• Anonym (Egoism)

Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?

Enligt FHM så säger man att barn och grundskolebarn ska få gå på förskolan och i grundskolan även om det finns covid-sjuka hemma.

Som förskollärare (som tur är på ett föräldrakooperativ där chefen är vettig) har vi sagt nej till att ta emot barn vars föräldrar är sjuka i covid hemma.Föräldrarna har fått vända i dörren till och med. 

Inte mer än rätt tycker jag och anser att föräldrar är egoistiska som handlar på detta sätt! Det spelar väl ingen roll vad FHM säger i detta fall?! Tror man att lärare och vi förskollärare vill ta hand om barn som har sjuka föräldrar hemma i covid?! Varför sån egoism? Det kan dessutom finnas andra barn som kan bli smittade! 

Å kom inte här och säg att barn inte smittar, det GÖR de. Att de enligt FHM inte är DRIVANDE i smittan betyder inte att de inte smittar, två helt skilda saker! 

Det är respektlöst att nonchalera förskollärare och lärare i denna pandemi, och föräldrar som handlar på det här sättet och är så egoistiska borde skämmas! 

Hur tänker ni som gör så här??

• Svar på tråden Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?
  • Anonym (resenär)
    Anonym (Egoism) skrev 2020-10-31 13:36:41 följande:
    Nej det gör jag inte, jag tycker att det är fruktansvärt fel att föräldrar skiter i de peronserna som tar hand om deras barn. 
    Det har klart framgått i tråden.
    Varför jobbar du ens som dagisfröken?

Säger du rakt ut till föräldrarna att du tycker att de är egoister?
  • Anonym (Självklart)
    Anonym (Egoism) skrev 2020-10-31 13:31:49 följande:
    Men du saknar bevisligen empati för dina medmänniskor och skiter fullständigt i om du smittar och dödar en förskollärare i riskgrupp.Det är det detta handlar om så försök inte vrida det till något som lagen bestämmer om. Det handlar om vad DU och ALLA FÖRÄLDAR i landet står för. Å ni som lämnar era barn till förskolan trots att ni är sjuka i covid, ja ni har INTE någon respekt för förskollärarnas hälsa. 
    En förskollärare i riskgrupp kan hålla sig hemma, ersättning finns. Om man nu tillhör en faktisk riskgrupp och inte nåt hittepå...
    Du borde på allvar sluta jobba med barn, jag hade varit mycket bekymrad om mina barn har en sån foliehatt till barnskötare. Din så kallade chef borde upplysa dig om att dina åsikter inte betyder ett skit när det kommer till vilka barn som får gå i förskola och skola.
  • Anonym (Egoism)
    LaFontaine skrev 2020-10-31 13:37:06 följande:
    Nej, det är tydligen inte bra, för du förstår tydligen inte alls vad jag menar. Du förstår, jag lämnar inte mitt barn på förskolan om någon i familjen har covid. Däremot är jag otroligt avogt inställt mot förskolepersonal som ständigt vrålat att föräldrar är egoister, när de faktiskt följer de regler och riktlinjer som finns. Det är inte enbart knutet till covid. Otaliga gånger läser jag om personal i förskolan, som har så mycket åsikter om egoister till föräldrar. Och passar det inte att arbeta med barn och föräldrar, får man vackert söka sig ett annat jobb.

Du känner inte mig och vet inte hur jag är, jag kritiserar de som lämnar när de har covid, Du behöver inte blanda in annan kritik i detta, vad har jag med dina tidigare erfarenheter att göra. 

• Anonym (Egoism)
    Anonym (K) skrev 2020-10-31 13:37:25 följande:

Har fem barn, både skolbarn och förskolebarn. Personligen skulle jag aldrig någonsin skicka mitt förskolebarn till förskolan om någon i familjen är sjuk. Känns otroligt fel och respektlöst mot både barn och personal. Spelar ingen roll vad FHM säger, för mig känns det fel och därför stannar dom hemma till alla är friska. Skolbarn är ju såklart svårare. De har skolplikt men skulle nog kunna hålla hemma dom också.

