• Anonym (Jag)

Sambon tycker att min son ska vara hos pappan när han är sjuk

Min sambo är livrädd för Corona. Han har diabetes och tycker sig tillhöra riskgrupp. Idag kom min son hem snuvig från skolan och sambon tycker att han ska åka hem till sin pappa trots att det är min vecka. Det tycker inte jag. Min vecka, mitt ansvar. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Sambon tycker att min son ska vara hos pappan när han är sjuk
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-11-06 08:57:57 följande:
    Nej, det absolut bästa vore om han lämnade sin sambo som verkar strunta i om han överlever eller inte.
    Du talar till döva öron. Tror inte att du kommer få någon att inse att du har rätt här. Det är ju väldigt tydligt att TS inte bryr sig om sin sambos hälsa, oavsett om det är fysiskt eller mentalt. Någon som bryr sig om sin partner startar inte en tråd online enbart för att förlöjliga och håna sin partner och dennes rädslor. Herregud, man blir ju helt matt. 
  • Anonym (Idiot)
    Anonym (Anna) skrev 2020-11-06 10:55:46 följande:

Du talar till döva öron. Tror inte att du kommer få någon att inse att du har rätt här. Det är ju väldigt tydligt att TS inte bryr sig om sin sambos hälsa, oavsett om det är fysiskt eller mentalt. Någon som bryr sig om sin partner startar inte en tråd online enbart för att förlöjliga och håna sin partner och dennes rädslor. Herregud, man blir ju helt matt. 

Men herregud, det är ju med största sannolikhet ingen större risk för sambon. Är han verkligen riskgrupp borde han inte vara bland en massa barn 2 dagar i veckan. Att det är nåt fel mentalt på karln är uppenbart, men inget Ts ska lämna bort sitt barn för. Möjligtvis för att skydda sitt barn mot denna idiot, men då bör Ts följa med.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Anna) skrev 2020-11-06 10:55:46 följande:
    Ja du har helt rätt! Döva öron. Inte konstigt att vi har en sådan spridning av corona i samhället när folk inte ens kan ta sjukdomen på allvar. Och något som också förtjänar att påpekas är att trots sambons hypokondri så förtar det inte ett dugg av den verkliga faran, det enda som händer är att han oroar sig mer än andra, och som han naturligtvis också behöver hjälp med.
  • Lolakola
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-11-06 11:39:37 följande:

Ja du har helt rätt! Döva öron. Inte konstigt att vi har en sådan spridning av corona i samhället när folk inte ens kan ta sjukdomen på allvar. Och något som också förtjänar att påpekas är att trots sambons hypokondri så förtar det inte ett dugg av den verkliga faran, det enda som händer är att han oroar sig mer än andra, och som han naturligtvis också behöver hjälp med.

Om han nu är så orolig skulle han inte gå till jobbet. Detta är bara dumheter. Han löper ingen större risk än nån annan, uppenbarligen.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-11-06 11:39:37 följande:
    Precis! Och TS kommer med sitt "nej, men jag tar corona på allvar" bara för att i nästa andetag skratta om när sambon ville tvinga på henne handsprit efter att de varit på BVC och "håll i er nu" när hon berättar att han är hör och häpna, en lärare! 

Riktigt pinsamt. 
  • Lolakola
    Anonym (Anna) skrev 2020-11-06 12:04:03 följande:

Precis! Och TS kommer med sitt "nej, men jag tar corona på allvar" bara för att i nästa andetag skratta om när sambon ville tvinga på henne handsprit efter att de varit på BVC och "håll i er nu" när hon berättar att han är hör och häpna, en lärare! 

Riktigt pinsamt. 

Ja riktigt pinsamt av sambon att vilja slänga ut pojken för att han är såååå orolig, sen knatar han glatt iväg och umgås med barn dagen lång. Verkligen pinsamt.
  • Anonym (Jag)

Riktigt pinsamt. 

