• Anonym (Svar på tal)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Anonym (TS) skrev 2020-07-12 19:22:28 följande:

Jag får erkänna att jag nog trodde att fler skulle skriva mer uppmuntrande saker.. men förstår det som att de flesta anser att jag försöker umgängessabotera. Jag VILL att min son ska ha umgänge med sin pappa. Dock inte i den utsträckning som pappan vill.

Jag tycker att ja, jag har mer rätt som mamma då pappan först när sonen föddes kände att han inte tyckte om sonen. Jag har haft ansvaret för sonen sen vi gick isär... då kan det ändå tyckas att jag bör vara den som också får fortsatt ha bondet.

Det kan ju bero på att du utan pappans medgivande vill flytta sonen 20+ mil bort och inte verkar särskilt uppmuntrande till att de ska träffas ens när ni bor i samma stad. Hur mycket umgänge vill pappan ha då? För allt upp till 50 % ska du egentligen bara vara tyst om, det är inte ditt välmående som kommer först utan barnets, även om du inte verkar fatta det än.

Det spelar ingen roll vad pappan tyckte då sonen var nyfödd, många pappor har svårt att knyta an direkt och mamman har ett stort försprång pga hormoner som faktiskt fungerar som en biologisk manipulation just för att mamman ska bli jättekär i sin bebis och ta hand om den. Att du tagit största ansvaret beror väl inte bara på hur pappan har mått utan att det faller sig naturligt att ett litet barn ofta har större behov av sin mamma av biologiska skäl, och då följde han med dig när ni separerade. Man behöver inte tycka nånting om att sonen ska bo hos dig för den sakens skull, ju större ett barn är desto större rätt och behov att träffa båda föräldrarna.

Om du får i dig en enda sak från den här tråden så låt det vara detta: din son har rätt att träffa sin pappa lika mycket tid som sin mamma! DU är den som försöker stå i vägen för ditt barns rättigheter och faktiska behov!
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 19:57:31 följande:
    Jo, men tänkte mer om dom var tvungna till det när sonens pappa ville ha det, eller om dom kunnat neka om dom ansåg att det inte var tillräckligt brådskande?
    Det är väldigt vanligt att kalla till en muntlig förhandling först, man skulle kunna säga att det är praxis. På så sätt kan parterna få en chans att komma överens utan att behöva ta det vidare i rättegång där man alltså sitter i rättssalen och lägger fram sitt ärende istället. Det är bara om tingsrätten anser att det inte behövs för att det redan finns tillräckligt med utredningsmaterial som man kanske hoppar över den biten, då kan de säga nej till en muntlig förhandling. Så se det som en rättegång i light-version (den utan socker) så vet du vad det handlar om.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 20:07:14 följande:
    Ja vi har ju varit på flera förhandlingar.

Denna som dom vill ha nästa vecka var inte inplanerad, utan tingsrätten hörde av sig samma dag som dom fått in yrkandet från sonens pappa om interimistiskt beslut på boende...

Då bestämdes ett datum bara dagar senare.
    Inte så konstigt med tanke på vad samtalet ska handla om, och du ska flytta snart. Då är det väldigt bråttom att bestämma det.
  • Anonym (Svar på tal)
    Nemiia skrev 2020-07-12 20:12:17 följande:

Om skälet är att man vill ha interimistiskt beslut så brukar dock rätten tycka att det är giltigt skäl för extra förhandling. Du bör gå dit om vi säger så.

Dessutom åker man väl på böter om man inte dyker upp.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 20:14:59 följande:

Mitt svar på hans yrkande var att det inte är praktiskt möjligt för honom att ha sonen heltid. Han jobbar dygnspass och är dessutom deltidsbrandman..

Men nu påstår han att han bara är vikarie som brandman samt att hans chef på hans andra jobb säger att schemat kan justeras utefter hur han isåfall skulle ha sonen...

Det är jag väldigt orolig över. Att han bara säger så, och sen har min son och fortsätter ha jour som brandman. Vem skulle ta hand om sonen om han får larm då undrar jag..

Hade inte ditt ex en sambo? Hon finns ju i hemmet i värsta fall, men jag tror inte han ljuger om sina möjligheter att ha sonen ändå.
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 20:18:05 följande:
    Men chansen att dom beslutar om gemensam vårdnad fram till huvudförhandling bör ju ändå vara överhängande? Det handlar ju bara om några veckor..
    Ja det är ju vad ert nästa möte ska handla om, och det kan lika gärna falla till pappans favör. Pojken har sin fsk i er nuvarande stad, även om du ansökt om en ny plats så är det en helt ny miljö på många sätt. Alltså, vad som är bäst för barnet är kanske att vara kvar där den har sin vardag ordnad, förutom att han då kommer sova mer hos pappa.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 20:27:39 följande:
    Pappan ska inte ha umgänge förrän på lördag och jag har inga planer på att inte låta sonen åka dit.
    Det har inte med umgänget att göra utan att du flyttar utan hans tillåtelse.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 20:38:38 följande:
    Jo han har sambo. Någon jag inte anser ska ha mer umgänge med sonen än mig!

