• qvist

Corona – att inte få vara med på MVC m.m.

Jag blir så frustrerad! 

Min sambo väntar barn. Jag vill ju delta i allt kring det, men på grund av den här djävla coronaepidemin får man ju inte följa med till vårdinstanserna.

Hon berättar vad som hände när hon kommer hem, men det är ju inte samma sak. Jag känner mig ändå utesluten. Det är ju inte som på farfars tid, när mannen inte ?skulle? vara med.

Hur gör man för att hantera dethär? Vad gör ni?

• Svar på tråden Corona – att inte få vara med på MVC m.m.
  • Nemiia
    fjanten skrev 2020-07-13 17:33:45 följande:

Då vet vi alla vad du tycker.

Ja och vad ni tycker så du är det väl slutduskuterat... Skönt...
  • Hallonpaj83

Men du verkar tro att man får jättemycket info det får man inte. Man får ingen kunskap om det kommande barnet, eller den första tiden . Jag fick aldrig det utan det är när barnet är här som man får på bvc. Sen får man det antagligen på föräldragrupper men det var vi aldrig på. Det vi fick på var seminarium på sjukhuset som berättade om förlossningen och tiden på sjukhuset .

Alltså inget som de pratar om på mvc.

Du missar ju ingenting..

qvist skrev 2020-07-13 13:37:08 följande:

Vad är det som handlar om mödrarna? Du menar att all information om det kommande barnet, graviditeten, förlossningen och den första tiden med det nyfödda barnet är något som jag som pappa inte skall bry mig om? ...att det inte rör mig?

Som pappa kanske man skall börja bry sig om barnet när det är dags för det att börja skolan eller sådär?

• fjanten
    Hallonpaj83 skrev 2020-07-13 17:43:29 följande:

Men du verkar tro att man får jättemycket info det får man inte. Man får ingen kunskap om det kommande barnet, eller den första tiden . Jag fick aldrig det utan det är när barnet är här som man får på bvc. Sen får man det antagligen på föräldragrupper men det var vi aldrig på. Det vi fick på var seminarium på sjukhuset som berättade om förlossningen och tiden på sjukhuset .

Du missar ju ingenting..

Exakt
  • qvist
    Hallonpaj83 skrev 2020-07-13 17:43:29 följande:

Du missar ju ingenting..

Seminarier och eventuella föräldragrupper tillhör ju allt det som är inställt och som man inte får vara med på för närvarande. Seminarier har ersatts med föreläsningar på webben som är intressanta men där man inte kan ställa frågor i realtid och diskutera. Informationen på MVC handlar ju om hur min sambo mår, varför skulle det inte vara intressant för mig? I normala fall hade jag kunnat välja om jag skulle följa med eller inte, det valet har jag inte längre.

När min sambo åkte in för något som eventuellt var akut, så får jag inte följa med in utan får sitta utanför och vänta i bilen tills det står klart efter ett par timmar att hon behöver stanna över natten för observation, varvid jag åker hem för det var fortfarande inte så akut att jag hade fått vara med där inne. Jag hade bara fått komma in om det hade inneburit att de hade behövt sätta igång en för tidig förlossning. Det var det sedan tal om dagen efter, men ytterligare någon timme senare bestämde de trots allt att en sådan åtgärd inte behövdes.

Men eftersom det finns corona i år, skall jag tydligen inte få dryfta hur man hanterar att det finns corona i år.
  • Frenja07

Jag förstår verkligen att det känns supertrist ts. Men nu är det tyvärr som det är och bara att gilla läget. Även om det suger. Men SNÄLLA ts. Lova att inte bli en sån pappa som står och storlipar när du inte får sova kvar på bb. Såna finns det gott om idag. Verkar som många unga föräldrar idag är sjukt beroende av varandra. När man

får stå och trösta två fulgråtande vuxna för att de inte får sova tillsammans börjar man ju undra..

• Nemiia
    Frenja07 skrev 2020-07-13 19:56:52 följande:

Jag förstår verkligen att det känns supertrist ts. Men nu är det tyvärr som det är och bara att gilla läget. Även om det suger. Men SNÄLLA ts. Lova att inte bli en sån pappa som står och storlipar när du inte får sova kvar på bb. Såna finns det gott om idag. Verkar som många unga föräldrar idag är sjukt beroende av varandra. När man

får stå och trösta två fulgråtande vuxna för att de inte får sova tillsammans börjar man ju undra..

Eller så undrar man vad du är för sorts person utan empati? Skrämmande om du som det verkar jobba på BB. Hört talas om att föräldrar kan vara lite sköra efter en förlossning, gäller båda föräldrarna. Men med ditt synsätt så är det nog bäst om du inte försöker trösta någon eftersom du inte verkar kunna sätta dig in olika typer av reaktioner i samband med barns födelse. Fy farao!
  • Nemiia
    Frenja07 skrev 2020-07-13 19:56:52 följande:

Förövrigt kanske de inte gråter för att de, de vuxna inte får sova tillsammans utan för att de som nybliven familj, första barnet inte får tillbringa den första tiden tillsammans när allt är nytt och skört... Låt de gråta om de behöver, ingen har väl tvingat dig att stå och se på
  • Frenja07
    Nemiia skrev 2020-07-13 20:13:09 följande:

Eller så undrar man vad du är för sorts person utan empati? Skrämmande om du som det verkar jobba på BB. Hört talas om att föräldrar kan vara lite sköra efter en förlossning, gäller båda föräldrarna. Men med ditt synsätt så är det nog bäst om du inte försöker trösta någon eftersom du inte verkar kunna sätta dig in olika typer av reaktioner i samband med barns födelse. Fy farao!

Ja visst hörru. Väx upp och mogna istället! Det ligger cancersjuka människor på våra avdelningar där anhöriga inte får stanna över. Och så står vuxna, friska män och gråter för att de behöver åka hem över natten och komma tillbaka igen till frukost. Patetiskt.
  • Frenja07

[quote=80521472][quote-nick]Nemiia skrev 2020-07-13 20:15:36 följande:[/quote-nick]Förövrigt kanske de inte gråter för att de, de vuxna inte får sova tillsammans utan för att de som nybliven familj, första barnet inte får tillbringa den första tiden tillsammans när allt är nytt och skört... Låt de gråta om de behöver, ingen har väl tvingat dig att stå och se på[/

Ja uppenbart att många är sjukligt sköra idag. Måste ju bero på något för så var det inte för 15 år sen.

• Ignoramus

Tja, det är ju inte BARA mamman som avhandlas, han går ju som sagt miste om hjärtljud, kanske ultraljud x2 osv. Dels jävligt häftiga saker, och ibland nödvändiga för att graviditeten överhuvudtaget ska kännas verklig när det inte finns några andra symptom. Jag tycker ultraljuden är det lätt bästa och häftigaste med att vara gravid, och det känns tråkigt att inte kunna dela den stunden med pappan. Det går ju liksom inte att få tillbaka den efteråt heller.

Svar på tråden Corona – att inte få vara med på MVC m.m.