Anonym (ask) skrev 2020-10-01 15:27:41 följande:
Knacka på och fråga grannarna är den bästa lösningen.
Bor nästan vägg i vägg med tvättstugan men hör inget därifrån.
Sen finns det andra lägenheter där man hör om någon smyger i tvättstugan så... fråga.
Att fraga enskilda grannar om det ar OK att ga emot bostadsrattsforeningens stadgar ar nog inte ratt vag att ga. Det ar inte upp till enskilda grannar att bestamma/ga med pa. Sen kan det ju vara en konfliktsradd granne, som inte vagar saga emot eller tycker att det ar obehagligt att bli avslojad som "den som klagat", och da inte vagar saga sanningen nar TS fragar. Da kommer ju TS att (i tron att han inte stor) fortsatta stora/ga emot stadgarna, vilket kan ligga honom i fatet senare om de nagon gang vill fa honom vrakt. Battre att bara halla sig till reglerna och saga till sin inneboende kompis - som ju ar den om orsakat klagomalet - att man inte far tvatta/tumla efter kl. 22 (alltsa att maskinen ska vara
fardig kl. 22) och att det gar att hangtorka. Tanker mig att kompisen har mer an ett set traningsklader, sa det ar val inte akut att tvatta inom 3 timmar, utan ar han radd for att svettlukten ska fastna i kladerna kan han ju blotlagga dem med tvattmedel i en spann pa kvallen och tvatta, vid normal tidpunkt, foljande dag. Inte svarare an sa.
Sen hoppas jag for din (och elrakningens) skull att han tvattar fulla maskiner och inte bara ett set traningsklader varje gang han tvattar.
Angaende storande ljud behover det inte vara de narmsta grannarna som blir storda, utan flera vaningar upp/ner. En granne som skulle lamna tillbaka nagot ringde pa en dag. Jag lag utmattad pa soffan efter en lang arbetsdag och bara ett av barnen, som satt tyst med horlurar vid datorn, var hemma. Grannen lamnade saken och namnde nagot i forbigaende att hon "forstod att barnen behovde rasta av sig efter skolan, sa ar det ju. De maste ju fa rora sig.". I mitt somndruckna tillstand fattade jag inte forran jag stangt dorren att hon antydde att barnen holl liv, trots att vi hade knapp tyst i lagenheten. Barnen i lagenheten snett under holl dock lada. Det lat som om de hoppade i moblerna, bankade i vaggarna och skrek i storsta allmanhet, men pga hur ljudet fardats i vaggar och tak sa trodde tydligen denna grannen (fran en annan vaning) att det kom fran var lagenhet, sa du kan aldrig veta hur langt ljudet fran din torktumlare fardas och vem det egentligen ar som stors av den, da ljudet inte fardas sa logiskt som man sjalv tanker.
Detta hande aven i var forra lagenhet. Lagenheten ovanfor oss var tom en langre tid och grannen pa samma vaning som oss hade just flyttat, anda hordes det som om nagon bodde i lagenheten ovanfor oss (som for ovrigt var oversta vaningen). Slutsatsen vi drog var att ljuden maste komma fran lagenheten snett ovanfor oss, pa andra sidan hissen, eftersom ingen bodde pa samma vaningsplan och lagenheten ovanfor oss var tom. Skumt det dar med ljud.