• Tino

IVF hösten/vintern 2020

Sussna85 skrev 2020-09-26 13:27:46 följande:

Ok,skönt att höra att nån till har haft det så.

Om man inte har haft nojjor förut får man det i en ivf resa iaf,haha.

Blev t.om nojjig över att jag gick och kissade direkt efter ET,tänk om det lilla embryot for med ut...

Det är värre nu denna 3:dje gången, förra gången var jag lugnare,men vid varje misslyckat försök så tycker jag hjärnspökena blir större...

Ja jag kan tänka mig att du förstår känslan av misslyckade försök Kramar till dig att denna gång oxå sluta med blödning. Det är oerhört tufft att gå igenom och misslyckas gång på gång.

Tack så mycket! Man blir mer och mer uppgiven av varje misslyckat försök. Blir skönt med en paus.

Jag förstår nojjor. Men tror generellt molande och lite krampande är ett bra tecken. :) embryot ramlar inte ut när man ställer sig upp, lovar!
  • Tino
    Onemore2018 skrev 2020-09-26 17:16:11 följande:

Är det sant att man blir fastspänd i benen i gynstolen under äggplocket?

Inte där jag gjort äggplock i alla fall.
  • Tino
    Enkeli skrev 2020-09-27 10:07:43 följande:

Hej på er alla medsystrar,

Jag började ivf i onsdags- vi har en fyra åring som kom helt naturligt. Nu har vi försökt i ett år för syskon utan skäl varför der inte tagit. Tror dock att det kan vara min blindtarmsoperation som kan vara skälet.. var på äggledarspolning ocj der var passage men lite långsammare på höger sida så misstänker ändå att det är skälet. Nu är vi hursomhelst igång med ivf, och hoppas på som ni alla att det ska gå vägen.. ni som haft uttag- vilken dag har ni haft det?

Välkommen! :) Ägguttag var dag 11 min första IVF år 2017. Andra IVF nu i år var ägguttag dag 13, men skulle egentligen blivit dag 11 men pga helg blev det dag 13.
  • Tino
    Chajsa skrev 2020-09-28 10:58:59 följande:

Hoppar in igen :) är inne på min fjärde sprutdag med gonal f 150. Lägger till nästa spruta imorgon och har UL i övermorgon. Mår precis som vanligt.

Det är vår första ivf, oförklarat, började försöka våren 2019.

Jag behöver också er hjälp- är bjuden på en väns bröllop på dagen då sannolikheten är stor att det blir äggåterföring. Bröllopet är utanför stan och transporten dit går vid lunch, återföring sker ofta på eftermiddagen. Vi kan ta oss dit själva men behöver då en bra bortförklaring till att missa vigsel och dagens festligheter som är planerade sedan så länge. Vill inte berätta sanningen i detta läge. Har ni tips på en akut anledning att komma sent? :)

Välkommen! :) Kanske säga att du har en läkartid bara , då ljuger du inte, men kan säga att det är privat om någon undrar varför? Eller fick en akut tandläkartid pga tandvärk. Lycka till!
  • Tino
    Lunaymar skrev 2020-09-28 17:44:55 följande:

Jag har också likande antal blåsor. Vet du om vi ligger under medel? För gynekologen idag uttryckte sig klumpigt och fick mig att känna att jag har för få i jmf med andra som har 15-20. Jag grät hela vägen hem i bilen (kanske är extra känslig av hormonerna ändå, haha).

IVF1 hade jag över 30 blåsor som blev 3 blastocyster. IVF2 hade jag 12 blåsor som blev 5 blastocyster. Enligt min läkare är ca 10 blåsor jättebra. Der behöver inte bli fler embryon av att ha supermånga blåsor. :)
  • Tino
    thirez skrev 2020-09-29 18:53:59 följande:

Hej,

Hoppar in här!

Har en dotter född i december -18 på första ivf-försöket.

Idag var tanken att vi skulle göra syskonförsök.

Vi hade 5st blastocyster i frysen på Linnekliniken (1st 5 dagars och resten 6dagars). När vi kom fram idag fick vi veta att inget av dom klarat upptiningen. Så det var bara vända och åka 2h hem igen. Blev sååå chockad och ledsen. Men börjar samla mig nu och tänka på att göra om hela processen igen. Hoppas jag får hålla er sällskap!

Hej! Så klart du får det. Vilket hemskt besked att få. Ska ni fortsätta på samma klinik? Sa de något om varför de inte klarade upptiningen? Jag har gjort fyra fet och ett et. Också försök att få syskon, min pojke föddes jan 18. Har försökt med ivf ett år nu.
  • Tino
    GlitterLina skrev 2020-09-30 12:10:11 följande:

Hej jag har ju testdag i helgen. Men smygtesta igår men då va det blankt. I morse fick jag detta, men tycker det är alldeles för svagt för att det ska va en bra graviditet :( va tror ni? Idag är ruvardag 9.

