• Anonym (Jag)

Sambon tycker att min son ska vara hos pappan när han är sjuk

Min sambo är livrädd för Corona. Han har diabetes och tycker sig tillhöra riskgrupp. Idag kom min son hem snuvig från skolan och sambon tycker att han ska åka hem till sin pappa trots att det är min vecka. Det tycker inte jag. Min vecka, mitt ansvar. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Sambon tycker att min son ska vara hos pappan när han är sjuk
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Idiot) skrev 2020-11-05 22:15:21 följande:
    Om man tillhör riskgrupp kan man vara hemma med ersättning från Fk. Han riskerar inte alls sitt jobb. Han väljer att gå dit trots att det kryllar av barn, en hel del med symtom dessutom. Gå in i vilken skola som helst så hittar du snart barn med snuva och hosta. Och Corona kan man ha utan symtom.

Så himla orolig är han inte, han använder det som påtryckningsmedel mot sin sambo för att få henne att kicka ut barnet.
    Diabetiker räknas inte till riskgrupp enligt Fk, trots att man vet att sådana personer har en större risk. Så nej, han får inte vara hemma med ersättning.
  • Anonym (Idiot)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-11-05 22:21:41 följande:

Diabetiker räknas inte till riskgrupp enligt Fk, trots att man vet att sådana personer har en större risk. Så nej, han får inte vara hemma med ersättning.

Om FHM (eller om det är Socialstyrelsen?) klassar diabetes som risk så får han ersättning. Antingen är han i riskgrupp eller så är han inte, FK hittar inte på riskgrupperna själva. Och man får inte heller själv avgöra om man är riskgrupp eller inte.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-11-05 22:04:24 följande:

Har du missat att det har dött ett antal tusen personer pga corona i år...? Jag tycker det är fruktansvärt respektlöst av dig att sitta och skratta åt det här, du pissar i ansiktet på varenda anhörig som förlorat någon. Hoppas du slipper sitta där själv en dag!

Vad jag tänker är inte relevant, frågan är väl hur han tänker, och han tänker antagligen samma som alla andra lärare, att han inte har något val om han vill ha kvar sitt jobb! För vi har också en enorm arbetslöshet, och om han säger upp sig eller blir uppsagd pga frånvaro så lär han inte hitta ett nytt i brådrasket. Först blir det karens och sedan stämpling, och sedan vänta på att det här ska gå över så han kan vaccinera sig och söka nya jobb.

Man kan inte förebygga allt men det man kan låta bli, ska man låta bli!

Sluta med din äckliga retorik, "pissa i ansiktet". Hur mår du egentligen? Kanske dags att lägga ner mobilen och gå och göra annat ett tag?

Karensdagen är ju borttagen? Han kan vara hemma med sjukintyg om diabetes är klassad som riskgrupp. Tar han upp sitt psykiska mående för läkaren på vårdcentralen kan han säkert bli sjukskriven för psykisk ohälsa också.
  • Ester69
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-11-05 19:57:49 följande:

Vadå "tycker"? Han ÄR riskgrupp! Och om sonen har möjlighet att vara hos pappa ska han självklart vara det, det handlar väl om en vecka högst. Varför tar du inte corona på allvar? Och hur lite bryr du dig egentligen om din sambo skulle dö för att din snorige son drar med sig virus hem?

Det är väl bättre att den hysteriska mannen tar in på hotell eller hittar en stuga i obygden att bo i. Och om deras gemensamma börjar snora ska dom adoptera bort den då?
  • Anonym (Corona)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-11-05 22:21:41 följande:

Vem säger att TS sambo skulle klara sig bättre än barnets pappa i fråga?

Bara för att man tillhör en riskgrupp så betyder inte det att en frisk människa som inte tillhör en riskgrupp kan bli extremt dålig den med.

Och nu vet vi ju inte ens ifall barnet i fråga har Covid eller inte.

Min pappa hör till riskgrupp. Överviktig, diabetiker, högt blodtryck och astmatiker.

Han hade covid och klarade sig oerhört bra, han märkte inte ens av det.

Jag, kvinna 32 år och frisk fick som influensa symptom i 2 veckor och tappade smak och lukt i 10 veckor. Detta var i våras och smaksinnena är inte till ska till 100% än.

Covid kan drabba alla, på olika sätt och alla människor är i risk! Sen är vissa kanske i större risk, men det utesluter inte att andra människor kan drabbas illa dom med
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Idiot) skrev 2020-11-05 22:25:49 följande:
    Om FHM (eller om det är Socialstyrelsen?) klassar diabetes som risk så får han ersättning. Antingen är han i riskgrupp eller så är han inte, FK hittar inte på riskgrupperna själva. Och man får inte heller själv avgöra om man är riskgrupp eller inte.
    Ta och läs på Fk:s hemsida då! För de har en lista på vilka som får ersättning, diabetiker är inte en av dem!
  • Anonym (Svar på tal)
    Ester69 skrev 2020-11-06 04:47:19 följande:
    Det är väl bättre att den hysteriska mannen tar in på hotell eller hittar en stuga i obygden att bo i. Och om deras gemensamma börjar snora ska dom adoptera bort den då?
    Nej, det absolut bästa vore om han lämnade sin sambo som verkar strunta i om han överlever eller inte.
  • mammabitch

Behandling för fobier är att utsätta sig för det man är rädd för. Sannolikheten är stor att rädslan har större effekt på din sambos liv än covid skulle ha oavsett hans diabetes.
    Om vi hårddrar det så är mer än halva befolkningen i någon riskgrupp (speciellt om övervikt räknas in) och det går knappast att isolera alla.

• Anonym (Idiot)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-11-06 08:57:20 följande:

Ta och läs på Fk:s hemsida då! För de har en lista på vilka som får ersättning, diabetiker är inte en av dem!

Jo, om du har diabetes med komplikationer, har du välbehandlad diabetes har du ingen förhöjd risk, och är fallet så för sambon så löper han ingen större risk än nån annan.
  • Anonym (Idiot)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-11-06 08:57:57 följande:

Nej, det absolut bästa vore om han lämnade sin sambo som verkar strunta i om han överlever eller inte.

Med tanke på att han inte alls verkar vara särskilt orolig för sin hälsa, utan bara vill manipulera ts, så borde Ts verkligen lämna sambon.
Svar på tråden Sambon tycker att min son ska vara hos pappan när han är sjuk