Inlägg från: Anonym (Amanda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Amanda)

Sträng mot barnet

Ett svar: ställ dig på barnets sida!

Och ta ett jäkligt allvarligt snack med din man.

Eller, hur är han när ni är med andra vänner, skäller han lika länge på barnet då?

Kan du filma honom?

Genom att du inte avbryter honom visar du barnet att det är rätt att den vuxne får behandla honom så.

Jag är uppfostrad utan utskällningar, tillrättavisande givetvis, men aldrig skäll.

Och jag skäller inte heller, men jag är tydlig med vad jag förväntar mig.

Fråga dig själv: HUR vill du att erat barn ska tänka tillbaks på sin barndom? Vad vill du att han ska minnas?

• Anonym (Amanda)
    Anonym (Snäll) skrev 2020-09-13 01:28:51 följande:

Det har blivit värre med åren. Jag tror det beror på att barnen är äldre. Man tillrättavisar ju inte en bebis.

Ja han är stressad. Han har kontrollbehov och ställer höga krav på sig själv.

Kan du gå in och avbryta honom när han är igång. Bara: Nu räcker det. Och så tar du med honom därifrån.

Det får jag göra när sambon går igång för länge/hårt.

Han märker inte heller hur hård han låter, speciellt! inte när han är hungrig... Och våran son är känslig och både han och jag fångar upp suckar och tonfall jättesnabbt.

Sambon kommer från ett hem där man skällde mycket.
  • Anonym (Amanda)
    Anonym (Snäll) skrev 2020-09-13 01:37:58 följande:

Jag tror aldrig någonting jag fått en sådan tillsägelse när jag växte upp som sonen får flera gånger om dagen. Det har jag sagt men min man menar att det var för att det inte behövdes.

Det är inte bara min man som tillrättavisar/ klagar. Jag kan också ta ett allvarligt snack om varför han ska göra si eller så ibland. Men aldrig utryck som ?Du lyssnar ju aldrig? eller liknande.

Be din man testa en annan anfallsvinkel, att inte skälla, för det verkar ju uppenbarligen inte funka.

Be honom ta ett nack med sonen, ett lugnt snack.

Du, när du smällde i din dörr, förstår du då att lillasyster kunde ha sina fingrar mellan?

Så jag vill inte att du smäller mer, för händer det igen får vi hjälpas åt att ta bort dörren.

Och sedan är väl barnet i för puberteten eller vad man kallar det, massa nya känslor som kanske rusar... Men din man är vuxen, och ska inte trycka ner barnet. Tillrättavisa javisst, men inte trycka ner....
Svar på tråden Sträng mot barnet