• Anonym (Egoism)

Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?

Enligt FHM så säger man att barn och grundskolebarn ska få gå på förskolan och i grundskolan även om det finns covid-sjuka hemma.

Som förskollärare (som tur är på ett föräldrakooperativ där chefen är vettig) har vi sagt nej till att ta emot barn vars föräldrar är sjuka i covid hemma.Föräldrarna har fått vända i dörren till och med. 

Inte mer än rätt tycker jag och anser att föräldrar är egoistiska som handlar på detta sätt! Det spelar väl ingen roll vad FHM säger i detta fall?! Tror man att lärare och vi förskollärare vill ta hand om barn som har sjuka föräldrar hemma i covid?! Varför sån egoism? Det kan dessutom finnas andra barn som kan bli smittade! 

Å kom inte här och säg att barn inte smittar, det GÖR de. Att de enligt FHM inte är DRIVANDE i smittan betyder inte att de inte smittar, två helt skilda saker! 

Det är respektlöst att nonchalera förskollärare och lärare i denna pandemi, och föräldrar som handlar på det här sättet och är så egoistiska borde skämmas! 

Hur tänker ni som gör så här??

• Svar på tråden Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?
  • Anonym (Egoism)
    Anonym (resenär) skrev 2020-10-31 13:25:05 följande:
    Det tror de INTE.

Däremot blir de inte oftare sjuka än andra yrkesgrupper.

Och man är inte egoist om man följer experternas råd.

Skärp dig eller sök jobb som något annat än dagisfröken.
    Det finns INGET bevis för det du skriver. Ni litar blint på att barn inte smittar, Men skulle DU vilja ha ett kalas hemma med 10 barn, skulle två av dessa barn som har covid-sjuka föräldrar hemma, vara välkommet på ditt kalas? Snora i din soffa och dregla på dina kläder? Hade det känts tryggt? 
  • LaFontaine
    Anonym (Egoism) skrev 2020-10-31 13:24:16 följande:
    Kan man inte ta hand om sina barn så bör man inte heller bli förälder. Har man så lite ork bör man skaffa en privat barnvakt.
    Jag hoppas verkligen att du trollar. Om du jobbar som förskollärare hoppas jag att du snarast lämnar in din uppsägning och genast slutar jobba med barn!

• Anonym (resenär)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-10-31 13:26:15 följande:
    Bara för att det är ok att resa, och då har man väl ändå sagt att det bara ska vara nödvändiga resor, så fattar ju vem som helst att man riskerar att sprida smitta om man åker på semester. De poängterar också att man har väldigt stort eget ansvar som resenär.
    Nej, det har de inte sagt.
    Du får nog ta och lyssna på presskonferenserna, de finns på FHM´s hemsida.

Man har alltid ett eget ansvar som resenär, med eller utan pandemi.
    Att åka till länder som UD inte avråder från är helt i sin ordning.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Egoism) skrev 2020-10-31 13:23:09 följande:

Ni måste tänka lite själva. Ett barn som nyss suttit och kanske tom sovit i en förälders säng och famn som har covid, ska naturligtiv stanna hemma tills man ser att barnet inte är smittat och dessutom inte är sjuk.

Att lasta över era barn till förskolan när ni hemma är sjuka med covis är inte ok. Min chef följer de mänskliga rättigheterna och ni som till punkt och pricka följer FHM rekommendatoiner här, jag hoppas ni stannar hemma hela tiden nu då?

