• AndreaBD

    Det är inte klokt - Damberg backar om utredning

    Efter att Mikael Damberg har lovat så fint att man nu äntligen ska utreda alla oegentligheter med Estonia-förlisningen, har han backat nu. Han var ju så himla positiv - den här gången skulle man verkligen utreda allt (som behöver utredas). 

    Esterna säger att Sverige har ljugit för dem, f.d. biskop Caroline Krook tror att hon har blivit förd bakom ljuset (hon var med i det "estetiska rådet"), de anhöriga har varit förbannade i 26 år, och Damberg lovade att allt skulle göras. Den här debatten mellan Damberg och Mikael Oscarsson (KD) är ganska intressant. 





    Väldigt bra där Oscarsson säger: Normalt gör en haveriutredning tre saker:
    1. man undersöker skrovet - det gjordes inte.
    2. man kollar lasten - det gjordes inte.
    3. man förhör alla vittnen som kan ha intressanta uppgifter - det gjordes inte heller!!!

    Och han säger också att man måste utreda om det fanns militärtransport på båten den natten. I Hirschfelds utredning om just detta tog han bara reda på om svensk militär visste om det. Det är förstås inte samma sak som att ta reda på om det fanns. 

    Och för två dagar sedan så sa han nej till en ny utredning och påstår att det inte har kommit fram några nya uppgifter.... Va? I den nya serien om Estonia har ju bl.a. Sara Hedrenius sagt att hon såg två militärbilen som färjan verkade ha väntat på, för de körde på lite försenat. Och inte bara hon. 





    Vem har skrämt Damberg nu? 
  • Svar på tråden Det är inte klokt - Damberg backar om utredning
  • AndreaBD
    Drottningen1970 skrev 2020-10-24 19:51:24 följande:
    Nej jag tycker det är meningslöst. Man har upptäckt hål. Inga spränghål. Hålen kan ha uppkommit under alla år fartyget har legat på botten. Och även OM man skulle komma fram till att det är spränghål, eller att fartyget blivit sprängt innefrån eller utifrån av ryska ubåtar, vad fasen ska vi med den informationen till nu? Starta ett krig? Och några kroppar att begrava finns inte längre. Låt det vara...
    Jaha... vad har då kört på det som väger 1000 ton och har en fart av 4 knop? Det krävs nämligen, ungefär för att åstadkomma det hålet. 

    Man kan undersöka om metall har utsatts för sprängning. Det var så med ett annat hål. Det som Jutta Rabe hittade 2006. 

    Nej, vi ska inte börja krig med något annat land, utan snarare ställa våra egna politiker till svars varför de har ljugit för oss. Varvet som har byggt Estonia har ju gjort en utredning också, och de säger att det är omöjligt att båten skulle ha sjunkit av ett bortslitet bogvisir. Det finns luft i botten, just för att den inte ska sjunka. Enda sättet som den kan sjunka är om det går läck någonstans under vattenlinjen. Under bildäcket. Bildäcket är nämligen inte under vattenlinjen. 
  • Drottningen1970
    AndreaBD skrev 2020-10-24 19:59:27 följande:

    Jaha... vad har då kört på det som väger 1000 ton och har en fart av 4 knop? Det krävs nämligen, ungefär för att åstadkomma det hålet. 

    Man kan undersöka om metall har utsatts för sprängning. Det var så med ett annat hål. Det som Jutta Rabe hittade 2006. 

    Nej, vi ska inte börja krig med något annat land, utan snarare ställa våra egna politiker till svars varför de har ljugit för oss. Varvet som har byggt Estonia har ju gjort en utredning också, och de säger att det är omöjligt att båten skulle ha sjunkit av ett bortslitet bogvisir. Det finns luft i botten, just för att den inte ska sjunka. Enda sättet som den kan sjunka är om det går läck någonstans under vattenlinjen. Under bildäcket. Bildäcket är nämligen inte under vattenlinjen. 


