Ingen duschar efter skolidrotten
Läste på Facebook att nästan ingen duschar efter gympan i skolan. Hur kan man tillåta det? Blir väldigt Ofräscht att ha lektioner när ingen duschar.
Läste på Facebook att nästan ingen duschar efter gympan i skolan. Hur kan man tillåta det? Blir väldigt Ofräscht att ha lektioner när ingen duschar.
HAHA! På vilket sätt kör detta hänsynstagande ?vårt samhälle fullständigt i botten??
Precis. Och så jävla jobbigt är det inte att anpassa idrotten så att man fångar upp dessa människor. Jag älskade bollsporter och var rätt bra på det (10 träningar i veckan som sagt), så för mig började problemen först i omklädningsrummet. Men när jag började en annan skola i högstadiet skulle killarna hålla på med bollsporter och tjejer med gymnastik (som jag HATADE). Kunde jag inte få spela fotboll istället? Det var ju trots allt det jag identifierade mig mest med under den perioden. Nope, jag var tjej och förväntades gilla gympa och aerobics istället, vilket jag både avskydde och hade NOLL fallenhet för. Och om det var så de som inte gillade bollsporter hade känt det de föregående sex åren så förstår jag verkligen varför de undvek idrottslektionerna som pesten.
Vad gäller mitt förslag om skolidrott skrev jag tydligt att de som vill ha betyg ska köra sitt race, för de andra är det viktiga att röra på sig och det ger godkänt, inte mer. Alltså får inte alla samma utfall.
Jag håller inte med! Idrott ska gå under friskvård och inte vara ett vanligt skolämne. Är du idrottslärare?
Nej men förälder. Det behöver vara obligatoriskt. Det är oftast samma elever som inte vill vara med som inte heller tränar något på fritiden. Det skulle göra många barn helt förslappade...
Även friskvård ska vara obligatoriskt. Och det ÄR obligatoriskt med idrott i skolan idag men vad hjälper det? Något är alltså fel i upplägget och ämnet måste göras mer lockande.
Så, bygg duschbås.
De allra flesta är ju med, men många struntar i att duscha.