Män, skulle ni föda "naturligt"?
I Sverige är det ju ganska förutsatt att man "ska" föda vaginalt. För att få igenom ett kejsarsnitt krävs stark vilja och kunskap.
Jag personligen har svårt att förstå varför man skulle vilja föda vaginalt, dels på grund av den undermåliga förlossningsvården men också pga mitt personliga äckel inför förlossningar.
Jag är därför nyfiken på hur män tänker. Ibland säger ju folk att "om män födde barn skulle det inte gå till så här/skulle alla födslar ske med kejsarsnitt" och så vidare.
Du som har en penis, hur skulle du göra om valet var helt fritt?
Vissa förutsättningar behöver nämnas för att ni som röstar ska ha ett underlag:
Förutsätt att en "naturlig" förlossning skulle ske genom din penis. Alla skeenden under en kvinnas förlossning gäller för din med, dvs oftast under lång tid, med stor smärta, kanske underbemanning, risken finns att du inte hinner få den bedövning du vill ha. Stor risk för skador, det vill säga att din penis spricker och med lite otur spricker det ända till ändtarmen med skador på din ringmuskel med analinkontinens som följd. Urininkontinens är vanligt. Om förloppet inte går framåt kan du behöva förlösas med instrument, tex sugklocka som man fäster på barnets huvud och sedan dras barnet ut. Du kan även behöva få din penis klippt för att göra en större öppning. Om du sys efteråt är det inte säkert du får ordentlig bedövning. Syrebrist hos barnet kan ge hjärnskador. Du kan behöva gå många år innan dina skador tas på allvar.
Kejsarsnitt: här finns såklart också risker. Vid en eventuell nästa graviditet kan din livmoder spricka om du går igenom en naturlig förlossning efter ditt kejsarsnitt. Infektion, blödning, blodpropp är också risker. Ditt barn kan ha lite extra problem med andningen och behöva hjälp för att komma igång. Sällsynt komplikation är att bukhinnan kan växa ihop med andra organ i magen. Många av dom här komplikationerna är dock ovanliga och/eller har en ganska liten ökad risk jämfört med vaginal födsel.
Ser helst också att det här inte blir en debatttråd, men man får gärna motivera sitt svar.
Källor från kejsarsnitt.se, 1177.se, karolinska.se, https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nastan-varannan-kvinna-far-forlossningsskador och folks förlossningsberättelser från familjeliv.