Ingen duschar efter skolidrotten
Läste på Facebook att nästan ingen duschar efter gympan i skolan. Hur kan man tillåta det? Blir väldigt Ofräscht att ha lektioner när ingen duschar.
Läste på Facebook att nästan ingen duschar efter gympan i skolan. Hur kan man tillåta det? Blir väldigt Ofräscht att ha lektioner när ingen duschar.
Fullständigt irrelevant i sammanhanget.
Antalet gånger jag duschade efter idrotten i högstadiet och gymnasiet kan jag räkna på mina båda händer. Äckligt? Nej inte alls eftersom att jag ansträngde mig minimalt. Skulle vi springa så gick jag. Svettades således inte det minsta. Blev mer ansträngd av cykelturen hem från skolan än av idrottslektionerna. Avskydde idrotten och gillade inte träning förrän tio år efter studenten. Vidriga fotbollstjejer och -killar ställde till det och fick mig och flera andra att tappa lusten helt.
Vad är det som är irrelevant?
Det är väl huvudsakligen ett tjej problem, många killar bryr sig inte, minns bara att det var några få killar som inte ville duscha när jag gick i skolan.
Antalet gånger jag duschade efter idrotten i högstadiet och gymnasiet kan jag räkna på mina båda händer. Äckligt? Nej inte alls eftersom att jag ansträngde mig minimalt. Skulle vi springa så gick jag. Svettades således inte det minsta. Blev mer ansträngd av cykelturen hem från skolan än av idrottslektionerna. Avskydde idrotten och gillade inte träning förrän tio år efter studenten. Vidriga fotbollstjejer och -killar ställde till det och fick mig och flera andra att tappa lusten helt.
Typisk förnekelsetaktik. Det räcker att läsa den korta tråden här för att se hur många som mådde dåligt av att tvingas duscha. Det måste vara bättre att ha gympa och skippa dusch än att inte gå dit alls.
Det är helt förståeligt att barn och ungdomar inte vill klä av sig nakna och duscha i för klasskompisar (ev. även mobbare) och ev. lärare. Det ville inte jag heller. Mycket av den här peoblematiken hade kunnat undvikas genom att bygga privata duschutrymmen så eleverna kan låsa om sig och duscha ifred utan att folk kan se på. Fattar inte varför man gör helt öppna duschrum.
Alla är ju inte bekväma med att visa sig nakna. Man borde kanske bygga duschrum med dörrar man kan låsa.
Alla är ju inte bekväma med att visa sig nakna. Man borde kanske bygga duschrum med dörrar man kan låsa.
Det är ju detta som är problemet. Elever gör inte sitt bästa på idrotten för att de ska slippa duscha.