• Anonym (Snäll)

Sträng mot barnet

Jag tycker att min man skäller och klagar mycket på barnen. Speciellt 8 åringen som har lite andra egenskaper än de andra. Snäll, rolig och smart. Men Humör, koncentration, motorik, motivation kunde vara bättre. Inte alltid helt lätt helt enkelt.

Egentligen tror jag barn mår bra av tydliga regler, en fast hand, disciplin, att man är lite sträng och ställer krav.

Jag kan ryta ifrån ?Nä hä du! Låt bli det där. Gör inte så mot lillebror eller tvätta händerna ? eller vad det kan vara. Bestämt men försöker att inte låta gnällig. Sen är det bra med det. Försöker fokusera på det positiva. Även om 8 åringen snäser tillbaks eller smäller i dörren eller vad det kan vara. Jag vill uppmärksamma bra beteende, inte dåligt.

Min man är väldigt engagerad pappa och tar mer allvarligt på dåligt uppförande. Blir ofta långa tillsägelser. Har ju inte tagit tiden men flera minuters tillrättavisande ett antal gånger om dagen är inte ovanligt. Slutar ofta med gråt eller skrik. Ibland stänger han in sig på rummet. Ibland bara tar han emot.

Jag upplever att sonen trycks ner i stället för att vi ska stötta och hjälpa honom.

Min mans uppfattning är att han inte skäller över huvud taget utan bara berättar sanningen helt trevligt i god ton.

Borde jag låta min man uppfostra på sitt sätt? Eller ska jag ställa mig på sonens sida?

Kan jag väga upp med extra mycket beröm för att han inte ska få dålig självkänsla?

Jag hade själv dåligt självförtroende som barn och skulle blivit helt knäckt av långa utläggningar om hur fel jag gjort med kommentarer som Alltid gör du si eller så. ... ska du aldrig lära dig? Hur många gånger ska jag behöva säga att...?

Kanske jag är extra känslig.

• Svar på tråden Sträng mot barnet
  • Anonym (Anonym)

Vi kan ju inte direkt styra över varandra. Jag o min man har inte helt och hållet samma uppfostringsstil och vi kan ju inte ändra på varandra. Däremot försöker vi ha dialog om hur vi vill att barnen ska växa upp, prata om deras självkänsla, trygghet osv. Vi är på samma sida där och båda är överens om att för mkt tjat och gnäll på barnen inte är effektivt.

Är din man stressad? Har han alltid varit så med barnen eller är detta något nytt? Om det är något nytt så skulle jag prata om det med honom, kanske behöver han lite extra avlastning just nu för att få återhämtning?

Ställa sig på barnets sida tänker jag att man alltid gör som förälder. Sen kan man göra det på olika sätt. Om man vet att ens partner inte riktigt kan förklara varför det blev lite tokigt så kan man försöka lugna situationen och förklara att du ej gjort något fel, pappa/mamma menade såhär... och försöka hjälpa till i kommunikationen mellan barn o förälder.

• Anonym (Amanda)

Ett svar: ställ dig på barnets sida!

Och ta ett jäkligt allvarligt snack med din man.

Eller, hur är han när ni är med andra vänner, skäller han lika länge på barnet då?

Kan du filma honom?

Genom att du inte avbryter honom visar du barnet att det är rätt att den vuxne får behandla honom så.

Jag är uppfostrad utan utskällningar, tillrättavisande givetvis, men aldrig skäll.

Och jag skäller inte heller, men jag är tydlig med vad jag förväntar mig.

Fråga dig själv: HUR vill du att erat barn ska tänka tillbaks på sin barndom? Vad vill du att han ska minnas?

• Anonym (Snäll)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-13 01:19:44 följande:

Vi kan ju inte direkt styra över varandra. Jag o min man har inte helt och hållet samma uppfostringsstil och vi kan ju inte ändra på varandra. Däremot försöker vi ha dialog om hur vi vill att barnen ska växa upp, prata om deras självkänsla, trygghet osv. Vi är på samma sida där och båda är överens om att för mkt tjat och gnäll på barnen inte är effektivt.

Är din man stressad? Har han alltid varit så med barnen eller är detta något nytt? Om det är något nytt så skulle jag prata om det med honom, kanske behöver han lite extra avlastning just nu för att få återhämtning?

Ställa sig på barnets sida tänker jag att man alltid gör som förälder. Sen kan man göra det på olika sätt. Om man vet att ens partner inte riktigt kan förklara varför det blev lite tokigt så kan man försöka lugna situationen och förklara att du ej gjort något fel, pappa/mamma menade såhär... och försöka hjälpa till i kommunikationen mellan barn o förälder.

Det har blivit värre med åren. Jag tror det beror på att barnen är äldre. Man tillrättavisar ju inte en bebis.

Ja han är stressad. Han har kontrollbehov och ställer höga krav på sig själv.
  • Anonym (Amanda)
    Anonym (Snäll) skrev 2020-09-13 01:28:51 följande:

Det har blivit värre med åren. Jag tror det beror på att barnen är äldre. Man tillrättavisar ju inte en bebis.

Ja han är stressad. Han har kontrollbehov och ställer höga krav på sig själv.

Kan du gå in och avbryta honom när han är igång. Bara: Nu räcker det. Och så tar du med honom därifrån.

Det får jag göra när sambon går igång för länge/hårt.

