• Clemmentina

IVF hösten/vintern 2020

Dhalia skrev 2021-03-12 18:56:03 följande:

Spännande när blir första ultraljudet? För mig blev de bara ett denna gången innan äggplocket har alltid haft två annars. Vet inte om dem försöker ha färre nu med coronan.

Nästa fredag! Så jag är väl exakt två veckor bakom dig!? Får se om det blir ett eller två ultraljud för mig och när äggplock blir. Tog precis första sprutan Menopur. Tyckte det var lite trixigt men nu är det gjort.
  • Clemmentina
    Dhalia skrev 2021-03-12 20:52:44 följande:

Aa de blir ganska exakt två veckor. Hade en fredag också, då blir de ultraljud på sprutdag 8 då va? :D ja tyckte också de med de där övertrycket som blir om man blandar den 1200 och ska byta spruta under blandningen.

Det stämmer bra! :D Sambon fick spruta tillbaka lite för det var något fel med första engångssprutan. Det blev nog lite för mycket luftbubblor i nu. Vi hoppas det inte hör något. Verkar trixigt att byta...men räknade på det och vi får ändå ut samma doser så vi får nog lämna lite kvar i den första oavsett.
  • Clemmentina
    AndraSladdis skrev 2021-03-14 09:53:18 följande:

Har inte varit så aktiv i tråden på sistone då det varit en massa väntan för mig. Läser dock en hel del.

Men nu är FET planerad för tisdag! Hoppas så att det blir äntligen av nu efter flera månaders väntan, att det sista ultraljudet ser bra ut, embryot klarar upptiningen och så. Förväntansfull! :)

Åh vad spännande! Håller tummarna! :)
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-03-15 10:52:20 följande:

Hej alla, minns inte om någon tar tillskott här för att förbättra äggkvalitet, i så fall vad exakt är det ni tar och vilken dos? Tack snälla =)

Jag tar följande för att förbättra äggkvalitet: q10, inositol och melatonin.

Allt som allt tar jag detta:

Thorne prenatal 3 tabletter per dag

D-vitamin (i flytande form)

800 mg omega 3

Q10 från Pharma Nord (400 mg fördelat på 200 mg morgon och 200 mg på lunch)

Nac 600 mg

Inositol (mellan 3000-4000 mg per dag fördelat på två tillfällen)

3 mg melatonin (endast under sprutperioden)
  • Clemmentina
    Asplövet18 skrev 2021-03-15 11:00:32 följande:

Jag tog holistic q10 1 tablett och 6mg melatonin (melatan), samt thorn magnesium, thorn prenatal, torskleverolja, d-vitamin 2500 ie varannan dag. Vet inte om det hjälpte men antar att kvaliteten på mina ägg var bra men dålig kvantitet (4/5 ägg blev blastisar till frysen).  Fortsätter endast med prenatal för vågar inte ta några andra, ska fråga läkaren när jag meddelar resultat om jag kan/bör fortsätta med några av de andra med.

Läkaren kommer säga att du ska sluta med allt utom möjligen d-vitamin och multivitaminer. Det finns studier som möjligen indikerar att q10 och vissa andra antioxidanter kan bidra till att förebygga missfall...jag kommer nog fortsätta med låg dos q10 nästa gång jag blir gravid.
  • Clemmentina
    Dhalia skrev 2021-03-15 18:49:12 följande:

Ja har fortsatt nu med Natalben gravid (omega 3, vitaminer aktiv folsyra) plus 100mg Q10 från Pharma Nord. Sänkte nu från mina 200mg Q10. Extra D-vitamin drog jag ner eller borde ja ta den varannan dag eller något ändå under ruvningen med?

Svårt att veta! Många har ju d-vitaminbrist och då är det inte dumt att ta just det. Men har du ingen brist behövs det ju inte. Innehåller Natalben d-vitamin?
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-03-15 12:58:43 följande:

tack snälla för svar! ang Inositol, har du PCOS då? eller tar du det ändå?

har du fått detta rekommenderat eller är det mest vad du hittat själv på nätet/studier som kan tros funka? jag funderade också på det där med melatonin som verkar positivt i studier, antar att man skulle sluta med mkt av det vid äggplock typ?

Jag har läst på om inositol och det kan vara positivt för en del även utan pcos. Jag har förmodligen pcos även om ingen sagt det tidigare.

Rekommenderar alla att läsa boken It starts with the egg.
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-03-15 12:58:43 följande:

tack snälla för svar! ang Inositol, har du PCOS då? eller tar du det ändå?

har du fått detta rekommenderat eller är det mest vad du hittat själv på nätet/studier som kan tros funka? jag funderade också på det där med melatonin som verkar positivt i studier, antar att man skulle sluta med mkt av det vid äggplock typ?

Finns ju hur mycket som helst att läsa och jag kan inte bedöma om dessa studier är vetenskapligt korrekta (hehe) men hittade tex detta när jag läste på: ovarianresearch.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13048-015-0167-x
  • Clemmentina
    Dhalia skrev 2021-03-15 20:18:29 följande:

Den innehåller d-vitamin men "bara" 15ug. Ja vet ju egentligen inte men visst äter ja en del mejeriprodukter dagligen, mkt blandad mat. Äter i restaurangen på jobbet så försöker ta blandat av grönsaker och så. Men är de för lite?

Äter du mycket (fet) fisk som typ lax och makrill? Det är en riktigt bra källa till d-vitamin. Det är väldigt svårt att veta vad som är tillräckligt just för dig. Men varierad kost är alltid bra.
  • Clemmentina
    Dhalia skrev 2021-03-16 17:04:21 följande:

Av dem 7 som odlades vidare så kunde inget frysas :( gör så ont i hjärtat så de inte är sant oddsen att detta 2dagars ska lyckas har minskat drastiskt. Förstår inte att på 3 st IVF så blir inga embryon bra hos Sahlgrenska men första hos Livio så blev 2 bra ett blev ju MA men ändå. Fattar ingenting.

Åh nej vad tråkigt! :( Vad ledsen jag blir för din skull. Jag håller verkligen tummarna för embryot du nu ruvar på. Det har det förmodligen mycket bättre i livmodern. Sist pratade läkaren så mycket om att det verkar slumpartat i hur resultatet blir mellan olika cykler men man undrar ju om det är hela sanningen. Massa styrkekramar!
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020