• Anonym (.)

Att bara ibland skriva ner sina känslor på sociala medier - Är det patetisk och omanligt om det kommer ifrån en man?

Om en vän har begått självmord för många år sedan. Då bestämmer sig för den manliga vännen att slutligen vara öppen och kanske postar ett inlägg på sociala medier om dennes sörj över sin vän.

Är det patetisk och skriker om uppmärksamhet = Patetisk för mannen.

Vad tycker ni?

Modigt att prata om sina känslor så denne kan få rymdkramar och trevliga meddelanden eller borde mannen bara låta bli?

Hur skulle ni reagerat om eran vän skrev så på sociala medier? Både vän som ni känner utanför nätet och även en vän som ni bara känner på Internet/sociala media. Förlorar mannen någon typ av respekt, tycker ni?

• Svar på tråden Att bara ibland skriva ner sina känslor på sociala medier - Är det patetisk och omanligt om det kommer ifrån en man?
  • Anonym (..)
    Kjell2 skrev 2020-10-14 09:48:48 följande:
    Om den som skriver utrycker sorg utan att ha sorg, enligt sig själv, tycker jag det är fel och att man inte bör göra det.

Nej - allting behöver inte vara äkta men vill man något, få bekräftelse, få stöd i sorg, få hjälp i sin ensamhet bör man vara ärlig med det.

Ser du det ofta?
    Att folk medvetet och uttryckligen skriver "Nu har jag inte sorg men jag skriver det endast för att få uppmärksamhet"?
    Jag frågar för jag har aldrig, någonsin sett det.
    Däremot ser jag ofta att människor anklagar andra för att inte vara "äkta" eller för att de skriver saker enbart för att få uppmärksamhet.
  • Kjell2
    Anonym (..) skrev 2020-10-14 09:55:33 följande:
    Ser du det ofta?
    Att folk medvetet och uttryckligen skriver "Nu har jag inte sorg men jag skriver det endast för att få uppmärksamhet"?
    Jag frågar för jag har aldrig, någonsin sett det.
    Däremot ser jag ofta att människor anklagar andra för att inte vara "äkta" eller för att de skriver saker enbart för att få uppmärksamhet.
    Vet inte, kan långt ifrån alltid avgöra om det någon skriver är äkta eller inte. Därför undviker jag att anklaga andra för att skriva bara för att få uppmärksamhet.

Mina svar var kopplat till ts fråga om det är ok att skriva om sina känslor på sociala medier, sorg över en väns självmord t ex.

Jag tycker det är ok om det är sorg man känner. Känner man inte sorg ska man inte skriva att man har sorg för att uppnå något annat syfte.

Det är alltså ett råd till skribenten, hur jag tycker man ska tänka innan man skriver. Inte hur läsare ska bedöma det som skrivit.

Detta oavsett kön.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (..) skrev 2020-10-14 08:51:31 följande:

Eh?
    Det var därför du skrev detta?

Anonym (Anonym) skrev 2020-10-14 07:38:31 följande:
    den stora massan står förbryllat i utkanten och vet inte riktigt vad de ska ta sig till, vissa tar tyst en klunk av sin drink och tycker att det där mest bara var pinsamt, undrar om du behöver psykolog, om de vill komma på fler fester eller bryr sig så otroligt lite att de under ditt empatiska tal ägnat sig åt att studera en flugas gång över väggen.

Jag personligen tycker att det var en bra beskrivning på en förstörd stämning. Och ärligt, det var precis din poäng.

För att det faktiskt är ditt eget ansvar. Vems ansvar ska det vara annars? Alla andras? Du kan aldrig kräva att omgivningen ska anpassa sig så att det passar just dig och det du behagar att läsa för stunden. För trots allt är din omgivning inte tankeläsare som kan exakt avgöra vad du behagar att läsa i dag eller vad du inte behagar.

Ditt liv, din läsning, ditt ansvar. Plättlätt egentligen.

Du kan ta ansvar för dig själv och din egen läsning på många olika sätt. Att släppa det är ett sätt. Att sluta läsa så fort du anar vartåt det barkar är ett annat. Bara din egen fantasi sätter här begränsningarna.

