• Lexikon

BF juni 2021

Hej!

Precis fått plus, och lite hemligt ännu. Någon mer som nyss fått ett positivt besked? Vill snabbspola till sommaren nu!

• Svar på tråden BF juni 2021
  • Tessie H
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-15 22:39:33 följande:

Hej! Vet inte hur jag ska börja detta inlägg eller vad jag egentligen ska skriva men jag tror att jag behöver höra andras tankar/råd och erfarenheter. Tidigare idag fick jag ett plus på stickan. Detta kom väääldigt oväntat då jag fick mitt första barn för bara 6 månader sedan(!!). Vi planerade inte heller någon ny graviditet just nu. Jag och sambon har pratat om att vi absolut vill ha syskon till vår förstfödda men vi hade inte tänkt oss SÅHÄR tätt och vi har varit noga med att använda kondom. Mina känslor är väldigt blandade, första reaktionen var "nej nej, jag klarar inte en till såhär tätt". Vi har haft/har det fortfarande ganska kämpigt med vår första med bland annat dålig sömn och många vaknätter. Jag känner mig inte heller helt återställd efter förlossningen, det är först nu jag börjar känna mig som mig själv men det är lång väg tillbaka för att återfå musklerna och styrkan jag hade innan förra graviditeten. När chocken lagt sig lite kan jag samtidigt känna en stor tacksamhet för att vi verkar ha så lätt att bli gravida. Barn är en gåva och jag har flera i min bekantskap som kämpar för att bli med barn. Det tar emot att göra en abort men jag vet inte hur jag ska klara av att gå igenom en till graviditet, förlossning och att ta hand om två små barn samtidigt. Om allt går bra så kommer det vara ca 14-15 månader mellan barnen. Till saken hör att min förra graviditet var kämpig med mycket illamående och foglossning och jag känner redan nu av illamåendet. Hur ska jag klara av att ta hand om min 6 månaders när man mår såå illa? Jag är även orolig för hur kroppen ska reagera på en ny graviditet? Har inte haft tid att bygga upp musklerna alls mellan dessa graviditeter. Och för att inte tala om bäckenbotten och knipet... Åh så mycket blandade känslor! Är det någon annan här som har barn tätt eller känner ni någon som blivit gravid igen bara 6 månader efter förra förlossningen? Uppskattar allas råd och tankar. Vet inte om jag ska behålla eller om abort är det bästa alternativet : -(

Jag har tre år mellan min första och 2:an sedan 18 månader mellan 2:an och 3:an. Tyckte mesta dels att det var fördelar att ha dom tätt då dom hade mycket glädje av varandra när dom vart små, många trodde dom var tvillingar och när dom vart äldre (är idag 16 & 18) så är dom fortfarande riktigt nära varandra och ställer upp för varandra, även umgps mycket med vänner tillsammans. min 2:a hade mycket magproblem och sov dåligt men det var inget som jag såg som ett problem då det hann rätta till sig innan 3:an kom.

Jag har desutom två sladdisar och även om det har varit skönt på sitt sätt så märks åldersskillnaden av mer både när dom är små och även som större. så för egen del föredrar jag att ha dom tätt. Detta är självklart ngt som är olika från person till person som får avgöra det och du ska göra det som känns rätt för dig. Känner du att orken inte finns till för nummer två så ska du kanske lyssna på den, det är tungt att vara gravid och om all din energi redan går åt till nummer ett så är det klart att det gör det ju inte lättare med en liten till.

inte mycket klokare på mitt svar kanske men ger bara min erfarenhet och åsikt, lycka till oavsett vad du väljer så tror jag det kommer bli bra.
  • Brynhild

Hej nu har jag gjort vul i måndags.. Det visade då vecka 6+2.. Beräknad 4 Juni. Imorgon får jag in i vecka 7+0,(8)..är mer hungrig varvat med svagt illamående..

• Nadinadi

Bf 9 juni så är gärna med här. Är fbgruppen hemlig? Är bara v 6+1 så lite tidigt ifall vänner redan skulle få reda på det

• Jennipenny

Hej!!! Jag plussade förr veckan och jag och sambon planerar att berätta för familj och närmaste vännerna på julafton :) Det är ju ett tag dit och skönt att kunna prata om detta med er så är gärna med i denna tråd.

Är beräknad 19 Juni :)

• Jennipenny

Vad har alla för symptom? Själv har jag knappt inga symptom, liiite ömma bröstvårtor och är jätte hungrig jämt men det kanske bara vara inbillning ???? Har första besök hos barnmorskan den 9 Nov. När har ni? :)

• victorian93
    Jennipenny skrev 2020-10-16 23:19:33 följande:

Vad har alla för symptom? Själv har jag knappt inga symptom, liiite ömma bröstvårtor och är jätte hungrig jämt men det kanske bara vara inbillning ???? Har första besök hos barnmorskan den 9 Nov. När har ni? :)

Jag ska också på inskrivning den 9 nov :)

Jag har börjat få ganska mycket molvärk till och från, även brösten börjar bli ömma och har märkt att min aptit har minskat.
  • Jennipenny
    victorian93 skrev 2020-10-16 23:23:39 följande:

Jag ska också på inskrivning den 9 nov :)

Jag har börjat få ganska mycket molvärk till och från, även brösten börjar bli ömma och har märkt att min aptit har minskat.

