• Insider

Underhåll / bidrag till 20-åring

Hej!

Dottern är 20 och jobbar och får kanske 9000 netto. Hon bor heltid hos sin mor och jag har betalat underhåll enligt försäkringskassans regler och till och med mer än det samt att vi även delat på dyrare utgifter som t ex ifall hon behövt en telefon. Men nu är hon som sagt 20 och enligt försäkringskassans regler så måste man inte betala underhåll efter juni det år de fyller 20 om de har studerat på gymnasieskola.

Så vad anser ni är rimligt att betala i det här läget?
  • Svar på tråden Underhåll / bidrag till 20-åring
  • Insider

Hej igen och tack för all feedback. Intressant att se råden, alltifrån att "du ska inte betala nånting hon är vuxen" till att betala så mycket du har råd med, tolkar jag det som.
    Nej, det är inte så att jag vill smita ifrån min del i det här, men jag var nyfiken hur andra gör. Jag har talat med hen och de närmaste månaderna tills jobbet sätter igång igen där hon har ca 8000-9000 i månaden så hjälper jag henne som tidigare. Vi ska också göra en kalkyl så hon ser vart pengarna går. Då hon får full lön kanske jag bara behöver hjälpa till lite grand. Börjar hen plugga på heltid så får jag hjälpa till mycket mer.

• Kusinen
    Insider skrev 2020-08-05 11:43:15 följande:

Hej igen och tack för all feedback. Intressant att se råden, alltifrån att "du ska inte betala nånting hon är vuxen" till att betala så mycket du har råd med, tolkar jag det som.

Nej, det är inte så att jag vill smita ifrån min del i det här, men jag var nyfiken hur andra gör. Jag har talat med hen och de närmaste månaderna tills jobbet sätter igång igen där hon har ca 8000-9000 i månaden så hjälper jag henne som tidigare. Vi ska också göra en kalkyl så hon ser vart pengarna går. Då hon får full lön kanske jag bara behöver hjälpa till lite grand. Börjar hen plugga på heltid så får jag hjälpa till mycket mer.

Om hon har 9000 i månaden och slipper betala boende och mat bör hon klara sig med råge.

Har svårt att se att hon skulle ebeöva extra ekonomiskt stöd i vardagen.

Om hon börjar plugga på heltid kan hon ju ta studielån, eller bo hemma gratis och ta studiebidraget och jobba lite extra.

Är det så att hon hittills inte klarat gymansistudierna förstår jag om du vill hälpa till så att hon slipper ta lån, likaså om du har väldigt gott ställt och vill att hon ska slippa ta studielån "i onödan". Men det är helt normalt att behöva ta studielån och leva på studielånet om man läser på universitetet. Många väljer ju att flytta till en annan ort för att plugga, då får man normalt ta studielån för att försörja sig, ca 10500 i månaden under terminetna (inget på sommaren). Och då ska man betala mat och hyra för den pengen också.
  • Fjäril kär

Av vilken anledning vill du hjälpa till? Vad är syftet? Och hur länge? Och vad lär hon sig av det?

Att plugga på högskolan var den bästa vuxenskolan ever då alla verkligen fick stifta bekantskap med pengars värde och hade moroten i att fixa jobb på sommaren då CSN inte betalas ut. De som fick hjälp hemifrån hade inte särskilt förvånande noll motivation att söka jobb och praktikplatser och ansträngde sig inte ens.
  • Jemp

Ingenting.

Undrar också lite vad syftet är? Mer än att det är kul att ha pengar såklart.

Varför behöver du hjälpa till mer om hon börjar plugga? Hur länge ska du betala för en vuxen människa?

Betalar hon hyra och mat?

• Skogssport

Det hänger ju lite grann på hur mammans ekonomi ser ut; har hon råd att dra omkring allt utan underhåll och barnbidrag?

Dottern behöver väl mycket av pengarna själv, särskilt om hon ska kunna flytta hemifrån någon gång.

Dottern kan ansöka om bostadsbidrag då hon är under 25 eller 29, eller vart nu gränsen går.

Men har mamman det knapert och du inte kan ha dottern boende hos dig, så tycker jag att du skulle kunna hjälpa till. Det är trots allt ert gemensamma barn.

• aerial

När jag var 20 började jag plugga på högskolan. Fick ut ca 8000:- och hade en hyra på 3200:-. Jobbade lite extra men klarade mig ändå på CSN. Fick ingen hjälp av mina föräldrar, jag ville inte ha någon hjälp eftersom jag ju var vuxen.

• Kodia

Det var väl bara en person som tyckte att du skulle hjälpa till om det behövdes ibland. Resten tycker nog att du gör din dotter en björntjänst genom att sponsra hennes onödiga konsumtion... Att lära sig göra en budget och hålla den, veta vart pengarna går, spara, osv är viktigt inför vuxenlivet. Vill du se din dotter i "Lyxfällan"?

Så 4000:- räcker inte för hennes festande, shopping och fika? Hur mycket tycker du att man ska lägga på dessa saker per månad? 9000:- ?

Studenter har drygt 10000/mån, och då ska det även räcka till hyra och mat...

Jättebra att ni sätter er och går igenom hennes ekonomi! Jag tycker att de pengar hon ev. behöver dessa månader fram till jobbet börjar ska vara ett lån, som hon kan betala av sedan när hon får hela 9000:- /mån som nöjespengar.
  • Kara85

Varför ska du hjälpa till när hon får fullön igen? Det ÄR att göra sitt barn en björntjänst

Om det var mitt barn så skulle jag uppmuntra till högskolestudier och rekommendera det starkt och förklara varför

Om hon vill absolut inte det så skulle jag som mamma se mig skyldig att få henne att se vad vuxenlivet innebär, väljer hon att inte plugga vidare och får ut en dålig lön så får hon leva efter det och budgetera så hon klarar både hyra, mat, räkningar och nöjen på sitt lön. Om hon får ut 8000-9000 på heltid så behöver hon anpassa sitt liv efter det.