Han märker inte heller hur hård han låter, speciellt! inte när han är hungrig... Och våran son är känslig och både han och jag fångar upp suckar och tonfall jättesnabbt.

Sambon kommer från ett hem där man skällde mycket.
  • Anonym (Snäll)
    Anonym (Amanda) skrev 2020-09-13 01:23:43 följande:

Ett svar: ställ dig på barnets sida!

Och ta ett jäkligt allvarligt snack med din man.

Eller, hur är han när ni är med andra vänner, skäller han lika länge på barnet då?

Kan du filma honom?

Genom att du inte avbryter honom visar du barnet att det är rätt att den vuxne får behandla honom så.

Jag är uppfostrad utan utskällningar, tillrättavisande givetvis, men aldrig skäll.

Och jag skäller inte heller, men jag är tydlig med vad jag förväntar mig.

Fråga dig själv: HUR vill du att erat barn ska tänka tillbaks på sin barndom? Vad vill du att han ska minnas?

Jag tror aldrig någonting jag fått en sådan tillsägelse när jag växte upp som sonen får flera gånger om dagen. Det har jag sagt men min man menar att det var för att det inte behövdes.

Det är inte bara min man som tillrättavisar/ klagar. Jag kan också ta ett allvarligt snack om varför han ska göra si eller så ibland. Men aldrig utryck som ?Du lyssnar ju aldrig? eller liknande.
  • Anonym (Snäll)
    Anonym (Amanda) skrev 2020-09-13 01:36:33 följande:

Kan du gå in och avbryta honom när han är igång. Bara: Nu räcker det. Och så tar du med honom därifrån.

Det får jag göra när sambon går igång för länge/hårt.

Han märker inte heller hur hård han låter, speciellt! inte när han är hungrig... Och våran son är känslig och både han och jag fångar upp suckar och tonfall jättesnabbt.

Sambon kommer från ett hem där man skällde mycket.

Funkar det?

Här blir det ibland värre. ? Jag är inte alls arg. Jag säger ju bara att ... ? så går man höra allt en gång till.
  • Anonym (Amanda)
    Anonym (Snäll) skrev 2020-09-13 01:37:58 följande:

Jag tror aldrig någonting jag fått en sådan tillsägelse när jag växte upp som sonen får flera gånger om dagen. Det har jag sagt men min man menar att det var för att det inte behövdes.

Det är inte bara min man som tillrättavisar/ klagar. Jag kan också ta ett allvarligt snack om varför han ska göra si eller så ibland. Men aldrig utryck som ?Du lyssnar ju aldrig? eller liknande.

Be din man testa en annan anfallsvinkel, att inte skälla, för det verkar ju uppenbarligen inte funka.

Be honom ta ett nack med sonen, ett lugnt snack.

Du, när du smällde i din dörr, förstår du då att lillasyster kunde ha sina fingrar mellan?

Så jag vill inte att du smäller mer, för händer det igen får vi hjälpas åt att ta bort dörren.

Och sedan är väl barnet i för puberteten eller vad man kallar det, massa nya känslor som kanske rusar... Men din man är vuxen, och ska inte trycka ner barnet. Tillrättavisa javisst, men inte trycka ner....
  • Anonym (123)

"Faran" med att ta barnets parti framför barnet är att de då spelar ut föräldrarna mot varandra. Har en vän som alltid tagit barnets parti framför barnen när sambon försökt tillrättavisa dem så idag när han säger ifrån hånskrattar dem åt honom och kontrar med att de ska berätta för mamma.

Så jag tycker att är det inye alldeles upp åt väggarna så barnet far illa just där och då så man snabbt behöver rycka in så kan man ta diskutera sins emellan sen.

• Anonym (L)
    Anonym (Snäll) skrev 2020-09-13 01:10:41 följande:
    Alltid gör du si eller så. ... ska du aldrig lära dig? Hur många gånger ska jag behöva säga att...?

Detta är inte god ton. Det funkar inte att bara tala om för barnet vad han inte ska göra. Han behöver hjälp med hur han ska göra istället. Och samma gäller nog hans far: han behöver få råd om hur han ska nå fram till sonen på ett bra sätt. För jag tror inte att det riktigt skulle funka för honom att bara kopiera det du gör. Det är nog bättre att han får hitta sitt eget sätt att vara en bra förälder på. Kanske det finns någon bra bok eller kurs som kan hjälpa?
  • Anonym (Snäll)
    Anonym (Amanda) skrev 2020-09-13 01:51:58 följande:

Be din man testa en annan anfallsvinkel, att inte skälla, för det verkar ju uppenbarligen inte funka.

Be honom ta ett nack med sonen, ett lugnt snack.

Du, när du smällde i din dörr, förstår du då att lillasyster kunde ha sina fingrar mellan?

Så jag vill inte att du smäller mer, för händer det igen får vi hjälpas åt att ta bort dörren.

Och sedan är väl barnet i för puberteten eller vad man kallar det, massa nya känslor som kanske rusar... Men din man är vuxen, och ska inte trycka ner barnet. Tillrättavisa javisst, men inte trycka ner....

Min man tycker absolut inte att han skäller. Han tycker att han tar ett lugnt snack. Jag och sonen tycker att tonfallet är irriterat. Han ser inget fel med kommentarer som ?vad var det jag sa?

Frågan är väl också måste man ta ett allvarligt snack varje gång han smäller i dörren ?
Svar på tråden Sträng mot barnet