Men vad kul! Får vi uppdatera hur det gick! :)

Okej har själv inte riktigt fattat att jag är gravid ännu då jag inte har några symptom... Men kanske ska vara glad över det. ;D
  • Kokojumi
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-15 22:39:33 följande:

Hej! Vet inte hur jag ska börja detta inlägg eller vad jag egentligen ska skriva men jag tror att jag behöver höra andras tankar/råd och erfarenheter. Tidigare idag fick jag ett plus på stickan. Detta kom väääldigt oväntat då jag fick mitt första barn för bara 6 månader sedan(!!). Vi planerade inte heller någon ny graviditet just nu. Jag och sambon har pratat om att vi absolut vill ha syskon till vår förstfödda men vi hade inte tänkt oss SÅHÄR tätt och vi har varit noga med att använda kondom. Mina känslor är väldigt blandade, första reaktionen var "nej nej, jag klarar inte en till såhär tätt". Vi har haft/har det fortfarande ganska kämpigt med vår första med bland annat dålig sömn och många vaknätter. Jag känner mig inte heller helt återställd efter förlossningen, det är först nu jag börjar känna mig som mig själv men det är lång väg tillbaka för att återfå musklerna och styrkan jag hade innan förra graviditeten. När chocken lagt sig lite kan jag samtidigt känna en stor tacksamhet för att vi verkar ha så lätt att bli gravida. Barn är en gåva och jag har flera i min bekantskap som kämpar för att bli med barn. Det tar emot att göra en abort men jag vet inte hur jag ska klara av att gå igenom en till graviditet, förlossning och att ta hand om två små barn samtidigt. Om allt går bra så kommer det vara ca 14-15 månader mellan barnen. Till saken hör att min förra graviditet var kämpig med mycket illamående och foglossning och jag känner redan nu av illamåendet. Hur ska jag klara av att ta hand om min 6 månaders när man mår såå illa? Jag är även orolig för hur kroppen ska reagera på en ny graviditet? Har inte haft tid att bygga upp musklerna alls mellan dessa graviditeter. Och för att inte tala om bäckenbotten och knipet... Åh så mycket blandade känslor! Är det någon annan här som har barn tätt eller känner ni någon som blivit gravid igen bara 6 månader efter förra förlossningen? Uppskattar allas råd och tankar. Vet inte om jag ska behålla eller om abort är det bästa alternativet : -(

Hej! När min dotter var 6 månader gammal blev jag gravid med min son. Jag fick av någon anledning för mig att jag skulle ta ett graviditetstest. Till min förvåning var det positivt och jag fick panik! Det var inte alls tänkt att bli så tätt. Tankarna snurrade, kommer Charlie ens kunna gå innan hon får ett syskon? Ska jag bära på två? Hur ska jag räcka till?

Jag hade ett fruktansvärt illamående under första grav, fick ondansetron och lergigan. Charlie föddes med ett tarmfel och skrek nätterna igenom plus att hon aldrig sov. Men vi bestämde oss & jag började med ondansetronet på en gång igen så att jag aldrig hann bli dålig. Graviditeten var såklart tung men det gick så otroligt fort. Så kom han, lillebror på 4800 g 7 dgr innan bf. 14 månader emellan och det gick jätte bra! Väl hemma med en ettåring och en nyfödd (som vägde bly) rullade livet på. Första 3 månaderna var tuffa men vi fick snurr på rutinerna. Vi hade läkarkontroller med han pga av brutet nyckelben vid fl och med henne flera turer i månaden med biopsier och undersökningar pga magen. Det var ett kaos men ändå njöt jag sååå av min vardag emellan allt och älskade den! Idag är hon 6 (precis fyllda) och han 4 och jag är sååå glad över att dom har varandra. Dom leker typ jämt!

Jag förstår verkligen ditt dilemma! Jag satt där själv men idag kan jag säga att det är värt det alla gånger! Skulle jag få välja skulle jag göra om det med samma mellanrum igen!
  • Anonym (Baby#2)
    Jennipenny skrev 2020-10-16 23:00:50 följande:

Hej!!! Jag plussade förr veckan och jag och sambon planerar att berätta för familj och närmaste vännerna på julafton :) Det är ju ett tag dit och skönt att kunna prata om detta med er så är gärna med i denna tråd.

Är beräknad 19 Juni :)

Jag är beräknad 20 juni och är i v 5 (4+6) idag. Vi tänkte också berätta på julafton, men jag börjar må så dåligt att jag undrar om jag kan undanhålla det från min mamma, eller om hon kommer fatta... Jag kanske kommer behöva berätta för henne tidigare än jag tänkt.

Roligt att vi är beräknade på nästan samma dag! :)
    Jennipenny skrev 2020-10-16 23:19:33 följande:

Jag är trött, blir helt utmattad efter lunch. Jag har svullna och ömma bröst, är svullen och öm i magen (funderade igår på om jag skulle behöva ta på mig gravidbyxor redan, för det gjorde ont med jeansen på!). Jag mår illa på eftermiddagen och kvällen, känner mig yr hela dagen. Är väldigt hungrig, men äcklad. Ungefär samma symptom som jag kände när jag var gravid med den blivande storasystern, och då drog illamåendet igång på allvar i v 6-7. Så jag är beredd på att det värsta nog kommer komma närmsta veckorna.

Jag har inte ringt barnmorskan än. Jag vet inte när jag borde göra det heller. Förra gången tror jag att jag ringde vid den här tiden, så det kanske är dags att ringa nästa vecka. :)
Svar på tråden BF juni 2021