• Nico91

BIM Augusti 2020

Hej!

Så kom den oönskade mensen i juli igen.

Denna cykel blir försök nummer två med bisolvonmetoden.

Har någon av er testat bisolvon? Fungerade det? Hur lång tid tog det innan det tog sig isåfall?

Håller tummar och tår för att denna månad blir en månad med PLUS! :)

• Svar på tråden BIM Augusti 2020
  • Bäbiiiis
    Chloe13 skrev 2020-08-07 08:21:52 följande:

BIM idag, inte tagen med morgonurin. Är det positivt?

Stort grattis! Det är ju ett starkt +
  • H0nd3ndär
    Anonym (Kinder) skrev 2020-08-07 00:54:52 följande:

Så kul att det är sån action i den här tråden. Och oj vad många vi är som har samma BIM 28/8 . Kul! Jag är på CD 8 idag, tycker faktiskt att tiden fram till de fertila dagarna rullar på rätt snabbt ändå måste jag säga, vilket känns skönt. Försöker fundera redan nu hur man bäst ska "lägga upp" sexet under den fertila perioden. Jag själv är en person som har hög sexlust och skulle kunna ligga varje dag om det vore så... Men min sambo har inte riktigt samma lust och aldrig haft. 1 gång per vecka är liksom det normala för oss, ibland 2 ggr. Så att få till sex flera Gånger nästa vecka kommer bli en utmaning,.

Hur ska jag tänka? Tar clear blue test som visar de två mest fertila dagarna. Vilket då är dagen innan ägglossning och ägglossningsdagen.

Om jag får glad gubbe när jag tar testet på dagen, då dröjer det ju en himla massa timmar tills vi går och lägger oss (vi har aldrig sex på dagen och lägger oss vid runt kl 00). Missar vi det då?

Jag tar även vanliga ägglossningsstickor och om jag ser att det nästan är positivt, ska vi köra den natten då istället?

Fattar ju att själva ägglossningsdagen är mest fertil men frågan är om man riskerar missa den eftersom vi lägger oss så sent.

Har en känsla av att min sambo reagerar väldigt pressat och blir stressad över hela grejen att vi måste pricka in dag och prestera.

Visst känns det bra att vi är många kvar till slutet denna gång! Juli vart väldigt dött där på slutet. Hoppas denna tråden blir mer liv i när det närmar sig.

Svårt där hur man ska tänka. Vi kör varannan dag redan nu. Varje dag när det fetrila sekretet är på plats och testerna blir starkare och så slutar vi när vi är säkra på att äl varit. Men min man har högre lust än mig. Skönt i bebisverstaden.
  • H0nd3ndär
    Canama skrev 2020-08-07 08:21:36 följande:

JAHA girls, då kör vi igen då! Får tydligen en chans till denna månad ser de ut som, nytt BIM 31/8....... Så jag lär ju vara ensam kvar här på slutet, men det ska väl funka det också! Får se när ÄL kommer denna månad, kanske blir BIM i september... men jag hänger kvar här! Tänker inte ge upp augusti än banne mig!

Några saker jag tänker ändra på nu.

1. Äta bättre, mer grönsaker, skippa socker och fikabröd (i större utsträckning iallafall)

2. Få in lite mera träning, det mår jag bra av.

3. Ställa krav på dotter att det eviga bröstsnuttande på nätterna slutar NU. Har kört två nätter med -kravet- att hon inte får äta mer än var tredje/fjärde timme. Och det känns som hon faktiskt sover bättre!

Amningen ställde till det mycket för mig. Fick för kort lutealfas. Förra cykeln vart första vi reducerade kraftigt och då ökade lutealfasen med 2-3 dagar och slutade på ca 11 dagar. Men å andra sidan är det många som blir gravida trots friamning.

Vi är många som har bim sent denna månad så förhoppningsvis blir inte denna månad lika öde på slutet som exvis förra månadens!
  • H0nd3ndär

Cd10 idag. Senaste 3 mån har äl varit mellan cd18 och cd20. Och när jag plussade med yngsta vart äl på cd17. Så troligen minst 1v till äl. Men tänkte ändå börja med äl-tester idag, så att jag inte ska missa något utifall (hoppas var månad) den skulle komma tidigare.

