• Anonym (.)

Att bara ibland skriva ner sina känslor på sociala medier - Är det patetisk och omanligt om det kommer ifrån en man?

Om en vän har begått självmord för många år sedan. Då bestämmer sig för den manliga vännen att slutligen vara öppen och kanske postar ett inlägg på sociala medier om dennes sörj över sin vän.

Är det patetisk och skriker om uppmärksamhet = Patetisk för mannen.

Vad tycker ni?

Modigt att prata om sina känslor så denne kan få rymdkramar och trevliga meddelanden eller borde mannen bara låta bli?

Hur skulle ni reagerat om eran vän skrev så på sociala medier? Både vän som ni känner utanför nätet och även en vän som ni bara känner på Internet/sociala media. Förlorar mannen någon typ av respekt, tycker ni?

• Svar på tråden Att bara ibland skriva ner sina känslor på sociala medier - Är det patetisk och omanligt om det kommer ifrån en man?
  • molly50
    Anonym (.) skrev 2020-10-13 22:35:51 följande:

Om en vän har begått självmord för många år sedan. Då bestämmer sig för den manliga vännen att slutligen vara öppen och kanske postar ett inlägg på sociala medier om dennes sörj över sin vän.

Är det patetisk och skriker om uppmärksamhet = Patetisk för mannen.

Vad tycker ni?

Modigt att prata om sina känslor så denne kan få rymdkramar och trevliga meddelanden eller borde mannen bara låta bli?

Hur skulle ni reagerat om eran vän skrev så på sociala medier? Både vän som ni känner utanför nätet och även en vän som ni bara känner på Internet/sociala media. Förlorar mannen någon typ av respekt, tycker ni?

Jag tycker absolut inte att det är patetiskt.
    Man måste få utlopp för sina känslor. Oavsett kön.
    Så nej,jag skulle inte se en man som gör så som patetisk. Snarare tvärtom.
  • Anonym (könsneutralt)

Personligen förstår jag mig inte på att lägga ut sitt känsloliv på sociala media  vare sig man är man eller kvinna.  Det är ingen dagbok det handlar om utan att vända ut och in på sig inför mängder av ytliga bekanta. Bottennappet var väl en kompis som "kände sig ensam i tvåsamheten". Eh? kul för din man att du lägger ut era bekymmer för kreti och pleti att läsa.

• Anonym (A)
    molly50 skrev 2020-10-15 08:55:28 följande:
    Jag tycker absolut inte att det är patetiskt.
    Man måste få utlopp för sina känslor. Oavsett kön.
    Så nej,jag skulle inte se en man som gör så som patetisk. Snarare tvärtom.
    Absolut så
  • Anonym (Straffar sig alltid)

Vet inte om det är patetiskt eller omanligt, men det är dumt för en man att göra så.

För sådant kommer man förr eller senare få kastat i ansiktet, bli skambelagd, straffad och kritiserad för. Det känns bra att tala ut och dela med sig. För stunden. Men det där du delade med dig av kommer någon lägga på minnet och använda mot dig vid tillfälle.

Har lärt mig denna läxa men det tog några gånger. Att män skall dela med sig av sina känslor, öppna sig och tala ut är en fälla. Lyssna inte på folk som säger sådant. Lyssna inte heller på den omedelbara positiva känslan du får när du gör det, den där lättnadskänslan. Den försvinner.

Tala inte ut, skriv inte ner dina känslor. Visa dig aldrig svag. Även om folk uppmuntrar dig till det och hävdar att det är farligt att hålla sånt inom sig. Ja det är det, men inte alls lika farligt som att dela med sig av det.

• Anonym (sojaallergiker)

Ja, det är patetiskt att skriva känsloväggar online som man. Däremot är det inte patetiskt eller omanligt att känna sorg. Men uttryck dem i rätt forum(dvs för din fru/far/terapeut/vän). 

• Anonym (jaha)
    Anonym (..) skrev 2020-10-14 10:23:22 följande:
    Jag tror att man kan ta familjeliv som utgångspunkt när man pratar om hur bra vi människor tolkar text. Jag törs påstå att vi generellt sett är förbannat dåliga på det. För hur ofta blir det inte bråk och tjafs som slutar i personangrepp? Det förekommer i nästan varj tråd i vilket ämne som helst.
    den tendens jag kan ana är att ju känsligare ett ämne är, mer känslobaserat, desto flitigare förekommer tjafset och påhoppen.

