• Always choklad

IVF hösten/vintern 2020

Always choklad skrev 2021-04-30 14:03:02 följande:

Ja jobbigt att det smårinner lite då å då, just nu kommer det lite. Kom igång när jag tog promenad.

Hej googla amm.se faktablad står där om arbetsmiljörisker under graviditet. Även om labbarbete.

Arbetsmiljömedecin sa att vibrationerna mest är uträknat gentemot de som sitter tex i en skogsmaskin eller truck i 8h i sträck. Är utifrån ergonomi och bör ej vara aktuellt i mitt fall nnu i alla fall då det inte är något att bära ännu och inget som ännu skumpar runt , men jag får känna av och sedan när jag berättar för min arbetsgivare får vi göra en riskanalys från min arbetssituation och plan framåt under graviditetens skeden..I nuläget kan det vara nån timme i bil efter skympig väg nån gång i veckan.
  • Always choklad

Hej

Nån av er som har koll på RH immunisering. Min syster fick vaccin nu mot det efter födsel av sitt första barn.

Rhnegativa saknar nån gen hos blodkropparna som gör att det kan bli att man stöter bort Rhpositiva blodkroppar som har den antigen. Om man är rh negativ som min syster är och föder ett rh positivt barn finns det då risk att mamman skapar antikroppar mot nästa foster..

Funkar på samma vis med missfall.

De har säkert koll på detta på kliniken men nån av er som känner igen detta resonemang och vet med sig att de kontrollerat er och partners blodgrupp utifrån detta då de verkar vara styrt från partern om det kan bli ett rhpositivt foster förutsatt att partnern är rhpositiv.

Kanske jag helt kommer ihåg fel och allt detta är kontrollerat redan...men är mycket i huvudet nu..

Fan jobbigt att småblöda trots positivt gravtest...

• Always choklad
    Dhalia skrev 2021-05-04 20:41:27 följande:

Hej, Jag har ju A negativ blodgrupp så jag kommer ju också kanske va tvungen att ta sprutan. Vet inte vad min sambo har hans mamma sa de va positivt har jag för mig och har för mig dem inte kollar mannens blodgrupp alls. Men dem kollar senare vad bebisens är och håller koll på vikten har jag för mig. Ska fråga lite mer barnmorskan på torsdag om de. Men vet att nu så här tidigt ska det inte vara ett problem än. Oroar du dig för det pga blödningen? Ja skulle tro du kan va lugn om just den saken.

Googlade fram att man kan genom NIPT test få reda på moder och fosters blodgrupp redan i v5-7 för å se om det krokar. Jag har ju haft missfall, och min kropp misstänker de stöter bort foster pga att kroppen ser de som ett intrång ungf som vid organtransplantation. Om man kanske kan ta den där sprutan så tidigt som möjligt vid ev. krock. Jag ska be om att sambon får göra blodprov med. Min blodgrupp borde de ha är många rör som tömts från mig. Tror inte heller att blödningen spelar så stor roll då den är typ lika dan hela tiden. Bara jobbigt mentalt. Blött över 1v nu. Också rädd man ska blöda igenom. Kör med tunna och långa bindor.
  • Always choklad
    Dhalia skrev 2021-05-05 19:17:43 följande:

Aha a nu gjorde jag NIPT i måndags så kan inte fråga om de nu, de va inget dem nämnde där heller som en sak man brukar kolla. Men hur långt är du gången nu? Får du fortsätta ta lutinus? De va ett tag jag också oroade mig kring blodgruppen och ville ha den profylax sprutan pga de två MA men de sa alla var för tidigt hela tiden och att det inte borde påverka än utan kan bli problem senare i graviditeten. Både Sahlgrenska och Livio svarade samma på den frågan. Men jag ska ta upp imorgon med barnmorskan om de.

Hej ok du har hunnit några veckor då. Vilken vecka är du I?