• Chloe13
    Mikkans skrev 2020-08-07 09:05:06 följande:

Är det LH eller HCG? Om LH nej. Om HCG JA!:)

Det är hcg! Jag tyckte det var så svagt, tänkte om det var ett såntdär spökstreck eller nått! Men va kul! Knappt så man tror det är sant :)

Håller tummarna för er andra! <3
  • Msofie
    saraama skrev 2020-08-07 08:36:27 följande:

Förstår dig <3 All denna väntan är tuff. Då har jag ändå en kort cykel på 26 dagar med ÄL på mitten. Hoppas du kan få en fin fredag och helg ändå. Unna er något gott ihop ikväll som fredagsmys? Jag fick mens imorse så är inte heller på topp. Men helgen ska bjuda på vackert väder och massa trevligheter så jag hoppas jag ställer om och kan ta nya tag nästa vecka när mensen är över

Jaa så är det ju, väntan är lång oavsett hur lång ens cykel är! Vad tråkigt att höra, den besvikelsen är något särskilt :/ Ska göra precis det faktiskt, äta en god lunch ute i solen och åka och bada idag! Hjälper alltid att hitta på något kul, annars sitter man lätt och ältar. All pepp till dig!
  • Msofie
    Bäbiiiis skrev 2020-08-07 09:14:28 följande:

Hej, förstår din frustration. Jag har läst att om man har oregelbunden cykel är det perioden mellan mens och äl som varierar. Lutealfasen mellan äl och mens brukar vara konstant och oftast mellan ca 16-10 dagar beroende på person. Själv har jag 10 dagar. Så med en 40-dagars cykel och kort lutealfas kan ju ägglossningen vara så sen som på CD 30. Får du ingen indikation av sekretet? Jag får alltid väldigt tydligt fertilt sekret från ca 3-4 dagar innan äl till en dag efter ungefär. Äggviteliknande och rikligt jämfört med innan och efter då det är mer mer klistrigt eller som en vit lotion. Tempning hjälpte mig att lära känna kroppen bättre så det låter bra att du börjat med det.

Sen tycker jag mig ha upplevt att kroppen inte lyckas släppa ägget vid första lh-stegringen och sedan försöker en gång till efter några dagar vilket ger positivt äl-test flera gånger samma cykel. Men där är tempning guld för att bekräfta att äl skett.

Lycka till!

Ja min lutealfas är på 14 dagar, inga konstigheter där. Det är just tiden fram till ÄL som kan variera mellan 16 dagar och 27, typ. Har börjat tempa för att få koll, men även om jag får koll blir jag frustrerad för att den är lång. Förstår inte varför det är så och är väldigt orolig för att något ska vara fel. Har inget sekret än.
  • saraama
    Msofie skrev 2020-08-07 10:45:05 följande:
    Ja min lutealfas är på 14 dagar, inga konstigheter där. Det är just tiden fram till ÄL som kan variera mellan 16 dagar och 27, typ. Har börjat tempa för att få koll, men även om jag får koll blir jag frustrerad för att den är lång. Förstår inte varför det är så och är väldigt orolig för att något ska vara fel. Har inget sekret än.
    Du kanske har lågt östrogen? Har du läst hos Vulverine? Står mycket bra tänkvärt där. Jag funderar tex på om min löpträning motarbetar mig. Om mitt kortisol är högt pga högintensiv träning och annat som ökar mina stressnivåer

https://www.vulverine.se/blogg/ostrogen/
  • 33villbligravid
    Anonym (Kinder) skrev 2020-08-07 00:54:52 följande:

Så kul att det är sån action i den här tråden. Och oj vad många vi är som har samma BIM 28/8 . Kul! Jag är på CD 8 idag, tycker faktiskt att tiden fram till de fertila dagarna rullar på rätt snabbt ändå måste jag säga, vilket känns skönt. Försöker fundera redan nu hur man bäst ska "lägga upp" sexet under den fertila perioden. Jag själv är en person som har hög sexlust och skulle kunna ligga varje dag om det vore så... Men min sambo har inte riktigt samma lust och aldrig haft. 1 gång per vecka är liksom det normala för oss, ibland 2 ggr. Så att få till sex flera Gånger nästa vecka kommer bli en utmaning,.