    Du hävdar saker som nån slags fakta fast detta absolut inte går att fastställa vid en okulärbesiktning under vattnet. För att fastställa hur hålen uppkommit och med vilken kraft behövs det göras en ordentlig utredning.
  • AndreaBD
    Drottningen1970 skrev 2020-10-24 20:44:48 följande:
    Du hävdar saker som nån slags fakta fast detta absolut inte går att fastställa vid en okulärbesiktning under vattnet. För att fastställa hur hålen uppkommit och med vilken kraft behövs det göras en ordentlig utredning.
    Det var en expert, en norrman i serien "Estonia, fyndet som ändrade allt", som räknade ut det. Uppenbarligen kan man utifrån hur metallen är uppfläkt, (och förstås hur tjock den är) beräkna vilken kraft som krävs för att åstadkomma det hålet. Inget konstigt med det. Inget nytt med det heller. Enkel fysik. 
  • Drottningen1970
    AndreaBD skrev 2020-10-24 22:07:46 följande:

    Det var en expert, en norrman i serien "Estonia, fyndet som ändrade allt", som räknade ut det. Uppenbarligen kan man utifrån hur metallen är uppfläkt, (och förstås hur tjock den är) beräkna vilken kraft som krävs för att åstadkomma det hålet. Inget konstigt med det. Inget nytt med det heller. Enkel fysik. 


    Experter har inte alltid rätt. Självklart finns det betydligt fler faktorer att ta ställning till, med tanke på att fartyget legat länge på botten och varit utsatt för havets rörelse, försvagningar i metallen? Har hålet fläkts upp mer med tiden eller har det skett vid ett enda tillfälle. Helt uppenbart behövs det en grundligare utredning för att kunna fastställa det du hävdar som fakta. Men som sagt, personligen tycker jag det är onödigt. Vi behöver inte veta.
  • AndreaBD
    Drottningen1970 skrev 2020-10-24 22:14:15 följande:
    Experter har inte alltid rätt. Självklart finns det betydligt fler faktorer att ta ställning till, med tanke på att fartyget legat länge på botten och varit utsatt för havets rörelse, försvagningar i metallen? Har hålet fläkts upp mer med tiden eller har det skett vid ett enda tillfälle. Helt uppenbart behövs det en grundligare utredning för att kunna fastställa det du hävdar som fakta. Men som sagt, personligen tycker jag det är onödigt. Vi behöver inte veta.
    Vi behöver inte veta om våran egna regering riskerar medborgarnas liv för att kunna komma över rysk vapenteknik??? Jo, det tycker jag. Jag vill i alla fall veta om vi lever i en rättsstat eller inte! 

    Och det är ganska enkel fysik som sagt. Naturligtvis kan man skilja en skada som har uppstått genom att stora krafter har inverkat på det från en som har uppstått genom tid och långsamma rörelser. I det här fallet behöver man knappt vara expert för att se det. 
  • AmericanMommy
    Drottningen1970 skrev 2020-10-24 14:50:50 följande:

    Känns helt meningslöst att utreda efter så många år.


    Tycker du att man inte ska utreda mord heller om det gått lång tid?
  • KillBill
    AndreaBD skrev 2020-10-24 14:12:37 följande:
    Efter att Mikael Damberg har lovat så fint att man nu äntligen ska utreda alla oegentligheter med Estonia-förlisningen, har han backat nu. Han var ju så himla positiv - den här gången skulle man verkligen utreda allt (som behöver utredas). 

    Esterna säger att Sverige har ljugit för dem, f.d. biskop Caroline Krook tror att hon har blivit förd bakom ljuset (hon var med i det "estetiska rådet"), de anhöriga har varit förbannade i 26 år, och Damberg lovade att allt skulle göras. Den här debatten mellan Damberg och Mikael Oscarsson (KD) är ganska intressant. 
    Väldigt bra där Oscarsson säger: Normalt gör en haveriutredning tre saker:
    1. man undersöker skrovet - det gjordes inte.
    2. man kollar lasten - det gjordes inte.
    3. man förhör alla vittnen som kan ha intressanta uppgifter - det gjordes inte heller!!!

    Och han säger också att man måste utreda om det fanns militärtransport på båten den natten. I Hirschfelds utredning om just detta tog han bara reda på om svensk militär visste om det. Det är förstås inte samma sak som att ta reda på om det fanns. 

    Och för två dagar sedan så sa han nej till en ny utredning och påstår att det inte har kommit fram några nya uppgifter.... Va? I den nya serien om Estonia har ju bl.a. Sara Hedrenius sagt att hon såg två militärbilen som färjan verkade ha väntat på, för de körde på lite försenat. Och inte bara hon. 

    Vem har skrämt Damberg nu? 

    Mikael Damberg säger nej till att undersöka om det fanns hemlig militär utrustning ombord på Estonia när färjan förliste. Skälet är att just detta är utrett en gång tidigare av Johan Hirschfeldt som kom fram till att det hade förekommit tidigare svenska militära transporter på Estonia men inte natten då hon förliste.


    Sverige hade en borgerlig regering när Estonia förliste och om Damberg tror att något som kan ha orsakat Estonias förlisning kan lastas en borgerlig regering skulle ha han säkert ha tagit chansen. Tror du inte det?