Jag skulle inte känna mig trygg med att hon tar hand om min son.

Ja, men det enda som talar emot mig är ju att jag flyttar? Men eftersom jag flyttar pga jobb för att kunna försörja mig och min son så känns det ändå som att det är legitimt.
    Du får anse vad du vill om henne, du kan ändå inte hindra att hon träffar din son. Och om han blir boende där så kommer han garanterat träffa henne mer. Men varför skulle du inte vara trygg med henne, är hon konstig på något sätt, elak mot honom eller vad?

Ja, du tar lagen i egna händer. Det lär de inte ta lättsamt på. Du tycks inte fatta att du begår ett brott. Invänta en polisanmälan från pappan säger jag bara.
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 20:42:05 följande:

När vårdnadstvisten drog igång, sa han att det är okej om jag flyttar max 20 mil.

Jag antar att han ändrat sig nu då, förmodligen för umgänget har utökats

Han inser väl att det inte kommer att funka att ha ett bra umgänge om du bor 20 mil bort.
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 20:44:41 följande:
    Jag tror med tanke på hur få pappor som får ensam vårdnad att jag kommer få det, om det inte blir fortsatt gemensam.
    Ni lär nästan garanterat få fortsatt gemensam vårdnad MEN vem som blir boendeförälder återstår att se, och just nu ligger fördelen kraftigt på ditt ex sida, pga hur du själv ställt till det.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 20:50:51 följande:
    Men jag har redan börjat flytta när muntlig förhandling är. Så antingen får jag boendet tills huvudförhandling och sonens pappa samma umgänge som han har nu, eller så får han boendet? Vilket jag har svårt att tro då det handlar om 7 veckor tills huvudförhandling..
    Varför skulle han inte få det? Sonen har sin förskola och alla släktingar i nuvarande stad, du försöker rotrycka honom från allt som heter trygghet.
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 20:53:17 följande:
    Jag vill inte att folk som inte tycker om mig umgås med min son!

Jag tvivlar starkt på att pappan kommer anmäla...
    Jaha men och? Du tror väl inte att du har nåt att säga till om för det? De bor ihop, så hur hade du tänkt förhindra det? Du förstår väl att det bara är att acceptera läget?

Och varför skulle han inte anmäla dig? Det låter snarare som en förhoppning men du kan inte veta det och jag kan garantera att hans advokat kommer att råda honom till att göra det, eftersom det kommer ge honom en otrolig fördel, och det skänker man inte bara bort hur som helst.
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 20:54:04 följande:
    Ja varannan helg och lov...
    Vad säger han själv att han vill ha för umgänge?
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 20:55:07 följande:
    Men jag kan fortfarande få boendet... det ligger till min fördel enligt advokaten, att sonen bott hos mig
    Jo men din advokat är ju lite pantad... Han har bott hos dig hittills för att han varit för liten för något annat, det ger knappast någon fördel när du begår ett brott för att behålla honom hos dig. Fattar du ens att du bryter mot lagen..?

• Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 21:00:43 följande:
    Fast det gör folk ändå.. man flyttar, sen gör skatteverket en utredning om vart barnet ska vara skrivet.

Och det blir nästan alltid där barnet haft sin dygnsvila..
    Och först är det en tingsrättsförhandling om var denna dygnsvila ska vara, dvs vem som blir boendeförälder. För även om det inte riktigt verkar gå in för det så är det Tingsrätten som bestämmer och inte Skatteverket.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 21:04:40 följande:
    Jag tror det skulle vara till nackdel för honom nu att anmäla, då han vill få till ett samarbete, och det kan ses som motsatsen om han anmäler.

Han vill ha växelvist boende. Men nu när jag flyttar vill han bli boendeförälder.
    Du verkar ju inte begripa situationen... Du bryter mot lagen. Det kallas egenmäktigt förfarande. Han har all rätt att anmäla dig och om han gör det har han en kraftig fördel i förhandlingarna, för det handlar inte om samarbetssvårigheter från HANS sida utan från DIN.

Eftersom han vill ha så utökat umgänge lär han inte bara släppa det här med en klackspark.
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?