Skratta? Vilka fantasier ni har. Jag tar Corona på allvar. Innan jag blev föräldraledig jobbade jag enbart hemifrån och åkte aldrig kollektivtrafik. Jag träffar inga vänner eller är i köpcentrum eller på stan eller går på krogen. Jag tvättar händerna noga och håller avstånd de få gånger jag råkar på utomstående. Jag har inte varit i en matbutik eller annan affär sen i april. Vi beställer precis allt på nätet.

Men jag vill inte bli påtvingad min sambos paranoia som att till exempel sprita händerna i samma sekund som jag träder in i BVC's väntrum utan att ha tagit i något, eller hålla andan i trapphuset. Jag vill heller inte skicka iväg mitt barn när det blir snuvigt. Som jag ser det är vi en familj med allt vad det innebär och min son är inte någon slags gäst som man portar vid förkylning. Vi kan hålla avståndet så gott det går, äta på olika tider etcetera, men skicka iväg honom gör jag inte.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Jag) skrev 2020-11-06 13:25:58 följande:
    Skratta? Vilka fantasier ni har. Jag tar Corona på allvar. Innan jag blev föräldraledig jobbade jag enbart hemifrån och åkte aldrig kollektivtrafik. Jag träffar inga vänner eller är i köpcentrum eller på stan eller går på krogen. Jag tvättar händerna noga och håller avstånd de få gånger jag råkar på utomstående. Jag har inte varit i en matbutik eller annan affär sen i april. Vi beställer precis allt på nätet.

Men jag vill inte bli påtvingad min sambos paranoia som att till exempel sprita händerna i samma sekund som jag träder in i BVC's väntrum utan att ha tagit i något, eller hålla andan i trapphuset. Jag vill heller inte skicka iväg mitt barn när det blir snuvigt. Som jag ser det är vi en familj med allt vad det innebär och min son är inte någon slags gäst som man portar vid förkylning. Vi kan hålla avståndet så gott det går, äta på olika tider etcetera, men skicka iväg honom gör jag inte.
    Då kanske du ska låta din sambo läsa igenom tråden och se hur du hånar honom online för hans känslor och rädslor kring corona? 

Det är ju ditt förhållande, men ärligt talat, hade det varit jag hade jag inte uttryckt mig som du har gjort här, enbart för att få medhåll. Riktigt pinsamt. Stötta din partner som går igenom en jobbig period just nu istället, kanske?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Anna) skrev 2020-11-06 13:37:45 följande:

Då kanske du ska låta din sambo läsa igenom tråden och se hur du hånar honom online för hans känslor och rädslor kring corona? 

Det är ju ditt förhållande, men ärligt talat, hade det varit jag hade jag inte uttryckt mig som du har gjort här, enbart för att få medhåll. Riktigt pinsamt. Stötta din partner som går igenom en jobbig period just nu istället, kanske?

Har du aldrig någonsin ventilerat dig om din partner menar du? Intressant.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Idiot) skrev 2020-11-06 09:27:05 följande:

Jo, om du har diabetes med komplikationer, har du välbehandlad diabetes har du ingen förhöjd risk, och är fallet så för sambon så löper han ingen större risk än nån annan.

Precis. Och han har inte komplikationer. Han sköter sin diabetes oklanderligt. Hans läkare har sagt att han inte tillhör riskgrupp i och med det utan att han bara bör vara mer uppmärksam på blodsockernivån än annars.
  • Anonym (Corona)

Riktigt pinsamt. 

Om pappan skulle bli sjuk då? Hur ställer man sig till det då?

Man behöver inte vara i riskgrupp för att bli redigt sjuk utav covid. Du och Svar på tal hävdar att TS inte tar Corona på allvar.

Jag anser att hon gör det genom att ha pojken hemma istället för att släppa iväg honom till pappan som inte har blivit exponerad av pojkens symptom än, det har däremot TS sambo som har vistats under samma tak som sin familj.

