• Anonym (Svar på tal)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Anonym (TS) skrev 2020-07-14 17:22:59 följande:
    Muf kommer inte hållas, däremot ska tydligen domaren få ett yttrande från familjerätten om pappan skulle vara mer lämplig som vårdnadshavare än mig, fick nyss information om det.
    Så de ångrade sig alltså, eller så har du fått fel information från din advokat.

Vad tror du Familjerätten kommer att säga då? Vet de om att du kommer att flytta? Du borde antagligen informera dem om det.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-14 17:29:02 följande:
    Dom kommer troligtvis ta ett beslut nästa vecka när dom fått yttrande från familjerätten. Jag har ej pratat med familjerätten.
    Du skrev ju tidigare att ni pratat med Familjerätten förut? Så du menar att både MUF och HF är inställt så det enda som återstår nu är alltså deras uttalande innan Tingsrätten fäller beslut om vårdnad, boendeförälder och om det är något mer?
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-14 17:44:15 följande:
    Om nu inte familjerätten anser att pappan är mindre lämplig än mig. Det återstår att se
    Nja, det skulle jag nog inte vara så säker på att de kommer att säga. Enligt den korta beskrivning vi fått i den här tråden finns det inget som säger att han på något sätt skulle vara olämplig. Så om ni båda två i grunden är goda föräldrar ser man på andra omständigheter, t ex att barnet har hela sitt liv i nuvarande staden och det enda som finns på nya stället då är du. Barnet är stort nog att inte behöva vara hos sin mamma majoriteten av tiden av biologiska skäl och de praktiska skälen verkar ligga tungt på pappans sida.

Vad tror du själv om dina chanser, vad tycker du är de största faktorerna som talar för/emot dig eller pappan? Det enda jag vet hittills som du nämnt till din egen fördel är kontinuitet i boendet, alltså att sonen har sovit så mycket hos dig, men den senaste tiden har ni ju börjat dela upp nätterna mycket mer så det stämmer ju inte riktigt längre heller.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-14 18:29:59 följande:
    Förutom hans psykiska ohälsa och att jag varit den stadigvarande föräldern, att han jobbar som han gör.
    Fast inget av de där två sakerna stämmer ju. Att tidigare ha haft en depression, för ca tre år sedan (eller när det nu tog slut), räknas inte som "psykisk ohälsa" och han har ju redan ansökt om att ändra sitt arbetsschema.

Har du något mer plus/minus på honom eller dig själv?
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-14 18:29:59 följande:
    Förutom hans psykiska ohälsa och att jag varit den stadigvarande föräldern, att han jobbar som han gör.
    Fast inget av de där två sakerna stämmer ju. Att tidigare ha haft en depression, för ca tre år sedan (eller när det nu tog slut), räknas inte som "psykisk ohälsa" och han har ju redan ansökt om att ändra sitt arbetsschema.

Du var som sagt den stadigvarande föräldern tidigare, hur länge sedan ändrade ni tiderna så de blev mer jämlika?

Har du något mer plus/minus på honom eller dig själv?
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Du är körd) skrev 2020-07-14 19:20:11 följande:
    Rädda dig själv och flytta inte. För jag antar att du inte vill riskera att bli av med vårdnaden om ditt barn
    TS flyttar denna vecka, om jag förstod henne rätt sedan tidigare. Sedan ska hon skola in pojken på ny fsk där, men jag vet inte när det blir.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Du är körd) skrev 2020-07-14 19:26:03 följande:
    Jo jag har läst det. Men ts kan fortfarnde flytta hem till en förälder eller liknande istället. Antar att tidigare boende redan är uppsagt.

Tycker dock det är märkligt med förskolan för jag har förstått det som att förskolan inte får ?skriva in? barnet utan bådas underskrift
    Även om ts flyttar till någon annan i nuvarande stad blir det ju inte bra för pojken. Dels är det ju bara något tillfälligt, dels kommer de att bo hopträngda hos någon annan.

Jo jag har också förstått att det är så, jag har ingen aning om hur ts myglat sig förbi det hindret. Hon kanske bara har angett att hon har egen vårdnad?
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-16 15:39:39 följande:
    Så hur tror ni att det i bästa fall blir för mig?

Och i värsta fall?

Enligt min advokat så har han godkänt flytt och därav bör det inte vara till min nackdel. Jag litar ju mer på henne än random folk här på familjeliv
    Det stämmer inte med vad du skrev lite längre upp. Då skrev du att han KAN godkänna en flytt på upp till 20 mil. För det första har du inte hållit dig inom 20 mil och för det andra ingår det säkert i hans "kan" att det skulle vara under förutsättning att sonens liv inte skulle bli helt förstört och att umgänget skulle kunna fungera smidigt.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-23 13:49:51 följande:
    Jag gav honom flera möjligheter att ha helgumgänge istället för att ha dagumgänge som han har nu, som dessutom förstör inskolningen för min son.

Men han valde att följa beslutet, trots att han hade kunnat ha honom sammanhängande varannan helg.
    Tekniskt sett är det ju du som förstört deras dagumgänge genom att flytta till en annan stad så du får väl skylla dig själv som på olaglig väg vill sätta barnet i en annan förskola. Han väljer att följa beslutet eftersom det är hans rätt, som du försöker inskränka.
  • Anonym (Svar på tal)

Jaha ts, hur går det? :)

Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?