Att stötta henne vid speciella tillfällen är en annan sak men att förvänta sig att föräldrar ska skjuta till ett belopp månadsvis för att inte "bli ledsen"

Diskutera med henne vad det kostar att leva som vuxen, om eget ansvar och framförhållning så man ska spara inför arbetslöshet t.ex. utan utbildning.

Just detta med arbetsmöjligheter och lönenivåer är viktigt att diskutera redan nu för det är ganska lätt att bli arbetslös på deltid eller heltid utan utbildning så fort ekonomin blir lite skakigt och det måste man förstå och vara beredd på.

Det handlar inte om föräldrarnas ekonomi, ifall de kan hjälpa till eller inte utan om den unga personen och hens utsikter att ha ett bra start i livet genom rätt inställning
  • Gnussen

Jag förstår att du vill hjälpa ditt barn men med 9000 kr i månaden så ska hon klara sig utan problem. Du gör henne ingen tjänst om du skjuter till pengar.

Det bästa du kan göra är att du sätter dig ner med henne och gör upp en buffert och förklarar

vad pengarna ska räcka till. Vill hon köpa sig något dyrare så får hon spara ihop till det i stället.

Hon kan ju inte bränna 9000 kr varje månad och sedan be om mer pengar.

Du skriver ingenting om hon betalar någonting hemma så med dom 9000 kr så ska hon klara av sin ekonomi utan problem samt kunna spara något varje månad.

• elalaroné

Jag förstår dig och tror du ser fel på det. Att du "ger" pengar är faktiskt väldigt korkat då hon inte lär sig anpassa livsstilen efter inkomsten (kommer ta blancolån sedan när snälla pappa inte vill betala mer tyvärr!). 9000:- klarar sig en 20-åring på.

Om man hela tiden "fyller" i luckorna för tex. hårfrisör, kläder, skor, resor, tågbiljetter mm tappar barnet "drivet" att vilja framåt, vilja utvecklas. Ingen utvecklas i konformt zone.

Jag hade gärna investerat pengarna i barnets liv fast med krav, tex. körkortspengar, insats till lägenhet dvs. en summa som kommer väntat och inte kan förväntas varje månad. Så tycker jag kring dottern.

Däremot kan jag tycka att du ska se över moders situation som har DIN dotter på heltid. Kan du hjälpa till där på ett sätt som sker varje månad istället? På så sätt att hon har det bra hemma? Det är ditt barn med och ditt ansvar.
    Varför bor inte dottern med dig?

• Insider

Dottern bor inte hos mig för att vi bor på olika orter, ca 7 mil från varandra. Hon vill vara nära sina kompisar.
    Denna månad tjänade hon 4000. Men hon kommer att tjäna ca 8000-9000 - kommer att ändra från 100 % till 75 % av heltid - vilket inte är hennes beslut utan arbetets. Hon betalar ca 3500-4000 till sin mor för att bo hemma, enligt uppgift så sparar mor alla dessa pengar. Dessutom så säger hon själv att hon sparat ca 30000 utöver det. Visst, hon kan ta dessa pengar och betala räkningar för men en vacker dag är det bra att ha en bostad. Nån som känner nån som har något att hyra ut eller sälja som inte är till ocker-priser? Men egen bostad är inte aktuellt just nu, hon ska plugga först.

• EpicF
    Insider skrev 2020-08-04 23:04:09 följande:

Hej!Dottern är 20 och jobbar och får kanske 9000 netto. Hon bor heltid hos sin mor och jag har betalat underhåll enligt försäkringskassans regler och till och med mer än det samt att vi även delat på dyrare utgifter som t ex ifall hon behövt en telefon. Men nu är hon som sagt 20 och enligt försäkringskassans regler så måste man inte betala underhåll efter juni det år de fyller 20 om de har studerat på gymnasieskola.Så vad anser ni är rimligt att betala i det här läget?

Varför ska du betala underhåll till en 20-åring som jobbar och tjänar egna pengar?
  • Fjäril kär
    Insider skrev 2020-08-06 23:11:00 följande:

Dottern bor inte hos mig för att vi bor på olika orter, ca 7 mil från varandra. Hon vill vara nära sina kompisar.

Denna månad tjänade hon 4000. Men hon kommer att tjäna ca 8000-9000 - kommer att ändra från 100 % till 75 % av heltid - vilket inte är hennes beslut utan arbetets. Hon betalar ca 3500-4000 till sin mor för att bo hemma, enligt uppgift så sparar mor alla dessa pengar. Dessutom så säger hon själv att hon sparat ca 30000 utöver det. Visst, hon kan ta dessa pengar och betala räkningar för men en vacker dag är det bra att ha en bostad. Nån som känner nån som har något att hyra ut eller sälja som inte är till ocker-priser? Men egen bostad är inte aktuellt just nu, hon ska plugga först.

Men hon kan ju inte spara en massa pengar om hon inte har råd och sen leva på dig? Då tänker hon ju helt fel.

Hur du än gör så måste hon ta ansvar som en vuxen för sin ekonomi och sätta en budget och förstå den och vad det innebär rent praktiskt.

Bostad är bra ja men inte med dina pengar.
Svar på tråden Underhåll / bidrag till 20-åring