Skulle man skicka barnet till pappan, ja då för man ju eventuellt smittan vidare dit också och hur smart är det då?

Och vem säger att pojkens pappa inte skulle bli allvarligt sjuk om nu pojken bär på

Covid?
  • Anonym (Läget)

Så här är det. De allmänna råden (läs skyldigheter) är att den som är sjuk ska isoleras om det går. Minst en armslängds avstånd och hög hygien. Din sambo gör rätt som spritar toa, handtag mm. Måste barnet vara i alla rum?

• Anonym (Jag)
    Anonym (Läget) skrev 2020-11-06 14:21:18 följande:

Så här är det. De allmänna råden (läs skyldigheter) är att den som är sjuk ska isoleras om det går. Minst en armslängds avstånd och hög hygien. Din sambo gör rätt som spritar toa, handtag mm. Måste barnet vara i alla rum?

Inte från sin egen familj. Hur skulle det gå till menar du?

Han är inte i alla rum. Han är till 99 % på sitt eget rum. Han är 12 år så det är inte så att han går omkring och hostar oss rakt i ansiktet.

Men att han inte ska få vidröra något utan varje gång som han behöver något ur kylen till exempel så ska jag springa upp och ge honom det, det går jag inte med på.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Läget) skrev 2020-11-06 14:21:18 följande:

Han är inte i alla rum. Han är till 99 % på sitt eget rum. Han är 12 år så det är inte så att han går omkring och hostar oss rakt i ansiktet.

Men att han inte ska få vidröra något utan varje gång som han behöver något ur kylen till exempel så ska jag springa upp och ge honom det, det går jag inte med på.
  • Anonym (Läget)
    Anonym (Jag) skrev 2020-11-06 14:27:03 följande:

Isoleras i hemmet om möjligt är vad det står i de allmänna rekomendationerna.

? När en person i ditt hushåll är sjuk med snuva, hosta, feber eller andra symtom på covid-19, ska den som är sjuk isolera sig i hemmet. Den som är sjuk ska ta ett prov för att se om den har covid-19.?

? Du och de andra i hushållet ska tänka på att:

Försöka hålla minst en armlängds avstånd till den som är sjuk.

Om det är möjligt ska den som är sjuk isolera sig i ett eget rum.

Tvätta händerna ofta med tvål och vatten i minst 20 sekunder.

Tvätta alltid händerna före måltid, vid mathantering och efter ett toalettbesök.

Hosta och nys i armvecket eller i en pappersnäsduk. Släng alltid pappersnäsduken i en papperskorg och tvätta händerna efter.

Vara uppmärksam på om du själv får några symtom under hela inkubationstiden (2-14 dagar, vanligast 5 dagar).?
  • Egon den stora
    Anonym (Jag) skrev 2020-11-05 18:46:35 följande:

Jag tycker ju också så. Min sons pappa vill ju inte heller bli sjuk och jag vill inte skicka iväg mitt barn för att han är sjuk, ej heller typ isolera honom ute i förrådet. Sambon anser att hans diabetes rättfärdigar det. Inte det där med förrådet alltså det var en överdrift.

Det är väl en bra idé att sambon isolerar sig i förrådet? Är man så extremt rädd så känns det som det ända rätta
  • Anonym (Yxe)
    Anonym (Jag) skrev 2020-11-05 18:44:03 följande:
    Det kan han inte, vara ute i samhället alltså. Han törs inte ens gå förbi folk utomhus, då håller han andan. Är han tvungen att till exempel följa med till BVC för vårt yngsta gemensamma barn får han panik i väntrummet och går ut och väntar utanför och försöker tvinga på mig handsprit i samma sekund som jag sätter foten utanför entrén.

Jobbar gör han förvisso 2 dagar I veckan...
    Han lider av hypokondri. Jobbigt för dig TS!
Svar på tråden Sambon tycker att min son ska vara hos pappan när han är sjuk