• Insider

Underhåll / bidrag till 20-åring

Hej!

Dottern är 20 och jobbar och får kanske 9000 netto. Hon bor heltid hos sin mor och jag har betalat underhåll enligt försäkringskassans regler och till och med mer än det samt att vi även delat på dyrare utgifter som t ex ifall hon behövt en telefon. Men nu är hon som sagt 20 och enligt försäkringskassans regler så måste man inte betala underhåll efter juni det år de fyller 20 om de har studerat på gymnasieskola.

Så vad anser ni är rimligt att betala i det här läget?
  • Svar på tråden Underhåll / bidrag till 20-åring
  • Insider

Nu under sommaren fick hon inte jobba på dagis då de inte har så mycket jobb. Hon har ett annat jobb också men det ger inte så mycket, denna månad fick hon 4000 efter skatt.
    Jag känner till att jag inte måste betala någonting alls egentligen. Men det är tråkigt när hon blir ledsen över att inte ha råd med saker. Hennes mor har heller inte mycket överskott om man säger så.
    Men jag undrar hur andra gör här - är det så att ni inte betalar något alls eller hjälper ni till lite grand beroende på hur mycket de jobbar osv?

• Insider

Hej igen och tack för all feedback. Intressant att se råden, alltifrån att "du ska inte betala nånting hon är vuxen" till att betala så mycket du har råd med, tolkar jag det som.
    Nej, det är inte så att jag vill smita ifrån min del i det här, men jag var nyfiken hur andra gör. Jag har talat med hen och de närmaste månaderna tills jobbet sätter igång igen där hon har ca 8000-9000 i månaden så hjälper jag henne som tidigare. Vi ska också göra en kalkyl så hon ser vart pengarna går. Då hon får full lön kanske jag bara behöver hjälpa till lite grand. Börjar hen plugga på heltid så får jag hjälpa till mycket mer.

• Insider

Dottern bor inte hos mig för att vi bor på olika orter, ca 7 mil från varandra. Hon vill vara nära sina kompisar.
    Denna månad tjänade hon 4000. Men hon kommer att tjäna ca 8000-9000 - kommer att ändra från 100 % till 75 % av heltid - vilket inte är hennes beslut utan arbetets. Hon betalar ca 3500-4000 till sin mor för att bo hemma, enligt uppgift så sparar mor alla dessa pengar. Dessutom så säger hon själv att hon sparat ca 30000 utöver det. Visst, hon kan ta dessa pengar och betala räkningar för men en vacker dag är det bra att ha en bostad. Nån som känner nån som har något att hyra ut eller sälja som inte är till ocker-priser? Men egen bostad är inte aktuellt just nu, hon ska plugga först.

Svar på tråden Underhåll / bidrag till 20-åring