Torktumla på kvällen
Danne90 skrev 2020-09-30 21:32:14 följande:
Jag har läst i olika trådar att när man bor i lägenhet är det ofta som regel att det ska vara tyst kl 22. Vi har inte fått några klagomål eller så, men vi har fått en lapp där det står lite allmänt att man helst ska försöka föra så lite oväsen som möjligt men jag utgår ifrån att alla som bor i längenhetskomplexet har fått en sådan.
Risken med sadana har milda lappar ar att unga manniskor idag inte verkar forsta nar folk snallt antyder nagot. De verkar tolka allt till sin egen fordel, sasom du nu gjorde nar du trodde att det var en allman lapp till alla.
Folk som later smabarn skrika och busa nar de halsar pa slaktingar som bor pa vardboenden. Nar personalen ber dem att forsoka sanka volymen tittar de unga foraldrarna pa gamlingarna och fragar: "Stor vi?" varpa de artiga och valuppfostrade 80-90 aringarna inte vill genera foraldrarna som uppenbarligen inte vet hur man uppfor sig, trots tillsagning, och darfor svarar nagot i stil med att "det ar sa gulligt med barn", trots att de raknar minuterna tills de ska ga darifran.
Mitt rad ar att i framtiden vara mer uppmarksam pa saker som sags i allmanna ordalag. Det ar manga ganger ett satt att forsoka fa fram nagot som man stor sig pa, men att lagga fram det pa ett finare satt (ett forsok att inte sara personen, innan det blir sa pass allvarligt att man kanske maste saga det rakt ut). Som att forsoka fa en stinkbomb till avlagsen arbetskamrat att forsta att hen borde anvanda deodorant. Taskigt att inte saga till men lite oforskamt (och kanske sarande) att papeka det rakt ut, speciellt nar man inte direkt kanner personen sa val. Da kan "allmanna samtal" fa polletten att trilla ner. Folk kan namna att de sjalva maste duscha si eller sa manga ganger, eller att dagens deodoranter ar daliga och bara hjalper ett par timmar osv. Dock ar det inte sakert att stinkbomben fattar att hen sjalv har problem med just detta, som allmant namns i dessa samtal, men som sagt ar det ett satt att forsoka fa fram ett budskap innan man tvingas att ta tjuren vid hornen.