Jag testade positivt I fredags så hur blir det nu 2 v från insättning och så 5 dagars blasto på det så är väl inne i V5 antar jag.. det jag får det till i alla fall. Pratade länge med kliniken idag tänkte att de borde kollat blodgruppen när de ändå tagit så många rör men icke sa nicke. De hänvisade till om jag blivit opererad nån gång nånstans där finns data. De hade ingen erfarenhet om att någon gjort nipt så tidigt. Eller att man kollat på partners blodgrupp för att se om risk kan finnas att foster är rhpositiv om mamman är rhneg. Skall ringa och boka blodprov båda 2 de är annars något man gör först vid inskrivning på mödravårdscentralen då man då tar blodprov på mamman då extra koll behövs under en sån grav. Känns som att de kanske inte har så mycket kunskap när väl fostret är där utan istället är fullt insatta på processen innan det tar sig. Ska ringa barnmorskan och boka tid då jag väl måste utgå från att UL ska gå bra. Kanske fp tips om vad jag kan göra för att ev minska blödningar.

oj detta blev långt.
  • Always choklad
    Always choklad skrev 2021-05-05 19:52:01 följande:

Hej ok du har hunnit några veckor då. Vilken vecka är du I?

Jag testade positivt I fredags så hur blir det nu 2 v från insättning och så 5 dagars blasto på det så är väl inne i V5 antar jag.. det jag får det till i alla fall. Pratade länge med kliniken idag tänkte att de borde kollat blodgruppen när de ändå tagit så många rör men icke sa nicke. De hänvisade till om jag blivit opererad nån gång nånstans där finns data. De hade ingen erfarenhet om att någon gjort nipt så tidigt. Eller att man kollat på partners blodgrupp för att se om risk kan finnas att foster är rhpositiv om mamman är rhneg. Skall ringa och boka blodprov båda 2 de är annars något man gör först vid inskrivning på mödravårdscentralen då man då tar blodprov på mamman då extra koll behövs under en sån grav. Känns som att de kanske inte har så mycket kunskap när väl fostret är där utan istället är fullt insatta på processen innan det tar sig. Ska ringa barnmorskan och boka tid då jag väl måste utgå från att UL ska gå bra. Kanske fp tips om vad jag kan göra för att ev minska blödningar.

oj detta blev långt.

Glömde svara jo har fortsatt lutinus så länge man får.
  • Always choklad
    Cissi2801 skrev 2021-05-05 16:35:46 följande:

Hej alla!

Nu idag så har det kommit rosa på pappret när jag torkat.. köpte ett graviditetstest igår igen och det var starkt.. ska jag oroa mig?

Hej prata med kliniken men jag fick först rosa på papperet. Sen har de fortsatt ömsom ljusbrunt gammelrosa klarrött och lite mörkare om det gått långt mellan toabesök på eftm kväll kommer det en liten bloddusch var 2/3 h. Om du har lutinus känns det som med den men skillnaden att det är rött. Är mycket vätska. Men jag har cocktail av lutinus trombyl och kortison så har extra lätt att blöda pga trombyl som är blodförtunnande. På min klinik sa de att det är lungt vissa blöder kan vara moderkakan som ligger snett och de kan vara nått oförklarligt men så länge du ej får kraftiga smärtor och ej kraftigt mörkt blod skall det inte vara någon fara. Men ring dem kan vara bra om inte för att rensa mentalt. Inge kul att oroa sig alls.
  • Always choklad
    Ivf2020 skrev 2021-05-04 12:19:07 följande:

Jag har nu pratat med 3 olik (!!), nervös som jag är.. Sambon är mer att han tror att det är helt normalt. Har en mensvärk, precis som den brukar vara.. Ivf tyckte inte jag skulle oroa mig, det var inget färskt blod. Min mvc sa att det kanske inte var omöjligt att vul hade orsakat en liten blödning, som kom ut nu.. Men gynmottagningen tog min oro på allvar, att vara ovetande till juni så jag får komma in på fredag redan! Då ska en läkare se om dom kan hitta någon orsak ill blödningen och se så allt står rätt ill.. I övrigt mår jag ju med små symptom, så ska ju inte klaga.. Tack för att du stöttar!

