Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Män, skulle ni föda "naturligt"?

Anonym (N) skrev 2020-07-11 21:59:25 följande:

Tycker det är ett jävla hån mot alla de kvinnor som just i detta nu ligger och dör under sin förlossning ute i världen att säga att Sveriges förlossningsvård är undermålig. Snälla opålästa människa. TÄNK TILL lite innan du uttrycker dig så satans dumt. Du vet ju uppenbarligen inte vad du pratar om. Då är det bättre att hålla tyst!

Då är all klagan i Sverige ett hån. Det finns alltid de som har det värre.

Sveriges förlossningsvård har mycket att förbättra.

Ts har här målat upp fakta. Risken för urininkontinens är överhängande. Risken för bristning är stor och avföringsläckage är inte ovanligt
  • Anonym (J)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-07-12 00:27:54 följande:

Riskerna är större.

Barnläkarna föredrar snitt framför komplicerade förlossningar. Alltså inte framför förlossningar som går smärtfritt. Eftersom risken då är mindre för barnet. En barnläkare föredrar alltså snitt framför exempelvis sugklocka
  • Anonym (J)
    Anonym (Klarice) skrev 2020-07-12 07:56:50 följande:

Risken för allvarligare komplikationer är dock ca 1% för vaginala förlossningar och ca 5 % för kejsarsnitt, så det innebär en förhöjd risk med kejsarsnitt.

Barn som föds med snitt har också ökad risk både för akuta problem (andningssvårigheter osv) och mer långsiktiga (okad risk för immunologiska sjukdomar, ökad risk för övervikt osv).

Så jag tror inte barnläkare rekommenderar snitt annat än akutsnitt.

TS, sorry att jag debatterar, men jag var tvungen att bemöta.

Det är Iaf vad jag fått höra av barnläkare.

Tittar du på statistik för alla snitt ny eller har du tagit dig in på socialstyrelsen för att titta på den separata för akuta snitt? Annars inte jättekonstigt att komplikationerna vid snitt är högre då de förlossningar där barnets hälsa börjar svikta ofta slutar i akut snitt.

Så för att kunna uttala sig om detta behöver man titta på procenten vid planterade snitt.

Själv hade jag absolut valt vaginalt. Och har redan fött vaginalt med komplikationer
  • Anonym (J)
    Anonym (Klarice) skrev 2020-07-12 07:56:50 följande:

Risken för allvarligare komplikationer är dock ca 1% för vaginala förlossningar och ca 5 % för kejsarsnitt, så det innebär en förhöjd risk med kejsarsnitt.

Barn som föds med snitt har också ökad risk både för akuta problem (andningssvårigheter osv) och mer långsiktiga (okad risk för immunologiska sjukdomar, ökad risk för övervikt osv).

Så jag tror inte barnläkare rekommenderar snitt annat än akutsnitt.

TS, sorry att jag debatterar, men jag var tvungen att bemöta.

Vill allrså tillägga att detta handlar om när man med våld tar ut barnet vaginalt. Det är i dessa fall jag fått höra från barnläkare att de förespråkar snitt för barnets skull
  • Anonym (J)

Ber om ursäkt jag med. Kan tyvärr inte heller låta bli att bemöta

• Anonym (J)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-07-18 09:13:13 följande:

Jo. Det är provocerade att man kan lipa sig till en operation som är onödig.

Då hoppas jag att du anser detsamma om gastricbypass?

Onödig ligger i din värdering. Jag kommer aldrig anse att en kvinna som har som ända utväg att ta livet av sig om hon tvingas föda vaginalt begär en onödig operation.
  • Anonym (J)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-07-18 12:20:44 följande:

Ja, det gör jag.

Då får hon se till att inte bli gravid.

Och så heter det "enda".

Bra. Då är du åtminstone konsekvent.

Tack för rättningen. Har koll på stavningen egentligen och är inte en person som konsekvent stavar fel.
  • Anonym (J)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-07-18 12:20:44 följande:

Ja, det gör jag.

Då får hon se till att inte bli gravid.

Och så heter det "enda".

Är dock övertygad om att det finns personer som inte förens efter att de blivit gravida blir rädda. Alla är kanske helt enkelt inte medvetna om sin rädsla innan och kan då heller inte göra det förebyggande valet att inte bli gravid
  • Anonym (J)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-07-18 13:10:11 följande:

Förens? 

Den rädslan jobbar man på hos en psykolog. Inte hos en kirurg.

Där har du dock ett ord som jag konsekvent stavar fel på...

Problemet är att man ofta inte får den hjälp man behöver i tillräckligt god tid. Och tyvärr hjälper heller inte psykolog för alla
  • Anonym (J)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-07-18 13:10:11 följande:

Förens? 

Den rädslan jobbar man på hos en psykolog. Inte hos en kirurg.

Jag vill också göra dig medveten om att det inte är lätt att få snitt pga rädsla i Sverige. Man får kämpa sig blodig. Så de få som faktiskt beviljas är sådana fall då i alla fall jag anser att inga andra alternativ finns.

Man nekar på riktigt kvinnor som har medicinska skäl. Där andra läkare sagt att snitt är enda alternativet.
Svar på tråden Män, skulle ni föda "naturligt"?