Hur ska jag tänka? Tar clear blue test som visar de två mest fertila dagarna. Vilket då är dagen innan ägglossning och ägglossningsdagen.

Om jag får glad gubbe när jag tar testet på dagen, då dröjer det ju en himla massa timmar tills vi går och lägger oss (vi har aldrig sex på dagen och lägger oss vid runt kl 00). Missar vi det då?

Jag tar även vanliga ägglossningsstickor och om jag ser att det nästan är positivt, ska vi köra den natten då istället?

Fattar ju att själva ägglossningsdagen är mest fertil men frågan är om man riskerar missa den eftersom vi lägger oss så sent.

Har en känsla av att min sambo reagerar väldigt pressat och blir stressad över hela grejen att vi måste pricka in dag och prestera.

Hej! Ja - vi har samma BIM. Jag fundera ockå på en sexstrategi och tror kör på sö eller må (Cd 9 eller  cd10) och sedan på nytt när det blir positivt på ÄL test och sedan två dagar efter det igen. Är inne på femte försöket men har inte testat med ÄL-test ännu.

Har dcok gjort det förra gången jag blev gravid och då hade jag alltid positivt på stickorna dag 11 eller 12 och min cykeln är lika lång 26-27 dagar fortfarande. Så inte vet jag hur mycket nytta testerna gör, men då gör jag ngt annorlunda denna cykel i alla fall!

Ännu om glad gubbe - det går alldels utmärkt att ha sex på kvällen med glad gubbe samma morgon. En fertlitetsläkare sade en gång att bästa chansen är att sex dagen efter glad gubbe (för ägget lever ju också 12-24 timmar efter att det släppt). 

Hoppas på många plus i tråden! Själv håller jag på att ge upp!
  • Amidina
    Entusiastisk skrev 2020-08-06 15:08:37 följande:
    Perfekt med luftvärmepump ju!

Ja, pratade med min mans kusin om det igår hon är också "långtidsammare" så hon sa att det var så med hennes första också när de slutade nattamma att det var svårt att somna om helt plötsligt.. Man blir lite bortskämd med de hormonerna också :p

Asså jag är så fascinerad över tempandet, är det inte sjukt ändå hur vår kropp reglerar sig under cykeln då?

Du som är så inläst på det, har du ngt knep mot om det är progesteronet som gör att jag känner mig dämpad? Min man säger att det märks jätte tydligt på mig att jag är helt annorlunda i de 2 faserna.. :(

Hade varit skönt på alla olika sätt såklart om det tog sig nu.. Men är bara negativt inställd..

Aldrig hört med synen innan heller.. Men när jag skulle testa synen när jag var gravid så sa dom att jag fick komma tillbaka efter för att graviditeten kunde förändra synen. Och rätt och riktigt hade den det efter, rätt så mkt också.. Sjukt ändå.. Men har sen även hört ngn annan det hänt också.. Skönt din syn blivit bättre även om den då går mot åldersrelaterad syn ist :p

Men ja, det hade varit så häftigt.. Har du sett kalle och britas 6 liv? De testade ju på lite alternativa livsstilar, gick på SVT innan iaf :) intressant att se.. Eller min favorit familjer på äventyr! Det är en dröm!

Intressant du säger det.. Jag har också alltid kommit bättre överens med killar.. Dom är liksom så mycket enklare i sin kommunikation(oftast) lite rakare och tydligare.. Jag är också väldigt brutalt rak och ärlig i mitt sätt - känns lättare så.. Där är dock jag och min man lite olika.. Han är inte så pratig heller och trycker mer undan ev problem och hoppas de försvinner :p så där kan han kanske vara lite mer den kvinnliga sidan om man nu ska vara sån. Pratade en del med Jenzia om det också.. Men ja, sen är jag en riktig pratkvarn som är rätt kvinnligt drag kanske.. Äh, nu snöade jag in.. Men ja har också alltid kommit bäst överens med killar..

