Anonym (Frida) skrev 2020-09-28 21:22:09 följande:
Verkligen skillnad. Det som är lågt i kolhydrat och bra enligt lchf är dåligt enligt Viktväktarna. Har aldrig på riktigt satt mig in i hur dieter är tänkta att funka och det sämsta är väl att blanda. Då följer man ju ingen av dem. Kanske 5/2 är en sådan variant när man bara räknar kalorier... då får man ju ändå äta typ vad som helst. Alla dieter verkar iaf ge tummen upp för ägg - eller?
Är helt lost i dietdjungeln - var ska jag börja och med vad?
Bäst resultat och det som är mest konkret är ju att sluta småäta och belöna sig själv. Är tyvärr en svår vana att bryta, jag klarar det inte utan en större omställning, inte heller min fru.
Alla dieter har en sak gemensam - att minska det totala kalori intaget så att det är lägre än uttaget. Typen av diet handlar mest om vad som fungerar för individen. Med två barn är det svårt för oss att köra strikt LCHF eller andra dieter som helt utesluter något. Jag (och min fru) tänker oss att det vi gör nu är att "lära om", att faktiskt göra smartare val och att få nya matvanor som är hållbara även om ett antal år.
Men vi får se hur det går, har kört pulver diet förut och gått ned 20+ kilon för att sedan gå upp dem igen, inte konstigt då jag efter dieten gått tillbaks till att äta exakt som jag gjorde innan.