Inlägg från: Anonym (Direkt riktat till er) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Direkt riktat till er)

Torktumla på kvällen

Danne90 skrev 2020-09-30 21:32:14 följande:

Jag har läst i olika trådar att när man bor i lägenhet är det ofta som regel att det ska vara tyst kl 22. Vi har inte fått några klagomål eller så, men vi har fått en lapp där det står lite allmänt att man helst ska försöka föra så lite oväsen som möjligt men jag utgår ifrån att alla som bor i längenhetskomplexet har fått en sådan.

Jag blev lite full i skratt nar jag laste att du utgar ifran att "alla i huset" fatt en sadan lapp. Det ar saklart bara NI som fatt en sadan. Det ar ett klagomal pa er, fast inlindat i att man "i allmanhet ska vara tyst" efter kl. 22 och era namn star inte utsatta, men det ar direkt riktat till er. Folk ar mana om grannsamjan och lindar darfor in klagomal sa att det inte later alltfor anklagande. De har gett dig en fin hint, som du forvantas att ta till dig. Tank om nagon istallet argt bankat pa dorren kl 23:30 och surt, och med hog rost, klagat och frast fram att "vi har faktiskt regler i det har huset och de ar till for att foljas". Det hade saklart inte framjat grannsamjan, sa att istallet fa en diskret "allman" lapp, som faktiskt sager samma sak: Vi har faktiskt regler i det har huset och de ar till for att foljas" ar ett snallt satt att framfora samma klagomal, men anda behalla grannsamjan. Svenskar ar val i allmanhet ganska konfliktsskygga, men nu har ni stort sa pass mycket att ni t o m fatt en lapp i ladan. Nasta gang gar klagomalet sakerligen genom bostadsrattsforeningen, sa ta till dig detta klagomal.

Risken med sadana har milda lappar ar att unga manniskor idag inte verkar forsta nar folk snallt antyder nagot. De verkar tolka allt till sin egen fordel, sasom du nu gjorde nar du trodde att det var en allman lapp till alla.

Folk som later smabarn skrika och busa nar de halsar pa slaktingar som bor pa vardboenden. Nar personalen ber dem att forsoka sanka volymen tittar de unga foraldrarna pa gamlingarna och fragar: "Stor vi?" varpa de artiga och valuppfostrade 80-90 aringarna inte vill genera foraldrarna som uppenbarligen inte vet hur man uppfor sig, trots tillsagning, och darfor svarar nagot i stil med att "det ar sa gulligt med barn", trots att de raknar minuterna tills de ska ga darifran.

Mitt rad ar att i framtiden vara mer uppmarksam pa saker som sags i allmanna ordalag. Det ar manga ganger ett satt att forsoka fa fram nagot som man stor sig pa, men att lagga fram det pa ett finare satt (ett forsok att inte sara personen, innan det blir sa pass allvarligt att man kanske maste saga det rakt ut). Som att forsoka fa en stinkbomb till avlagsen arbetskamrat att forsta att hen borde anvanda deodorant. Taskigt att inte saga till men lite oforskamt (och kanske sarande) att papeka det rakt ut, speciellt nar man inte direkt kanner personen sa val. Da kan "allmanna samtal" fa polletten att trilla ner. Folk kan namna att de sjalva maste duscha si eller sa manga ganger, eller att dagens deodoranter ar daliga och bara hjalper ett par timmar osv. Dock ar det inte sakert att stinkbomben fattar att hen sjalv har problem med just detta, som allmant namns i dessa samtal, men som sagt ar det ett satt att forsoka fa fram ett budskap innan man tvingas att ta tjuren vid hornen. 
  • Anonym (Direkt riktat till er)
    Anonym (ask) skrev 2020-10-01 15:27:41 följande:

Knacka på och fråga grannarna är den bästa lösningen.

Bor nästan vägg i vägg med tvättstugan men hör inget därifrån.

Sen finns det andra lägenheter där man hör om någon smyger i tvättstugan så... fråga.

Att fraga enskilda grannar om det ar OK att ga emot bostadsrattsforeningens stadgar ar nog inte ratt vag att ga. Det ar inte upp till enskilda grannar att bestamma/ga med pa. Sen kan det ju vara en konfliktsradd granne, som inte vagar saga emot eller tycker att det ar obehagligt att bli avslojad som "den som klagat", och da inte vagar saga sanningen nar TS fragar. Da kommer ju TS att (i tron att han inte stor) fortsatta stora/ga emot stadgarna, vilket kan ligga honom i fatet senare om de nagon gang vill fa honom vrakt. Battre att bara halla sig till reglerna och saga till sin inneboende kompis - som ju ar den om orsakat klagomalet - att man inte far tvatta/tumla efter kl. 22 (alltsa att maskinen ska vara fardig kl. 22) och att det gar att hangtorka. Tanker mig att kompisen har mer an ett set traningsklader, sa det ar val inte akut att tvatta inom 3 timmar, utan ar han radd for att svettlukten ska fastna i kladerna kan han ju blotlagga dem med tvattmedel i en spann pa kvallen och tvatta, vid normal tidpunkt, foljande dag. Inte svarare an sa. 
    Sen hoppas jag for din (och elrakningens) skull att han tvattar fulla maskiner och inte bara ett set traningsklader varje gang han tvattar. 

Angaende storande ljud behover det inte vara de narmsta grannarna som blir storda, utan flera vaningar upp/ner. En granne som skulle lamna tillbaka nagot ringde pa en dag. Jag lag utmattad pa soffan efter en lang arbetsdag och bara ett av barnen, som satt tyst med horlurar vid datorn, var hemma. Grannen lamnade saken och namnde nagot i forbigaende att hon "forstod att barnen behovde rasta av sig efter skolan, sa ar det ju. De maste ju fa rora sig.". I mitt somndruckna tillstand fattade jag inte forran jag stangt dorren att hon antydde att barnen holl liv, trots att vi hade knapp tyst i lagenheten. Barnen i lagenheten snett under holl dock lada. Det lat som om de hoppade i moblerna, bankade i vaggarna och skrek i storsta allmanhet, men pga hur ljudet fardats i vaggar och tak sa trodde tydligen denna grannen (fran en annan vaning) att det kom fran var lagenhet, sa du kan aldrig veta hur langt ljudet fran din torktumlare fardas och vem det egentligen ar som stors av den, da ljudet inte fardas sa logiskt som man sjalv tanker. 
    Detta hande aven i var forra lagenhet. Lagenheten ovanfor oss var tom en langre tid och grannen pa samma vaning som oss hade just flyttat, anda hordes det som om nagon bodde i lagenheten ovanfor oss (som for ovrigt var oversta vaningen). Slutsatsen vi drog var att ljuden maste komma fran lagenheten snett ovanfor oss, pa andra sidan hissen, eftersom ingen bodde pa samma vaningsplan och lagenheten ovanfor oss var tom. Skumt det dar med ljud.
Svar på tråden Torktumla på kvällen