Plaskpool är underskattat även för oss.. Men låter skönt för hundarna när det är så varmt ju :) skönt att vara lite produktiv idag.. En annan har inte gjort många knop.. Legat på stranden nu ett par timmar.. Fick till ett träningspass i fm iaf.. Men annars inte så mkt.. Ska nog bege mig ut på en långpromenad ikväll och göra lite yoga..

Brukar du känna så inför mensen? Inte för att höja dina förväntningar men det kan ju vara när man minst anar det! Jag brukar alltid göra ett litet "schema" med olika bocka av saker för mig när jag vill få tiden att gå.. Funkar oftast okej... Håller alla mina tummar att mensen håller sig borta nu!!! skriv när du vill så kanske vi också kan uppehålla dig lite och få dig på andra tankar :) vad är dina planer ikväll?

Stor kram <3
    Alltså vi ska ju vara lite mer dämpade efter ägglossningen, kroppen behöver lite mer vila för att optimera en graviditet då, men är det så att du är riktigt nere och inte har någon energi alls så är det såklart inte bra. Funderar på vad man skulle kunna göra, det jag kommer på är att det kanske är lite obalans i hormonerna (frågan är vilka..), någon näringsbrist, sömnbrist (större behov av sömn i lutealfasen), eller kanske för stor belastning på kroppen generellt. Med det sista tänker jag att du sover lite dåligt, ammar, är i lutealfasen, och saknar kanske lite avlastning (både du och maken då)?
    För övrigt är jag också väldigt märkbart annorlunda i lutealfasen, och i mitt fall får det bara vara så. Jag gör vad jag orkar och vi har pratat jättemycket om hormonerna och att det kan vara så, så vi försöker mest att hitta glädjande myssaker då som inte kräver nån vidare energi.

Har inte sett dem, jag är lite dålig på det där med våra vanliga tv-kanaler. :) Vi har ingen antenn eller så, så det är wifi och appar som gäller och då blir det oftast netflix bara. Men kollade mycket på Unga bönder, Bonderöven, och Uppfinnaren ett tag, finns ju på svtplay, och de var så himla härliga att se!

Se där! :) Håller med, det är oftast mer burdust i hur man pratar, och inte lika finkänsligt hela tiden. Med tjejerna så var det konstant missuppfattningar vilket var jättetråkigt. Både jag och maken är rätt så rakt på sak, även om jag kan vara lite känsligare i tonen mot folk utanför familjen ibland. Jag är också väldigt mycket för att prata, kommunikation är enda sättet man kan förstå varann tycker jag, och det är så himla viktigt! Gubben min håller på att lära sig det där med att prata om känslor och hur han tänker vs hur jag tänker så att vi ska undvika tjafs och bråk för att vi tror vi vet vad den andre menar när det är tvärtom. :P Jag kan också hålla låda när jag är bekväm i sällskapet, men annars är jag rätt tystlåten.

Haha ja, verkligen! Vår hade försvunnit men mamma köpte en ny med sig igår som är i hårdplast (hatar egentligen plast men vad gör man) som är perfekt för lekande tassar med klor. :P 
    Tycker allt det låter som att du varit produktiv med motion och allt! Det får jag sällan till numera, har ingen ork och absolut inte i sån här värme. :P
    Blev det nån yoga?

Nä vet du, inte ett enda symtom har jag nu. Fick lite kort molvärk igår fm och det var då jag skrev här, men det försvann ju snabbt och sen dess har jag inte känt av nåt. Är också väldigt negativ den här gången, även om jag börjat få upp hoppet lite väl mycket sen igår, men vill nästan inte hoppas för då blir det ännu jobbigare när mensen garanterat kommer ikväll eller imorgon. ÄL+12 idag, så det är på sluttampen nu.
    Kan få molvärk dagarna innan mens, men då är det endon som spökar och den värken är speciell. Igår var det mens-känsla dock, det brukar inte komma förrän det är dags så lite udda men som sagt bara kortvarigt. Har tyckt att mina flytningar varit lite mer vattniga de senaste dagarna, men idag har det nästan torkat upp helt, tappen har börjat röra sig liiite neråt.. Äh, jag kommer väl iaf få testa mina nya tygbindor, alltid nåt.
    När har du BIM nu?

KRAM!
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
Svar på tråden BIM Augusti 2020