Du glömmer ditt eget ansvar. Du gör en tolkning av kommunikationen. Din alldeles egna tolkning som enbart du själv har kontroll över. Det innebär att du har ett eget ansvar för det du läser för ingen annan kan kontrollera hur du tolkar. Ingen.

Helt enkelt.
    Du har ett eget ansvar för ditt eget liv och allt du gör. Det inkluderar läsning.

Om du tolkade det så är upp till dig. Diskussionen handlar inte om vems ansvar det är att läsa vs skriva, frågan var hur personer uppfattas när de lägger ut sina känsloyttringar online och det var vad jag svarade på.
  • Anonym (..)
    Kjell2 skrev 2020-10-14 10:04:04 följande:
    Vet inte, kan långt ifrån alltid avgöra om det någon skriver är äkta eller inte. Därför undviker jag att anklaga andra för att skriva bara för att få uppmärksamhet.

Mina svar var kopplat till ts fråga om det är ok att skriva om sina känslor på sociala medier, sorg över en väns självmord t ex.

Jag tycker det är ok om det är sorg man känner. Känner man inte sorg ska man inte skriva att man har sorg för att uppnå något annat syfte.

Det är alltså ett råd till skribenten, hur jag tycker man ska tänka innan man skriver. Inte hur läsare ska bedöma det som skrivit.

Detta oavsett kön.

Jag tror att man kan ta familjeliv som utgångspunkt när man pratar om hur bra vi människor tolkar text. Jag törs påstå att vi generellt sett är förbannat dåliga på det. För hur ofta blir det inte bråk och tjafs som slutar i personangrepp? Det förekommer i nästan varj tråd i vilket ämne som helst.
    den tendens jag kan ana är att ju känsligare ett ämne är, mer känslobaserat, desto flitigare förekommer tjafset och påhoppen.

Läser man trådarna med lite mer objektiva ögon ser man att otroligt ofta menar kombattanterna ungefär samma sak fast de uttrycker sig på olika sätt. Jag tycker att slutsatsen pratar för sig själv, generellt sett är vi fruktansvärt dåliga på att avgöra eventuell äkthet.

Visst ska man tänka sig för innan man skriver, man kan och får inte uttrycka sig hur som helst var som helst när som helst. Men det gäller även för den som läser, för ansvaret över hur text tolkas ligger tungt på läsaren. Man har ett ansvar som läsare att inte tolka allt som fejk och fusk.  För rent krasst, skribenten har ett ansvar att inte skriva kränkande osv, men den kan aldrig någonsin styra hur läsaren uppfattar och tolkar texten. 

För en självklar fråga i denna diskussion är "vad är äkta"? Du har inte samma definition som alla andra och vice versa. Det är det som är pudelns kärna och gör denna diskussion omöjlig egentligen.
  • Anonym (..)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-14 10:14:51 följande:
    Om du tolkade det så är upp till dig. Diskussionen handlar inte om vems ansvar det är att läsa vs skriva, frågan var hur personer uppfattas när de lägger ut sina känsloyttringar online och det var vad jag svarade på.
    Jo, det handlar mycket om att ta sitt ansvar som läsare.
  • Kjell2
    Anonym (..) skrev 2020-10-14 10:23:22 följande:
    Jag tror att man kan ta familjeliv som utgångspunkt när man pratar om hur bra vi människor tolkar text. Jag törs påstå att vi generellt sett är förbannat dåliga på det. För hur ofta blir det inte bråk och tjafs som slutar i personangrepp? Det förekommer i nästan varj tråd i vilket ämne som helst.
    den tendens jag kan ana är att ju känsligare ett ämne är, mer känslobaserat, desto flitigare förekommer tjafset och påhoppen.

Läser man trådarna med lite mer objektiva ögon ser man att otroligt ofta menar kombattanterna ungefär samma sak fast de uttrycker sig på olika sätt. Jag tycker att slutsatsen pratar för sig själv, generellt sett är vi fruktansvärt dåliga på att avgöra eventuell äkthet.

