Torktumla på kvällen
Som flera redan påpekat brukar regeln vara att efter kl. 22 skall det vara tyst i huset. Visst, man får prata, lyssna på musik, titta på TV, laga mat, gå på toa osv., men under förutsättningen att man då också håller ner ljudvolymen. Att köra tvättmaskinen, torktumlaren, dammsuga, duscha, borra i väggarna och liknande gör man inte efter kl. 22 - i alla fall inte undertecknad. Har man inte hunnit fixa tvätten får man ta det vid rimligt klockslag följande dag.
Är själv inte det minsta lättstörd, men håller mig till dessa enkla regler för allas trevnad. Bara för att jag skulle kunna sova om grannens torktumlare går, är det ju inte säkert att det är så för alla och då tycker jag att man får respektera det.
Angående den där lappen i brevlådan är det nog, som också flera sagt, troligast att det är en vänlig men bestämd tillsägelse till just er att dämpa er och sluta köra torktumlaren sent på kvällen. Den kan ha gått ut till alla boende - eller så är det faktiskt bara ni som fått den, men oavsett skulle jag ta det på allvar och genast se till att det inte kommer störande ljud från dig/er efter kl. 22. Nästa tillsägelse kommer naturligtvis inte vara lika artig och inlindad.