Insider skrev 2020-08-05 11:43:15 följande:
Hej igen och tack för all feedback. Intressant att se råden, alltifrån att "du ska inte betala nånting hon är vuxen" till att betala så mycket du har råd med, tolkar jag det som.
Nej, det är inte så att jag vill smita ifrån min del i det här, men jag var nyfiken hur andra gör. Jag har talat med hen och de närmaste månaderna tills jobbet sätter igång igen där hon har ca 8000-9000 i månaden så hjälper jag henne som tidigare. Vi ska också göra en kalkyl så hon ser vart pengarna går. Då hon får full lön kanske jag bara behöver hjälpa till lite grand. Börjar hen plugga på heltid så får jag hjälpa till mycket mer.
Varför ska du hjälpa till när hon får fullön igen? Det ÄR att göra sitt barn en björntjänst
Om det var mitt barn så skulle jag uppmuntra till högskolestudier och rekommendera det starkt och förklara varför
Om hon vill absolut inte det så skulle jag som mamma se mig skyldig att få henne att se vad vuxenlivet innebär, väljer hon att inte plugga vidare och får ut en dålig lön så får hon leva efter det och budgetera så hon klarar både hyra, mat, räkningar och nöjen på sitt lön. Om hon får ut 8000-9000 på heltid så behöver hon anpassa sitt liv efter det.
Att stötta henne vid speciella tillfällen är en annan sak men att förvänta sig att föräldrar ska skjuta till ett belopp månadsvis för att inte "bli ledsen"
Diskutera med henne vad det kostar att leva som vuxen, om eget ansvar och framförhållning så man ska spara inför arbetslöshet t.ex. utan utbildning.
Just detta med arbetsmöjligheter och lönenivåer är viktigt att diskutera redan nu för det är ganska lätt att bli arbetslös på deltid eller heltid utan utbildning så fort ekonomin blir lite skakigt och det måste man förstå och vara beredd på.
Det handlar inte om föräldrarnas ekonomi, ifall de kan hjälpa till eller inte utan om den unga personen och hens utsikter att ha ett bra start i livet genom rätt inställning