Inlägg från: Fredde1981 |Visa alla inlägg
  • Fredde1981

VIKTMINSKNING fram till jul, vi hjälps åt :)

I slutändan blev det gräddfil, den laktosfria ger 1 point för 3msk och små tacobåtar som ger 1point per styck.

Totalt 11 points med reservation för att jag inte åt 100g nötfärs, men kryddan ger också 1 poäng.

4 tacobåtar totalt.

• Fredde1981

Brunch - fotade inte minipizzan, de ger 3 poäng per styck, åt två.

Äggröra - 1 poäng

Kalkonbacon 2st - 0,5 poäng

Sallad - 0 poäng

• Fredde1981

Det där såg riktigt gott ut!! Att vikten hoppar upp ibland kan bero på massa olika saker, mycket vätska och salt, toalettbesök m.m.

Var som sagt födelsedags firande idag, åt faktiskt en bit sockerkaka - 6points

Men utslaget på hela dagen så ligger jag ändå under rek.antal points.

Måste dock röra på mig mer, frugan tyckte att jag gick ner mycket fortare än henne och bestämde sig för att ta kvällstidningen med hundarna, det gör att jag tappar mer än hälften av mina dagliga steg... Hon går ut innan jag kommer hem vilket gör att maten kommer igång senare, sedan finns det inte mycket tid kvar till motion. Bästa alternativet är att förlänga morgonpromenaden, men då måste jag stiga upp innan 0430 vilket inte lockar sådär supermycket...

• Fredde1981
    Anonym (Frida) skrev 2020-09-27 06:46:47 följande:

Vad äter ni till frukost eller kanske- vad vet ni skulle vara en riktigt bra frukost?

Jag tänker att om jag får in en bra rutin och iaf håller i den så borde det vara bra.

Lchf: grekisk yoghurt med hackade nötter. Tomat och mozzarella och kanske lite ägg

Gröt är ju mättande och kanske bra för att inte äta annat på förmiddagen. Inte lchf-vänligt men låga points om man räknar det, eller?

Ägg är riktigt bra enligt VV och ger bra mättnadskänsla under lång tid.

1dl havregryn är 4 points, ca 20% av dagliga intaget (baserat på ingen träning, långsam viktnedgång och ca 70kg på 172cm)

Naturell Lättyoughurt (4%) med färsk frukt är bra - i princip 0 points om man inte tar en halvliter.

Mozzarella ger 3poäng för 2 skivor,

Nötter ca 6 points per dl.
  • Fredde1981

Invägning igår kväll - 98,5kg

Än så länge följer jag trenden med ca 1kg per vecka. Väntar på att det ska plana ut, har för mig att man ska räkna med ca 1-2kg per månad med den linjen vi följer.

Testade att väga mig nu på morgonen också - 97,8kg. Skiljer 0,7kg bara över natten, visar på hur viktigt det är att väga sig under samma förutsättningar varje gång (om man mäter resultatet med vikt vill säga). Ikväll (om jag skulle väga mig) skulle vågen troligtvis landa närmare 98,5

• Fredde1981
    Anonym (Stå emot) skrev 2020-09-28 07:16:28 följande:

Är det bara jag som väger mig på morgonen av just den anledningen? Vill ha lägsta siffran...

Förstår hur du tänker - gjorde också så förut men blev så nedslagen när man av någon anledning var tvungen att väga sig på dagen... Då låg jag ca 1kg över morgon vikten, nu är det roligare då det antingen är samma eller lägre under dagen :)
  • Fredde1981
    Anonym (Frida) skrev 2020-09-28 21:22:09 följande:

Verkligen skillnad. Det som är lågt i kolhydrat och bra enligt lchf är dåligt enligt Viktväktarna. Har aldrig på riktigt satt mig in i hur dieter är tänkta att funka och det sämsta är väl att blanda. Då följer man ju ingen av dem. Kanske 5/2 är en sådan variant när man bara räknar kalorier... då får man ju ändå äta typ vad som helst. Alla dieter verkar iaf ge tummen upp för ägg - eller?

Är helt lost i dietdjungeln - var ska jag börja och med vad?

Bäst resultat och det som är mest konkret är ju att sluta småäta och belöna sig själv. Är tyvärr en svår vana att bryta, jag klarar det inte utan en större omställning, inte heller min fru.

Alla dieter har en sak gemensam - att minska det totala kalori intaget så att det är lägre än uttaget. Typen av diet handlar mest om vad som fungerar för individen. Med två barn är det svårt för oss att köra strikt LCHF eller andra dieter som helt utesluter något. Jag (och min fru) tänker oss att det vi gör nu är att "lära om", att faktiskt göra smartare val och att få nya matvanor som är hållbara även om ett antal år.

Men vi får se hur det går, har kört pulver diet förut och gått ned 20+ kilon för att sedan gå upp dem igen, inte konstigt då jag efter dieten gått tillbaks till att äta exakt som jag gjorde innan.
  • Fredde1981

Idag blev det fläskfilegryta.

Standardreceptet är med 5dl vispgrädde och Philadelphia ost.

Ovanstående ersatt med Milda mini mat 4%, lättaste färskosten som vi hittar (ICA någonting lätt) + en skvätt lättmjölk för att det inte ska bli för tjockt.

11 poäng totalt för den måltiden, är så gott så att det är värt det :)

Med lätta skinklådan till lunch(middag från gårdagen) och min standardfrukost blir det totalt 24 poäng. Dottern gjorde äppelpaj som jag också åt en liten bit av.

Totalt på dagen har jag säkerligen överskridit poängen som är tillåtna, innebär att jag behöver kompensera imorgon. Blir nog inga problem då alla målen tillsammans borde bli runt 24 poäng (30-32 tillåtet per dag).

• Fredde1981

Har inte ätit något spännande på några dagar och inte uppdaterat..

Jag kör med en smart klocka som mäter puls och aktivitet oavsett om det är promenad, cykling eller liknande.

I princip alla Samsungs telefoner har integrerad stegräknare, finns säkert fler som har det. Jag kör trippelt :) Hörlurar med stegräknare, klockan och telefonen - data synkas mellan dessa och jämförs för att det ska bli så rätt som möjligt :)

Pendlar mellan 6-14000 steg per dag, beror på hur många av hundpromenaderna jag tar.

• Fredde1981

Jag tror generellt att just kroppens "förbrukning" är så individuell att det inte går att förlita sig på så pass enkel teknik som vi har. Däremot är det ett bra sätt att hålla koll på sina egna trender dvs. att jämföra sina egna prestationer mot tidigare prestationer.

Vi hade en hotellweekend med bokade restauranger och inga krav på poängen för någon dag denna helg - var fortsättningen på födelsedagsfirandet, hade inte varit speciellt roligt om varje restaurangbesök skulle mätas i poäng ;)

Vågen stannade i vilket fall på 98.2kg igår kväll, en nedgång på 0,3kg trots ett rejält mat intag under helgen :) Sjukt nöjd!!

Svar på tråden VIKTMINSKNING fram till jul, vi hjälps åt :)