• Kusinen

Underhåll / bidrag till 20-åring

Går din dotter fortfarande i gymnasiet?

Jag förstår att man vill hjälpa sitt baen som har lite svårt att ta sig in i vuxenlivet, attfå jobb osv. Exakt hur beror ju både på er situation och på hur tjejen är som person och vad orsaken till stödbehovet är.

Om hon har 9000 egter skatt och får bo gratis hos sin mamma borde hon klara sig på det. Studenter har ca 10500 pch ska betala hyra på det också. Ett sätt om du vill stötta henne kan kanske vara om ni räknar ut vad hon borde betalat i hyra hos sin mamma (med eller utan mat beroende på uppgörelse) och du betalar hälften av den summan till mamman. Då är ni båda med och stöttar henne i det grundläggande och övrigt får hon stå för själv.

Annars kan man ju gå in och stötta en specifik sqk. Tex körlektioner om hon behöver körkort för att lättare få jobb, eller köpa en ny cykel om hon behöver det, eller något mer ewgelbundet som ett busskort.

Ett annat sätt är att lägga undan den summan per månad som du tycker är rimlig och ge henne som stöd när hon är redo att flytta hemifrån.

• Kusinen
    sextiotalist skrev 2020-08-05 06:40:38 följande:

4000 är mycket pengar till nöje, även för de flesta vuxna.

Har man inte råd, så har man inte. Att skjuta till för det där lillextra är en annan sak.

Så jag säger, inte ett öre. Det är dags den unga damen att växa upp och inse att pengar inte växer på träd och det är inte farligt om man blir lite ledsen för att man inte har råd med lyx i livet

Då förutsätter du att hon bor och äter gratis hos sin mamma? Tycker båda föräldraena att hon ska bo gratis och äta gratis är det ju rimligt att de delarpå det.(Om det uppläggetär vettigt eller inte beror ju också väldigt mycket på).

I övrigt håller jag med om att det är viktigt att hon får ta ett vuxenansvar och att ge extra fickpengar inte känns som så vettigt.
  • Kusinen
    Insider skrev 2020-08-05 11:43:15 följande:

Hej igen och tack för all feedback. Intressant att se råden, alltifrån att "du ska inte betala nånting hon är vuxen" till att betala så mycket du har råd med, tolkar jag det som.

Nej, det är inte så att jag vill smita ifrån min del i det här, men jag var nyfiken hur andra gör. Jag har talat med hen och de närmaste månaderna tills jobbet sätter igång igen där hon har ca 8000-9000 i månaden så hjälper jag henne som tidigare. Vi ska också göra en kalkyl så hon ser vart pengarna går. Då hon får full lön kanske jag bara behöver hjälpa till lite grand. Börjar hen plugga på heltid så får jag hjälpa till mycket mer.

Om hon har 9000 i månaden och slipper betala boende och mat bör hon klara sig med råge.

Har svårt att se att hon skulle ebeöva extra ekonomiskt stöd i vardagen.

Om hon börjar plugga på heltid kan hon ju ta studielån, eller bo hemma gratis och ta studiebidraget och jobba lite extra.

Är det så att hon hittills inte klarat gymansistudierna förstår jag om du vill hälpa till så att hon slipper ta lån, likaså om du har väldigt gott ställt och vill att hon ska slippa ta studielån "i onödan". Men det är helt normalt att behöva ta studielån och leva på studielånet om man läser på universitetet. Många väljer ju att flytta till en annan ort för att plugga, då får man normalt ta studielån för att försörja sig, ca 10500 i månaden under terminetna (inget på sommaren). Och då ska man betala mat och hyra för den pengen också.
Svar på tråden Underhåll / bidrag till 20-åring