Visst ska man tänka sig för innan man skriver, man kan och får inte uttrycka sig hur som helst var som helst när som helst. Men det gäller även för den som läser, för ansvaret över hur text tolkas ligger tungt på läsaren. Man har ett ansvar som läsare att inte tolka allt som fejk och fusk.  För rent krasst, skribenten har ett ansvar att inte skriva kränkande osv, men den kan aldrig någonsin styra hur läsaren uppfattar och tolkar texten. 

För en självklar fråga i denna diskussion är "vad är äkta"? Du har inte samma definition som alla andra och vice versa. Det är det som är pudelns kärna och gör denna diskussion omöjlig egentligen.
    Håller med men en vanlig felkälla är att man vill något, få råd, få stöd, få medhåll,  eller driva opinion men skriver något helt annat.

Typexempel kan var. TS skriver:
    "Min man gjorde så här, visst har han fel?"
    Därefter brakar än lång diskussion ut om mannen verkligen gjorde fel. Varefter TS tar illa upp på de som tycker mannen agerade rätt. Resultat blir att TS blir ännu mera ledsen och inlägget blir på gränsen till kontraproduktivt

Vad TS egentligen vill säga är
    "Jag är ledsen och behöver tröst. Min man gjorde något som jag tog illa vid av."

Därför är mitt råd till TS i denna tråd att det är helt ok att skriva om sorg om det är det man känner och vill få respons på.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (..) skrev 2020-10-14 10:23:58 följande:
    Jo, det handlar mycket om att ta sitt ansvar som läsare.
    DU kanske tycker det men låt mig säga igen att det var inte vad JAG pratade om. Kan du nu sluta tala om för mig vad min kommentar handlade om?
  • Anonym (..)
    Kjell2 skrev 2020-10-14 10:34:16 följande:
    Håller med men en vanlig felkälla är att man vill något, få råd, få stöd, få medhåll,  eller driva opinion men skriver något helt annat.

Typexempel kan var. TS skriver:
    "Min man gjorde så här, visst har han fel?"
    Därefter brakar än lång diskussion ut om mannen verkligen gjorde fel. Varefter TS tar illa upp på de som tycker mannen agerade rätt. Resultat blir att TS blir ännu mera ledsen och inlägget blir på gränsen till kontraproduktivt

Vad TS egentligen vill säga är
    "Jag är ledsen och behöver tröst. Min man gjorde något som jag tog illa vid av."

Därför är mitt råd till TS i denna tråd att det är helt ok att skriva om sorg om det är det man känner och vill få respons på.

Jag håller absolut med dig och känner mycket väl igen företeelsen.
    Men jag tycker att det är en annan sida av det.
    För i grund och botten verkar det vara så otroligt svårt att ge människor sympatier och empati. Det om något verkar reta gallfeber på folk. För även, eller speciellt, då TS skriver "Jag är så fruktansvärt ledsen jag behöver snälla klappar på axeln" så bitar folk. Hårt. Nästan hårdare än i ditt exempel.

• Kjell2
    Anonym (..) skrev 2020-10-14 10:40:38 följande:
    Jag håller absolut med dig och känner mycket väl igen företeelsen.
    Men jag tycker att det är en annan sida av det.
    För i grund och botten verkar det vara så otroligt svårt att ge människor sympatier och empati. Det om något verkar reta gallfeber på folk. För även, eller speciellt, då TS skriver "Jag är så fruktansvärt ledsen jag behöver snälla klappar på axeln" så bitar folk. Hårt. Nästan hårdare än i ditt exempel.
    Finns väl ett generellt problem på anonyma internetsidor att det alltid finns individer som tycker om att provocera och förstöra.

• Anonym (..)
    Kjell2 skrev 2020-10-14 10:44:43 följande:
    Finns väl ett generellt problem på anonyma internetsidor att det alltid finns individer som tycker om att provocera och förstöra.

Jo visst finns det individer som drivs av lust att förstöra för andra men idag är det mer regel än undantag.

Svar på tråden Att bara ibland skriva ner sina känslor på sociala medier - Är det patetisk och omanligt om det kommer ifrån en man?