att mina föräldrar har köpt en lägenhet till mig med inflytt i april. Vill inte bo i hyres då ja vill spara pengar.

• Anonym (myself)

Alla (eller i alla fall, de flesta) föräldrar gör vad de avser är bäst för sina barn oavsett ålder på barn. Det tror jag är hennes fall också. Du säger själv att du har några kilo atta tappa och det kan även ju vara så att du går upp i vikt istället av att gå ner och det gör henne orolig. Hon vill ju ditt bästa (jag tror det i alla fall). Att ständiga tjat inte gör dig motiverad att göra nån förändring förstår jag också, men jag tänker att du kanske kan se på hela situationen med hennes ögon?

• AMCG
    elsakarlsson06 skrev 2020-11-06 08:36:32 följande:

Jag är 20 år, bor hemma men ska flytta i april, jobbar och har bra inkomst, kan stå på egna ben och har ett rullande liv.

I min familj har vi inte alltid haft så stor respekt för varandra, vi alla skapar stora konflikter och trampar medvetet varandra på tårna i perioder, men på grund av vår familjs historia har vi alltid hållit ihop och i slutet av dagen älskar vi varandra, ibland kanske för mycket.

Mitt problem är att i perioder blir min mamma totalt besatt av mig och min vikt. Det kan inte ens gå en enda kvart utan att hon ska nämna något. Hon kommer in i mitt rum när jag sover, väcker mig och vill prata om min vikt.

Hon ringer mig på jobbet och vill prata om min vikt.

Ibland säger hon inte ens godmorgon på morgonen utan det första hon säger istället är något angående min vikt.

Hon blir verkligen helt BESATT.

Och ja, jag är tjock, jag kan absolut tappa en del kilon. Men jag är bara så trött på att det ända vi pratar om hemma är min vikt, jag överdriver verkligen inte när jag säger att det inte finns något annat samtalsämne än min vikt. Iallafall inte i de perioder som de är som värst.

Och det värsta av allt är att hon verkar inte förstå hur illa det som hon håller på med är, jag har sagt ifrån ordentligt fler gånger än jag kan minnas.

Jag har skrikit, sagt ifrån snällt, gått via en psykolog, gått via hennes syster, via min pappa, ( som för övrigt inte har ett ord att säga om detta då han är för konflikträdd) , jag har verkligen sagt ifrån på alla möjliga sätt, men det slutar inte.

Detta verkligen äter upp mig och jag vet inte vad mer jag kan göra för att få henne att förstå att det hon gör är ren mobbning. använder jag ordet mobbning skrattar hon i mitt ansikte.

Vid ett tillfälle lurade hon med mig till en PT, som jag specifikt hade sagt att jag var obekväm med.

Hon totalt körde över mig och lurade med mig till ett PTA möte med en person som hon visste att jag var sjukt obekväm med. Hon saker helt respekt.

Jag vet inte vad jag kan göra vid denna punkten förutom att helt bryta kontakten med henne, vilket jag inte heller kan göra då jag fortfarande bor hemma och måste göra det fram tills april.

Hon förstår verkligen inte hur fel hennes beteende är. Hur säger man ens ifrån när personen tror sig göra rätt?

Stackare! Ta inte åt dig! Antagligen är det lättare för dig (om du önskar det) att gå ned i vikt när du väl flyttat och inte har detta hängande över dig konstant. Jag tror dessutom en PT inte är bästa början utan promenader och vardagsmotion.

Till saken: Du verkar ha gjort allt du kan för att förklara situationen utan att lyckas. Är din mamma en sån person som har svårt att sätta sig in i saker som hon inte själv upplevt? Som att ingen har hackat på henne för hennes vikt och hon har därför svårt att förstå? Många människor har svårt att relatera till situationer de inte blivit utsatta för eller själva upplevt. Jag menar inte att du skall mobba henne tillbaka! Men en sån individ är väldigt svår att nå fram till oavsett hur mycket man än försöker.

Din mamma vill säkert väl och är en god mor men det är underligt beteende att trakassera sitt barn angående vikten och absolut inte ok! Det finns bättre sätt att hantera detta som förälder genom att uppmuntra till hälsosamt levene genom att fråga om ni ska ta en promenad eller laga nyttig och bra mat (nu kanske hon gör det också).

Jag tror det är bra för dig att få lite distans och perspektiv genom att flytta i april. Föräldrar är bara människor och de representerar också hela det mänskliga spektrat. Föräldrar, likt alla människor, gör mycket klumpiga saker och direkta fel precis som de också tar fantastiska beslut.

Försök stå ut och ta inte åt sig! Lyssnar inte din mamma försök att hålla distans (var hemma hos vänner etc så du undviker att komma i diskussioner om din vikt så ofta).
  • Anonym (Rakt på sak)
    elsakarlsson06 skrev 2020-11-06 09:48:35 följande:

Anledningen till att jag måste vänta till april år för att mina föräldrar har köpt en lägenhet till mig med inflytt i april. Vill inte bo i hyres då ja vill spara pengar.

Ja, då får du stå ut till dess då.
  • Anonym (Päron)

Är din mamma överviktig? Kan ju ha med hennes eget mående att göra att hon blir som besatt och tjatar om din vikt. Släpp dom negativa tankarna för tjocka tjejer är också söta.

• Anonym (svärdotra)

Jag tror ni behöver bo ifrån varadnra för att hon ska börja se dig som en vuxen, då får man en annan relation.

Men du kan ju fråga om hon skulle hålla på så till en jobbkollega eller en person hon nyss träffat?

Jag bad till sist min svärmor att behandla mig som en gäst hon nyss träffat och inte kände, för då kan hon bete sig. Som familj är hon bara gränslös.

Det tog skruv litegrann, att jag alltså inte ens VILL ha en nära relation med en person som beter sig så utan föredrar att tala med dem som med någon man råkar hamna bredvid slumpvis på en annan människas bröllop. Och då tror jag inte att de flesta börjar tjata om bordsgrannens vikt det första de gör.

• nernu

Oförskämt och hänsynslöst absolut. Men att hon väcker dig på natten är sjukligt. Hon behöver vård.

• Tuil

Tycker du ska ta kontakt med kommunens ungdomscentrum. De kan hjälpa dig och din mamma med samtal.

Ni får gå några gånger till en som är utbildad i samtal mellan ungdomar och föräldrar.

Svar på tråden Mamma konstant påpekar min vikt