Inlägg från: Fredde1981 |Visa alla inlägg
  • Fredde1981

VIKTMINSKNING fram till jul, vi hjälps åt :)

Jag hakar gärna på! Är inne i en längre period av "passiv" diet... Dvs - Min fru vill gå ned i vikt och jag följer hennes diet :) Nog för att jag behöver gå ned i vikt och är tacksam för att hon har börjat med dieten!

Startade 31.8.2020 och hade en startvikt på 104,7 (längd 176) - byggd som en stubbe och fettet byggs upp på insidan först (tydligen det farligaste fettet). Målvikt? Ingen aning, vid 83kg ser jag ut som en benget, så kanske 85-87kg? Körde pulver diet för ett antal år sedan och rasade från 112kg till just 83kg på ett par månader - tyvärr ingen hållbar diet :(

Kör Viktväktarna (abonnemang), då det är min fru som är medlem vet jag själv inte riktigt hur många poäng jag ska sätta i mig - men baserat på det som går att googla sig till bör jag ligga på ca 30 points per dag (min bättre hälft 23 points). Viktväktarna har sjukt stora portioner! Vi äter sällan upp det som anges som en portion, tror jag ligger på ungefär 25points per dag i snitt.

20.9.2020 låg vikten på 99,7kg väger mig alltid söndag kväll innan läggning för att förutsättningarna ska vara så lika det går varje gång.

Nu är det nog mycket vätska som försvunnit under de här veckorna + att jag slutat hets äta chips på kvällarna (min stora last).

Går ca 10" steg per dag med hundarna, ingen träning utöver det.

• Fredde1981

Absolut - fotar lunchen imorgon = samma som middagen förutom pitabröd (bara brödet är 5 poäng), resterande är 3 poäng.

• Fredde1981

Skrev ett inlägg igår men det verkar ha försvunnit...

@Otilia - en gissning är 5-6 points för kött och potatis, om såsen är gräddbaserad (36%) så ger grädden 3 points per matsked ungefär. Alla grönsaker, frukt m.m. är poäng fria enligt vår plan, finns tre olika och jag är rätt säker på att vi kör den lila.

• Fredde1981

Min standardfrukost som ger 3,5 points, ger bra utrymme för resterande måltider

Två hårda bröd 2 points

stekt ägg (inget smör) 0 points

1dl naturell lättyoughurt 0 points

2msk naturell müsli 1,5ponts

2msk blåbär 0points

1 kopp kaffe 0 points

1 glas vatten 0 points

Håller mig mätt till lunch med en frukt vid 0900 ungefär.

• Fredde1981

Nu har jag försökt svara två gånger men familjeliv.se är inte den stabilaste sidan...

Mjölk = 2 points per dl

Havregryn = 4 points per dl

Ica jordgubbssylt = 2 points per msk

• Fredde1981

Detta var lunchen

Kyckling = 0 points

Röra av 7% färskost, vitlök + salt & peppar = 3 points

Sallad = 0 points.

Ska egentligen vara pitabröd till = 5 points men det räckte inte till lunch.

Så totalt idag blir det 6,5 points om jag räknat rätt - kan äta ca 30 per dag så jag har god marginal. Middagen kommer ge ungefär 10poäng till vilket ger ett totalt underskott om 13,5points för dagen.

• Fredde1981

Kul med en tjejkväll! Det går ju alltid att skarva lite när du går med i VV, man behöver ju inte gå på träffar och ha handledare (vi har ingen)

Här blir det födelsedagskalas för systerbarn och fru (brukar slå ihop dem som fyller år samtidigt).

Blir dubbelmarinerad fläskfilé 125g = 3points

Bönsallad = 0 points

Österrikisk potatissallad 4 points (olja och potatis i)

Hummus 3msk = 3points

Vinbladsdolmar = 1 point

Fruktsallad = 0 points

Sen finns det andra tillbehör och tårta för de som äter som vanligt.

Är i princip totalnykterist så ingen alkohol som ställer till det med poängen ;)

Under veckan kan man spara en viss mängd poäng för att t.ex. utnyttja på en lite roligare middag under på helgen :)

• Fredde1981
    Anonym (Frida) skrev 2020-09-24 20:31:49 följande:

Följer gärna. Hade egentligen också velat kunna säga att jag satsar på att gå ner i vikt nu men klarar inte det. Har två små barn, helt stillasittande arbete. Måste ta bil för att köra till skola/förskola och jobbar sen hemifrån. Men konstant tillgång till något ätbart. Alltså noll motion av de rutinerna och för mycket mat. Sen har jag hund som jag går med morgon, lunch, eftermiddag. Ibland är det jag som tar kvällsrundan också men trots det är det svårt att komma upp i 10 000 steg per dag. Är generellt trött redan tidigt på kvällen så då orkar jag inte mycket. Är också rätt bunden till hemmet med barnen så kvällstid passar det inte att träna. Väger ca 70 och vill iaf under 65. Kanske blir nöjd så. Känns väldigt svårt att lyckas.

Det där är exakt så min frus vardag ser ut, barnen är dock 7&10 och allätare. Hon har testat andra dieter men inget annat har varit hållbart.

Tyvärr har hon en benägenhet att försöka äta så lite som möjligt vilket istället gör henne nedstämd/trött och sugen på sötsaker.

Kräva såklart en del planering och att vara öppensinnad för nya maträtter.
  • Fredde1981

Tycker ni alla är superduktiga! Det är inte lätt att lägga om sina vanor, speciellt inte om det innebär att måste välja bort saker som är viktiga för en.

Jag väger mig en gång i veckan, Söndag kväll klockan 2100 för att förutsättningarna ska vara så lika som möjligt. Väger alltid mindre på morgonen och skiftar upp och ned under dagen. Just det där med att väga sig ofta kan göra i alla fall mig omotiverad, kan ju hända att dagsrytmen under tisdagen skiljer från måndagen och resulterar i +0,5kg på vågen = motgång. Min ödmjuka åsikt är att över längre tid jämnas de tillfälliga topparna och dalarna i vikten ut och man får ett hyfsat rättvisande mätvärde med ca en vecka. Det skiftar säkert från person till person men hos mig fungerar det så.

Dagens frukost - samma som igår

Dagen lunch - matlåda från middagen

Dagens middag - Tacosallad, barnen får chips och bröd till, ska testa att använda grekisk yoghurt (0%) istället för gräddfil, funkar inte det testar vi minifraiche :)

Gräddfil ger 1 point per matsked så om inget av ovanstående funkar får det bli lite gräddfil.

Nötfärs 100gram = 5 points

Salsa - 0,5dl = 1 point

Yoghurt = 0 points

?Minifraiche 3msk - 2 points?

?Gräddfil 1msk = 1 point?

Grönsaker = 0 points

Svar på tråden VIKTMINSKNING fram till jul, vi hjälps åt :)