• Anonym (Svar på tal)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Jenny Blomberg skrev 2020-07-29 12:19:56 följande:

Hej!

För det första så ska du ta upp det här med din advokat vad personen har att säga.

Har den andre föräldern gått med på flytt så absolut men är det inte så så skulle jag råda dig till att vänta tills tvisten är färdig.

Önskar dig all lycka

Pappan hade sagt ja för länge sedan till flytt inom 20 mil. Sedan dess har han ändrat sig på den punkten och efter det har TS flyttat 23 mil bort. Advokaten har sagt till TS att det ligger till hennes fördel att utan pappans tillåtelse ta med sig sonen till en annan stad.
  • Anonym (Svar på tal)
    elmadumle skrev 2020-07-29 14:16:33 följande:

Pappan ska ringa nya förskolan och tala om hur det hela har gått till, att han inte tillåter byte av förskola. Samt informera gamla förskolan att han inte tillåter uppsägning av platsen. Undra vad som händer då?

Det vore intressant att höra hur han resonerar kring allt det här! Jag vet inte om han hade förstått att det blev ny förskola men jag tror han vet om det iaf.
  • Anonym (Svar på tal)
    Aenononilol skrev 2020-07-29 16:09:39 följande:
    Jag har följt denna tråden ett tag

Jag blev nämligen tipsad av en bekant som tyckte detta lät väldigt likt en situation som en familjemedlem till mig går igenom just nu.

Är detta samma, vilket jag nästan är helt säker på att det är, så har pappan haft kontakt med den nya kommunen, samt högre chefer och jurister men ingen gör någonting. Däremot så har hans son fortfarande plats på den gamla förskolan och dom är väl medvetna i vår kommun vad mamman gjort och kommer inte ta bort sonens plats förrän pappan säger till.

Utan att gå in närmre på detta så kan jag säga att detta något av det sjukaste jag sett. Om det är samma person som skriver så har hon dock utelämnat att hon ljugit för familjerätt och i stämningsansökan att pappan skulle ha personlighetsstörning, samt ta droger. Detta har dock pappan motbevisat med både drogtester samt journal från sin psykolog som han gick till då han hamnade i depression efter sin cancer samt sonens födelse. Hon använder dessutom hans psykiska dåliga mående efter sin cancerdiagnos som något motiv för att få ensam vårdnad.

Och för över ett år sedan, när pappan fortfarande hade dåligt samvete över att han lämnat och hon mådde så otroligt dåligt om sonen inte fick sova hos henne, gick han med på att hon flyttade max 20 mil OM hon inte fick något jobb. På detta året har han tack vare att hon stämde för ensam vårdnad sonen även för övernattning, vilket gått extremt långsamt för hon motsatt sig varje utökning av umgänge. Hon har under detta året inte nämnt en enda gång att hon söker jobb i andra städer. Hon har dessutom tackat nej till erbjuden förlängning på hennes förra arbetsplats...

Hon är inte bara otrevlig i sina meddelanden utan använder sonen för att göra pappan illa...
    Ojojoj... Det kanske vore värt för honom att skaffa sig ett konto på Familjeliv då och följa tråden själv också.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Du är körd) skrev 2020-07-29 19:00:53 följande:
    En liten fundering. Hur långt ifrån bodde de vara andra före flytt? Kan det vara så att hon bor 18 mil från pappan nu men flyttar 23 utifrån var hon själv bodde förut?

Hoppas det går vägen för pappan. Vi är nog många som är intresserad av återkoppling från dig då mammans kommentarer angående utfallet inte kommer gå att lita på
    Om jag förstod rätt så bodde TS och pappan i samma stad före flytten.
  • Anonym (Svar på tal)
    Aenononilol skrev 2020-08-05 14:41:02 följande:

Hej! Eftersom det är känsligt att lämna ut info här nu i och med kommande huvudförhandling så får den som vill gärna slänga iväg ett meddelande till mig om ni vill veta mer. Om inte Ts skriver mer här, så skriver jag när huvudförhandling är klar! :)