Skönt att höra! 
    Skolbarn kan också stanna hemma en vecka, de ska dessutom stanna hemma vid minsta symtom.
  • LaFontaine
    Anonym (Egoism) skrev 2020-10-31 13:40:28 följande:

Du känner inte mig och vet inte hur jag är, jag kritiserar de som lämnar när de har covid, Du behöver inte blanda in annan kritik i detta, vad har jag med dina tidigare erfarenheter att göra. 

Fast de följer fortfarande de riktlinjer som finns. De som gör fel är ni, som bryter mot lagen. Och det är fortfarande beklämmande att man uttrycker sig som du gör. Du har valt att arbeta med det du gör. Byt jobb om det inte passar.
  • Anonym (Egoism)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-10-31 13:37:57 följande:
    Fast även de som har corona HAR ju rätt att lämna sina barn på fsk. Inte ens riskregionerna har sådana restriktioner än. Det finns inga lagar alls kring corona, så den tanken kan du nog släppa direkt.

Man måste inte vara glad på jobbet oavsett orsak men du kan byta jobb, eller ta det för vad det är. Du går medvetet med på att ta de där riskerna, den enda du kan klandra är dig själv.
    Ok så jag visste för 20 år sen att det kommer corona och att Sverige som enda land ska skita i att skydda sin skolpersonal? 

Vad bra att du kan spå in i framtiden. Byt jobb du med, för du kanske kommer klaga på något om tio år?
  • Anonym (Egoism)
    LaFontaine skrev 2020-10-31 13:42:09 följande:
    Fast de följer fortfarande de riktlinjer som finns. De som gör fel är ni, som bryter mot lagen. Och det är fortfarande beklämmande att man uttrycker sig som du gör. Du har valt att arbeta med det du gör. Byt jobb om det inte passar.
    Hoppas du aldrig klagar på något på ditt jobb, byt isådanfall direkt!
  • Anonym (Egoism)
    Anonym (Självklart) skrev 2020-10-31 13:40:13 följande:
    En förskollärare i riskgrupp kan hålla sig hemma, ersättning finns. Om man nu tillhör en faktisk riskgrupp och inte nåt hittepå...
    Du borde på allvar sluta jobba med barn, jag hade varit mycket bekymrad om mina barn har en sån foliehatt till barnskötare. Din så kallade chef borde upplysa dig om att dina åsikter inte betyder ett skit när det kommer till vilka barn som får gå i förskola och skola.
    Ja då ska du vara orolig för ALLA förskollärare har åsikter om detta att man får lämna sina barn trots att själv har covid, men de flesta håller tyst och snackar illa om det när ni inte hör. 

Men det borde ni ha förståt.t 
  • LaFontaine
    Anonym (Egoism) skrev 2020-10-31 13:43:32 följande:
    Hoppas du aldrig klagar på något på ditt jobb, byt isådanfall direkt!
    Jag klagar på mitt jobb med jämna mellanrum. Jag är däremot medveten om att det jag klagar på är en del av spelets regler. Det kan vara fruktansvärt frustrerande, men det ingår i mitt jobb och är något jag får tugga i mig. Jag kallar inte mina kollegor egoister eller dumma, när de följer de riktlinjer vi har. Är det något jag tycker är väldigt fel, jobbar jag istället för att få till förändring. Det är otroligt mer konstruktivt än att vråla egoist på nätforum.
  • Anonym (Självklart)
    Anonym (Egoism) skrev 2020-10-31 13:45:15 följande:

Ja då ska du vara orolig för ALLA förskollärare har åsikter om detta att man får lämna sina barn trots att själv har covid, men de flesta håller tyst och snackar illa om det när ni inte hör. 

Men det borde ni ha förståt.t 

Eh, nej. Du har fel.
Svar på tråden Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?