Sträng mot barnet
Jag tycker att min man skäller och klagar mycket på barnen. Speciellt 8 åringen som har lite andra egenskaper än de andra. Snäll, rolig och smart. Men Humör, koncentration, motorik, motivation kunde vara bättre. Inte alltid helt lätt helt enkelt.
Egentligen tror jag barn mår bra av tydliga regler, en fast hand, disciplin, att man är lite sträng och ställer krav.
Jag kan ryta ifrån ?Nä hä du! Låt bli det där. Gör inte så mot lillebror eller tvätta händerna ? eller vad det kan vara. Bestämt men försöker att inte låta gnällig. Sen är det bra med det. Försöker fokusera på det positiva. Även om 8 åringen snäser tillbaks eller smäller i dörren eller vad det kan vara. Jag vill uppmärksamma bra beteende, inte dåligt.
Min man är väldigt engagerad pappa och tar mer allvarligt på dåligt uppförande. Blir ofta långa tillsägelser. Har ju inte tagit tiden men flera minuters tillrättavisande ett antal gånger om dagen är inte ovanligt. Slutar ofta med gråt eller skrik. Ibland stänger han in sig på rummet. Ibland bara tar han emot.
Jag upplever att sonen trycks ner i stället för att vi ska stötta och hjälpa honom.
Min mans uppfattning är att han inte skäller över huvud taget utan bara berättar sanningen helt trevligt i god ton.
Borde jag låta min man uppfostra på sitt sätt? Eller ska jag ställa mig på sonens sida?
Kan jag väga upp med extra mycket beröm för att han inte ska få dålig självkänsla?
Jag hade själv dåligt självförtroende som barn och skulle blivit helt knäckt av långa utläggningar om hur fel jag gjort med kommentarer som Alltid gör du si eller så. ... ska du aldrig lära dig? Hur många gånger ska jag behöva säga att...?
Kanske jag är extra känslig.