Problemet är bara att det inte är säkert att det är ts som är på andra sidan av just den situation som du vet om just nu. Det verkar ändå skilja på vissa detaljer, avståndet som mamman skulle flytta eller nåt sånt var det jag reagerade på. Så anta inte att det är det bara för att flera stora punkter verkar vara samma. Det kan ju finnas fler deltidsbrandmän som ligger i vårdnadstvist i landet liksom.
  • Anonym (Svar på tal)
    Aenononilol skrev 2020-08-05 14:41:02 följande:

Hej! Eftersom det är känsligt att lämna ut info här nu i och med kommande huvudförhandling så får den som vill gärna slänga iväg ett meddelande till mig om ni vill veta mer. Om inte Ts skriver mer här, så skriver jag när huvudförhandling är klar! :)

När skulle din bekants huvudförhandling vara förresten?
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (C) skrev 2020-08-26 14:50:35 följande:
    Konstigt att påtala kontinuitet när man är den som drar upp barnet från tryggheten. Då skulle advokateten rådat till att mamman inte skulle ha flyttat.
    Det var exakt det mammans advokat faktiskt tänkte, att om hon skyndar sig att flytta med barnet så kan hon sedan hävda kontinuitet och att det är bäst om barnet är kvar på plats. Tydligen står moralen inte högt i tak där heller.
  • Anonym (Svar på tal)
    MRAKas skrev 2020-08-26 18:31:35 följande:
    Det är lite det som blir själva kärnan i problematiken med nuvarande upplägg kring vårdnadstvister.

Advokaten/juristen eller ombudet jobbar på uppdag av ena parten i målet, dennes uppdrag är ju att driva sin klients talan i syfte att klienten ska få sin vilja igenom i domslutet.

Jag har sagt det tusentals gånger, men jag säger det en gång till.
    Vårdnadstvister har inte i rättsväsendet att göra över huvud taget, det är fullständigt fel instans.
    Det är helt åt helvete hur detta hanteras av myndigheter idag överlag.
    Det mest tragiska i det hela är att de som far mest illa av detta är barnen.

Personligen är jag hoppfull att just detta fall kommer sluta på ett ganska vettigt sätt iaf, på grund av att modern i fallet agerar på ett sätt som uppenbart inte alls går att motivera att det skulle vara "barnets bästa" ur barnets perspektiv.
    Jag tycker man som advokat går över gränsen när man uppmanar sin klient till bedrägligt eller (som i detta fall) rent kriminellt beteende. Fy!

Vilken instans föreslår du istället för Tingsrätt för att hantera vårdnadstvister?
  • Anonym (Svar på tal)
    MRAKas skrev 2020-08-26 20:46:56 följande:
    Den instansen finns inte idag.

Rimligen borde den dock sorteras in under Socialtjänsten.
    Eller varför inte en helt ny skräddarsydd myndighet, "BarnrättsMyndigheten", eller nått i den stilen. 
    Kortar ner ditt citat lite bara.

Ok, så för mig som inte haft personlig kontakt med Familjerätten, borde inte de vara rätt instans? Om de fick mer befogenheter alltså. Jag vet inte vilket slags personer som arbetar där, vad det har för formell bakgrund osv.
  • Anonym (Svar på tal)
    MRAKas skrev 2020-08-26 21:07:55 följande:
    Det är socionomer och socialsekrererare som jobbar där, de vet inte ett skvatt om hur man gör rättssäkra utredningar eller hur man reder ut falska anklagelser t.ex.
    Kvinnor är även extremt överrepresenterade, vilket SKULLE KUNNA innebära att män och kvinnor blir bemötta och behandlade på olika premisser enbart baserat på deras kön.

Det skulle mycket möjligt kunna reformeras till att bli en lämplig instans dock.

Men att enbart ge familjerätten i nuvarnade utformning befogenheter att besluta vore ren katastrof.
    Naturligtvis måste det vara personer som har juridisk bakgrund, allt annat vore ju rena vilda västern! Nåja, nu lär det väl knappast bli av ändå men man kan ju hoppas att tingsrätten dömer korrekt i ts fall.
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?