Vad härligt att du får hjälp så snabbt. Inte kul alls å småblöda under graviditet..
  • Always choklad
    Chajsa skrev 2021-05-05 21:56:00 följande:

Ååh hoppfullt, stannade den graviditeten? Är du på syskonförsök nu eller var befinner du dig? Jag är så knäpp just nu, ligger och koncentrerar mig på att känna efter vad som händer i livmodern, och ju mer jag fokuserar desto mer känner jag haha! Hoppet lämnar mig inte förrän sista (första) blodsdroppen. Får jag fråga om du misslyckats tidigare med försök och om lutinus sköt upp mensen för dig? Undrar när jag ska förvänta mig min, egentligen är det bim-3 idag sett till min vanliga cykel.

Hej ser du frågar om lutinus. För mig har de varit varannan gång då den skjutit upp mensen. Lurig lutinusen..Men gå på gravtestet är nog ändå beviset man har sen, hormonerna ställer till det ordentligt.
  • Always choklad
    Dhalia skrev 2021-05-06 10:18:12 följande:

Idag är jag i v10+3. Räkande lite snabbt då kanske du är i v5+4 nu? för de va förrra fredagen de va insättning för två veckor sedan om ja fattat rätt.

Idag tog vi alla prover och dem kommer nu kolla bebisens blodgrupp plus min igen. Dem kommrr även titta om jag har bildat antikroppar från tidigare graviditeter och sedan tar man igen blodprov i v26-27 för att kolla om man bildat antikroppar men man får sedan oavsett profylax sprutan i v29, kanske tidigare om man hade bildat antikroppar men de tar dem ställning till senare. Dem behöver inte veta mannens blodgrupp, de spelar ingen roll alltså.

Hej jag har mitt första möte hos barnmorskan i eftermiddag. Då ska jag peppra henne med frågor. Ja jag får det till det också ska höra idag hur det blir. Tack för all vägledning, information hjälper
  • Always choklad
    Dhalia skrev 2021-05-07 11:38:04 följande:

När ja läste senare vet inte om ja missuppfattade henne angående sprutan tidigare, men kan vara så ifall man har antikroppar så följer man bara bebisens utveckling för den kan få blodbrist ibland får man göra blodtransfusion medan bebisen är i magen redan och sedan försöker man ha kvar den i magen så länge de går och plockar ut tidigare om de börjar bli kritiskt.

Va bra att du har möte redan! Lycka till. Annars vet ja en del kan få problem med blödningar en längre tid men de går ändå bra.

Hej så nu har jag varit hos barnmorskan på ett första besök samma som för ett år sen då jag fick missed abortion. Så hon kom ihåg mig lite grann. Jag blev ledsen efter jag fått sitta i väntrummet med flera gravida och en nyfödd. Hade bokat in en tid och sen på ul fick jag veta att det avstannat v6, gick då dit ändå för att få prata och vad jag kanske kunde tänka på till nästa gång, blev lite terapi..

Fick veta att blodgrupp tar vi nästa gång men jag fick ta urinprov för å kolla odling hade äggvita i urinen + jag det var lite blodblandat men det visste jag ju. Fick även väga mig och ta blodtryck. Sen pratade vi om kost och vanor fick även bok om kost och att vänta barn, var ett bra möte.

V28 kontrollerar man att om kvinnan är rhneg om nått blod gått över till fostret, då blir det en graviditet med många kontroller nämligen .

Den där sprutan Rofylax är endast för barn 2. Hon sa även det blir V5 men tycker det åxå är svårt att beräkna vid ivf. Nästa besök 2v in i juni efter UL.

Nu ska jag bara kolla av och försöka landa i detta hon förstod att det var mentalt jobbigt med småblödningarna.

Så nu är det väl bara att vara glad antar jag, kan dock inte riktigt glädjas eller tro på det innan jag ser ett tickande hjärta ?
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020