Läser man trådarna med lite mer objektiva ögon ser man att otroligt ofta menar kombattanterna ungefär samma sak fast de uttrycker sig på olika sätt. Jag tycker att slutsatsen pratar för sig själv, generellt sett är vi fruktansvärt dåliga på att avgöra eventuell äkthet.

Visst ska man tänka sig för innan man skriver, man kan och får inte uttrycka sig hur som helst var som helst när som helst. Men det gäller även för den som läser, för ansvaret över hur text tolkas ligger tungt på läsaren. Man har ett ansvar som läsare att inte tolka allt som fejk och fusk.  För rent krasst, skribenten har ett ansvar att inte skriva kränkande osv, men den kan aldrig någonsin styra hur läsaren uppfattar och tolkar texten. 

För en självklar fråga i denna diskussion är "vad är äkta"? Du har inte samma definition som alla andra och vice versa. Det är det som är pudelns kärna och gör denna diskussion omöjlig egentligen.
    Jaha, vad konstigt för jag tycker mig se att diskussionerna lika ofta urartar när någon PK nisse börjar påpeka för alla hur olämpligt de uttrycker sig och fantastisk duktiga de själva är som inte dömer. Dvs de är själv precis lika dömande men har något märkligt behov av att framställa sig själv som jätteduktiga.

Frågan om äkthet är redan besvarad iom att personen som skrev den skrev det. För om personen skrev det så har väl personen förmodligen haft ett behov av att prata om just det och då är det ju "äkta" och då blir det ju lite konstig om en massa amatörpsykologer då ska komma in och analysera exakt hur äkta just hans känslor är enligt sina egna väldigt subjektiva mallar.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (sojaallergiker) skrev 2020-10-15 18:07:52 följande:

Ja, det är patetiskt att skriva känsloväggar online som man. Däremot är det inte patetiskt eller omanligt att känna sorg. Men uttryck dem i rätt forum(dvs för din fru/far/terapeut/vän). 

Men det intressanta här är varför det är patetiskt för män men inte förkvinnor?
  • Anonym (sojaallergiker)
    Anonym (jaha) skrev 2020-10-15 18:16:17 följande:
    Men det intressanta här är varför det är patetiskt för män men inte förkvinnor?
    "Vad är en tjejfärg? Färg har inte kön, det vet väl alla, kolla själv. Jag fattar inte aaaaaalls vad som menas med tjejfärg". Därför. 
  • nihka

Alla som har ett behov att att ventilera ska förstås göra det så länge de inte skadar andra människor.

• Anonym (Straffar sig alltid)
    Anonym (könsneutralt) skrev 2020-10-15 10:57:38 följande:

Personligen förstår jag mig inte på att lägga ut sitt känsloliv på sociala media  vare sig man är man eller kvinna.  Det är ingen dagbok det handlar om utan att vända ut och in på sig inför mängder av ytliga bekanta. Bottennappet var väl en kompis som "kände sig ensam i tvåsamheten". Eh? kul för din man att du lägger ut era bekymmer för kreti och pleti att läsa.

Det absolut värsta bottennappet jag beskådat i realtid via facebook, var när en tjejkompis grälade med sin mamma helt öppet under ett par timmar med kommentarer fram och tillbaks. Det började med något i stil med "Ha en underbar morsdag alla mammor utan min mamma". Sedan svarade mamman på det, vad fan menar du med det? sedan inlägg på inlägg tills det eskalerade i fula ord kärring, hora, Både mamma och dotter kallade varandra det. Grova personangrepp. Du var ful redan som bebis osv osv. Sådär fram och tillbaks i timtal. 

Verkligen helt absurt surrealistiskt. Kunde bara inte titta bort heller. Som det där om att titta på en tågkrasch. skickade "Lugna dig bara ta bort hela inlägget" till henne men fick inga svar.
Svar på tråden Att bara ibland skriva ner sina känslor på sociala medier - Är det patetisk och omanligt om det kommer ifrån en man?