Ni följer inte riktlinjerna från FHM iaf, som säger att friska barn får gå i fsk även om en förälder är sjuk. Hur menar du att ni följer mänskliga rättigheter om ni förvägrar barn sitt normala sammanhang med andra barn??
    Anonym (Egoism) skrev 2020-10-31 13:24:16 följande:
    Kan man inte ta hand om sina barn så bör man inte heller bli förälder. Har man så lite ork bör man skaffa en privat barnvakt.
    Du verkar helt ha missförstått förskolans funktion :) Det behövs ingen barnvakt, det är därför man har er ju! Om en förälder arbetar, är sjuk eller har särskilda behov har man all rätt att ha sitt barn på fsk. Om det inte passar dig kan du jobba någon annanstans.
  • Anonym (Självklart)
    Anonym (Egoism) skrev 2020-10-31 13:23:09 följande:

Ni måste tänka lite själva. Ett barn som nyss suttit och kanske tom sovit i en förälders säng och famn som har covid, ska naturligtiv stanna hemma tills man ser att barnet inte är smittat och dessutom inte är sjuk.

Att lasta över era barn till förskolan när ni hemma är sjuka med covis är inte ok. Min chef följer de mänskliga rättigheterna och ni som till punkt och pricka följer FHM rekommendatoiner här, jag hoppas ni stannar hemma hela tiden nu då?

?Min chef följer de mänskliga rättigheterna???? Är du ens högskoleutbildad? Verkligen?

Och jajamänsan, jag följer FHMs rekommendationer nu också, självklart.
  • Anonym (Egoism)
    LaFontaine skrev 2020-10-31 13:27:06 följande:
    Jag hoppas verkligen att du trollar. Om du jobbar som förskollärare hoppas jag att du snarast lämnar in din uppsägning och genast slutar jobba med barn!
    Nej varför skulle jag göra det? Jag älskar mitt jobb. Jag kritiserar de som utnyttjar förskolan. Inte de som använder förskolan till det den är till för. Förstår du inte skillnaden? 
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (resenär) skrev 2020-10-31 13:29:04 följande:
    Nej, det har de inte sagt.
    Du får nog ta och lyssna på presskonferenserna, de finns på FHM´s hemsida.

Man har alltid ett eget ansvar som resenär, med eller utan pandemi.
    Att åka till länder som UD inte avråder från är helt i sin ordning.
    Det spelar ingen roll om det inte bara är nödvändiga resor, eget ansvar gäller ändå och JA man är egoistisk om man tar onödiga risker just nu!
  • Anonym (resenär)
    Anonym (Egoism) skrev 2020-10-31 13:26:54 följande:
    Det finns INGET bevis för det du skriver. Ni litar blint på att barn inte smittar, Men skulle DU vilja ha ett kalas hemma med 10 barn, skulle två av dessa barn som har covid-sjuka föräldrar hemma, vara välkommet på ditt kalas? Snora i din soffa och dregla på dina kläder? Hade det känts tryggt? 
    Nej, det skulle jag inte.
    Men jag har heller inte valt att jobba på dagis.
    Har dessutom inga ungar i kalasålder.

Du får väl anmäla FHM för deras "lögner" då eftersom du vet bättre.
  • LaFontaine
    Anonym (Egoism) skrev 2020-10-31 13:30:12 följande:
    Nej varför skulle jag göra det? Jag älskar mitt jobb. Jag kritiserar de som utnyttjar förskolan. Inte de som använder förskolan till det den är till för. Förstår du inte skillnaden? 
    Du förstod nog inte när du läste mitt första inlägg. Du kan ju prova att läsa det igen.

• Anonym (Egoism)
    Anonym (Självklart) skrev 2020-10-31 13:30:00 följande:
    ?Min chef följer de mänskliga rättigheterna???? Är du ens högskoleutbildad? Verkligen?

Och jajamänsan, jag följer FHMs rekommendationer nu också, självklart.
    Men du saknar bevisligen empati för dina medmänniskor och skiter fullständigt i om du smittar och dödar en förskollärare i riskgrupp.Det är det detta handlar om så försök inte vrida det till något som lagen bestämmer om. Det handlar om vad DU och ALLA FÖRÄLDAR i landet står för. Å ni som lämnar era barn till förskolan trots att ni är sjuka i covid, ja ni har INTE någon respekt för förskollärarnas hälsa. 
Svar på tråden Lämnar ni barnen på förskola/grundskola även om ni har covid?