     


    Det finns inte något i Dambergs beslut som hindrar en ny Estoniautredning eller som hindrar en undersökning om det fanns något annat lands militärmateriel på Estonia, natten hon sjönk.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill

    Dokumentärfilmsteamet hittade fler hål i skrovet på Estonia än det hål som togs med i dokumentären och man kan spekulera om varför. Troligen insåg dokumentärfilmsteamet att fler hål skulle styrka bilden av att hålen kommit till vid förlisningen när båtskrovet landade på botten (och man valde därför att inte ta med dessa hål). Estlands regering slår också fast att det hål som visades i dokumentärfilmen INTE kan ha orsakats av en kollision vid vattenytan och att det mest troligtvis kom till vid botten.


    www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/dokumentarfilmare-bekraftar-fler-hal-i-estonias-skrov

    www.nyteknik.se/samhalle/nytt-hal-upptackt-i-estonia-mojlig-forklaring-7003511
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • AndreaBD
    Tecum skrev 2020-10-24 19:53:49 följande:
    Men om det inte är sprängning bevisar det att det inte skett något attentat eller liknande! Då är det en olycka eller något som skett efter förlisningen.

    Bogvisiret var ju borta och hittade långt ifrån olycksplatsen så det måste lossnat trots dina madrasser.
    Det bevisar ingenting. Och jag säger inte heller att det måste ha varit ett attentat. Det kan vara så enkelt som att det handlar om korruption, maktmissbruk, dvs. politiker som har tjänat extra-pengar med att smuggla militärmaterial. Och att förlisningen VAR en olycka, men att man har undvikit att ta upp dem omkomna för att det inte skulle komma fram. Illa nog, om man har struntat i de anhörigas känslor för att dölja illegala affärer. 

    Det är klart att bogvisiret var borta, men RAMPEN satt kvar (det var där madrasserna satt. Och då kommer det inte in vatten. Att den sitter kvar, i stängd läge är väldokumenterat, finns på film från olika dykningar. Man påstår däremot att den har varit öppen tillfälligt. Men då skulle inte madrasserna sitta kvar och dessutom finns det två överlevande vittnen som har KLÄTTRAT på den stängda rampen, precis innan båten sjönk. 

    Och som sagt, en båt kan inte sjunka, även om rampen hade varit öppet. Den är inte under vattenlinjen. Det måste vara ett hål under vattenlinjen om en sån båt ska sjunka. Och det säger tyska varvet som har byggt Estonia i sin utredning. Och de borde ju veta. De har dessutom hittat sprängskador. 
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2020-10-25 07:52:52 följande:

    Dokumentärfilmsteamet hittade fler hål i skrovet på Estonia än det hål som togs med i dokumentären och man kan spekulera om varför. Troligen insåg dokumentärfilmsteamet att fler hål skulle styrka bilden av att hålen kommit till vid förlisningen när båtskrovet landade på botten (och man valde därför att inte ta med dessa hål). Estlands regering slår också fast att det hål som visades i dokumentärfilmen INTE kan ha orsakats av en kollision vid vattenytan och att det mest troligtvis kom till vid botten.


    www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/dokumentarfilmare-bekraftar-fler-hal-i-estonias-skrov

    www.nyteknik.se/samhalle/nytt-hal-upptackt-i-estonia-mojlig-forklaring-7003511
    "It is unlikely that the damage has been caused due to a collision at the sea surface."

    men de vet inte säkert. Man borde ha ett expertteam från ett annat land, som inte är involverat, och låta de utreda det hela igen. Och det är väl inte konstigt att man inte ens har tagit med små hål i dokumentären, som man själv inte bedömde vara relevanta. 

    Man har inte kunnat förklara på ett övertygande sätt hur båten skulle ha sjunkit så snabbt utan en läcka under vattenytan. Möjligtvis om stora mängder vatten skulle ha tagit in sig genom ventilationen. Sånt måste man ju reda ut för framtida sjösäkerhet! 

    Om inte annat så var ju Estonia inte alls sjösäker, det har ju konstaterats i en inspektion direkt före förlisningen. Det är en punkt att såna inspektioner måste leda till åtgärder! Estonia bedömdes inte vara sjösäker men fick åka ändå! 

    Och MINST så har några politiker eller andra pampar tjänat pengar med att smuggla militärmaterial och försöker dölja det, på dem anhörigas bekostnad. Om inte mycket värre, men det är det ALLRA minsta. Och även det bör utredas i en rättsstat. Det är korruption och maktmissbruk! 
Svar på tråden Det är inte klokt - Damberg backar om utredning