Grattis! :)

Man kan aldrig veta. Det kan vara ett embryo som implementerat sent. Dvs helt normalt. Det kan också vara ett "kemiskt missfall". Det innebär att embryot försökt fästa och kroppen börjat producera hcg, men att embryot av någon orsak inte fortsatt denna process. Jag tycker ändå det ser positivt ut. :)
  • Tino
    Miilna15 skrev 2020-10-01 16:26:29 följande:

Jag hakar på här i tråden, börjar få panik över att inte ha någonstans att prata av mig, vi har inte berättat för någon om våra problem.

Vi påbörjade utredning i början av augusti, har nu varit i början av september på andra besöket då sambon lämnade spermaprov samt läkaren gjorde ultraljud på oss båda. Fick samma dag veta svaret på provet, ca 1 miljon simmare, så manlig faktor i vårt fall (än så länge).

Nästa steg är att spola äggledarna, vilket jag väntar på att få göra nu, självklart bestämde då mensen sig för att vara 8 dagar sen så vi skulle få vänta så länge som möjligt innan vi bokade in nästa besök. Nu har den dock kommit och vi är inbokade på spolning dag 14, jag tyckte det var lite underligt då vi läst att det helst inte ska göras under ägglossning, men jag vill inte vänta till nästa mens och de hade ingen annan tid.

Jag hoppas jag kan börja med behandlingen redan till nästkommande mens, men jag tvivlar på att de förberett allt sånt till äggledarspolningen, har än så länge inte fått någon information om hur IVF går till så jag antar att vi kommer få vänta minst ytterligare en månad innan vi kommer igång på riktigt.

Välkommen! Skönt att vara på gång. När vi gjorde utredning för 5 år sedan var väntetiden efter färdig utredning ett år. Konstigt nog gick tiden rätt snabbt. Men förstår din frustration att vänta på olika moment. IVF är mycket väntan, allt är vänta på något nytt moment.
  • Tino
    Miilna15 skrev 2020-10-01 20:24:40 följande:

Oj, det hade vi ingen aning om, lite blåögt kanske men vi har antagit att väntetiderna var inför att få komma till kliniken på utredning, vilket var 3 månader i vårt fall. Vi går via landstinget. På kliniken har de gett sken av att det är på gång, jag hoppas verkligen att de skulle ha sagt om vi skulle sättas på väntelista så man inte går runt med falska förhoppningar :/

Nåväl, hur det än blir har vi kommit en bit på vägen i alla fall, jag är ju bara 29 år nu så vi har ju mer tid än många andra, men dagarna går otroligt långsamt ändå..

Jag tror tyvärr att det kan bli väntan efter färdig utredning. Enligt vårdgarantin ska man få tid inom 90 dagar. Men det är väldigt olika beroende på i vilken region man går i. Vi fick vänta 3 månader på utredning, sedan ett år på IVF efter utredningen var klar. Jag tror väntetiderna blivit betydligt kortare sedan vi började med IVF i stora delar av landet. Vi försöker med syskon nu och har hållt på i ett år nu, så det är verkligen väntan, väntan, väntan hela tiden. :(
  • Tino
    emmeam skrev 2020-10-01 18:57:12 följande:

Hej, jag undrar om det är någon som varit med om vilka symtom som kan vara positiva under ruvardagarna? Jag har testdag på måndag och har så ont i magen, som mensvärk samt extremt ömma bröst. Har satt in ägg 2 ggr tidigare och då gick de inte.

Jag har mått nästan exakt lika när jag varit gravid och när jag inte varit det. Kanske kanske att jag hade mer molvärk när jag varit gravid. :)
  • Tino
    Sussna85 skrev 2020-10-04 20:29:06 följande:

Tack Nä inte testat,känner min kropp så väl så jag är säker på att det är mensen som är på antågande. Ja, jag tog ett glas vin just  och drack så mycket kaffe jag bara kunde under dagen,haha.

Jag är ledsen för din skull. Hoppas att IVF-kliniken har en bra plan för framtiden! Kram
  • Tino
    Chajsa skrev 2020-10-06 09:19:18 följande:

Hade äggplock idag vilket av 13 äggblåsor resulterade i 9 ägg. Känns lite, hade hoppats på fler och läkaren verkar inte vilja vara öppen med vad som är ett ?bra resultat?. Verkar som att de flesta får ut många fler. Är orolig nu. Vet någon vad som är ett bra antal och vad fick ni som gjort äggplock ut? :/

Det är ett bra resultat. Ivf 1:30 blåsor, 15 ägg, 8 befruktade, 3 blastocyster. Ivf 2 12 blåsor, 10 ägg, 8 befruktade, 5 blastocyster. Enligt där jag går ett bra resultat. Så grattis till fint resultat! Hoppas guldägget finns där.
  • Tino
    Chajsa skrev 2020-10-06 13:46:47 följande:

Tack snälla för pepp! <3 Nu får jag hoppas att något av mina också blir blastocyster... Ledde någon av dina ivf till graviditet?

Insättning nr 1 efter ivf 1 blev en pojke. Nu håller vi på med syskon, 4 fet och 1 et, inget barn än. Håller tummarna för dina ägg! <3
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020