Inlägg från: Entusiastisk |Visa alla inlägg
  • Entusiastisk

BIM Augusti 2020

Trean2021 skrev 2020-07-23 12:14:46 följande:

Jag är lite fundersam. Jag är på semester och har inte tillgång till ältester. Dock hade jag mensliknande smärtor igår och även lite vattniga flytningar. Tror ni det kan vara tecken på ägglossning och i såna fall är det att ägglossning sker eller att den är på gång? Vi hade sex igår och idag men nu kommer vi bo ganska trångt med mina föräldrar under helgen och möjligheterna till sex är ytterst små. Finns det någon chans att dessa gånger räcker?

Vattniga "flytningar" är också fertilt dvs spermierna kan klara sig och simma i det så ser låter väl lovande! För sen kan de leva upp den 5 dygn ju :) sen kanske ni kan försöka er på en snabbis på något spännande ställe och smyga iväg från föräldrarna om 2 dagar för säkerhetsskull(om det går).. Ha en mysig helg<3
  • Entusiastisk
    Amidina skrev 2020-07-23 16:39:44 följande:

Visst är det häftigt, och helt sjukt att man inte får lära sig det i skolan.. :P

Ingen stegring, snarare åt andra hållet. Inte en aning om varför, men det jag tog innan var svagare än det igår. Ska testa ikväll igen tänkte jag. Ser ju inget sekret heller för vi har haft sex de senaste dagarna och då syns det aldrig dagen efter har jag märkt. Skumt skumt!

Hehe, har du också en levande kamin i sängen? :P Vi har ju hundarna mellan oss, men de är fasen inte svala de heller.

Det låter som att din temp ligger på en alldeles perfekt nivå, för visst tempade du under tungan?

Jag snittar på 36,4 nu innan äl den här cykeln, brukar ligga där eller strax under. :)

Vet att du och Jenzia skriver.. Men ville ändå skriva lite om fertilt sekret och att man myst. Jag tycker det kan vara lite svårt att skilja dagen efter vad som är fertilt sekret och vad som är sperma liksom ^^ vet att vissa menar på att sperma trådar sig på flera ställen medan äggvite sekret är som en enda tråd.. Har du någon input? Tycker dock inte det verkar vara sperma.. det jag fått ut är vad som kan likna fertilt sekret men det känns ff lite krämigt efter att jag känt på tappen ^^ så osäker på vilket det är... Hm..
  • Entusiastisk
    Jenzia skrev 2020-07-23 17:28:27 följande:

Ja! Föreläsningarna man fick i biologin var ju extremt torftiga Jag har nog alltid haft med mig att kvinnans kön är något skämmigt. Och man ska absolut inte pilla där nere, kan komma in bakterier! Ja jo, men varför kunde jag inte få veta som liten att det är ok att pilla vart jag vill, bara jag tvättar händerna först! Hade varit en miljon gånger bättre

Så var det med mina tester också, de första jag tog på CD10 var tydligare, men super ljusa, än de jag tog på kvällen innan höjningen, som kom på CD13. Jag hade bara positivt på CD13 också, sen vart det lågt igen. Är CD13 för dig imorgon?

Hehe, spermierna kanske suger till sig allt fertilt sekret? Nää, kanske inte Men låter lite skumt, inte tänkt på det själv.

Haha, en kamin OCH två hundar? Jag hade dött! Särskilt på kvällen, då får jag vad jag kallar min kvällsvallningar och blir så varm. Antar att kroppstemperaturen är på sin topp då Min man toppar dock på morgonen, han är så varm att jag brukar säga att han kokar! Skönt på vintern, inte alls härlig på sommaren.

Ja, jag kör under tungan denna cykeln. Testat nog vaginalt nästa Tar du vaginalt eller analt? Tycker ju det är minst lika spännande att följa din stegring/peak under ÄL som min egna! Håller mig sysselsatt också

Ahh, jag låg också där omkring innan ÄL, 36.1-36.3. Tack för peppen om att 36.7 är bra temp efter ÄL, hade nog trott att den skulle ökat lite mer. Men vad tusan, allt annat verkar ju klaffat med ÄL

Hoppar in lite i er konversation, hoppas det är okej :)

Visst är det spännande att tempa.. Även om jag tar mitt med en nypa salt för sover ofta väldigt oroligt men samtidigt är det ju ungefär samma varje natt så det kanske inte spelar ngn roll då? Precis som du skrev att bara det är samma alltid liksom..

Spänd iaf att få se hela kurvan! Och era med!!!

Började med ältester idag också och hoppas på att få mitt första positiva ältest ever, ska bli så häftigt!
  • Entusiastisk
    Jenzia skrev 2020-07-23 20:22:50 följande:

Så klart är det de

Vad har du haft i temp nu innan din fertila period? Verkar som om det skiljer sig en del person till person.

Jasså?! Du har inte tagit ÄL test alls tidigare? Jag har kört CB-digital sedan november 2019, men började ju precis med vanliga stickor, som jag tycker är mycket mer intressanta att följa

Jag fick börja tempa med vanlig muntemp för babyplan hade ngt problem så tog över en hel vecka att få hem basaltempen.. Men det verkar som om muntempen är ca 0,1 grad-ish lägre än basaltempen.. Bara tempat 2 ggr med basaltempen nu och den har legat på 36.07 igår och 36.18 idag.. Kan se om jag kan bifoga en bild :)

Jo, började ta äl test redan i oktober.. Tog varje dag i flera månader och försökte hitta stegring och tog parallellt med cb advanced och fick flera östrogenhöjningar men aldrig lh.. Trodde inte då det skulle ta 3 månader innan mensen kom.. Så tog hur många som helst för ville fånga första äl liksom men det var ju svårare än så iochmed amningen.. Så sen gav jag upp så nu blir första månaden på ny kula liksom där jag faktiskt bör ha chans att få ett positivt test:)

Sen tog jag faktiskt den månaden vi lyckades 2017. Men fick då bara ett svagt streck(lite stegring) och trodde då att det var typ som gravtest att såg man något så var det positivt liksom.. Så vi myste bara den dagen(var på husbilssemester med hans bror och tjej så fick bara till det den gången) men det lyckades.. Så aldrig fått ett riktigt positivt test liksom..

Så håller alla mina tummar nu, ska bli spännande att följa en riktig stegring till ett positivt och därpå också få följa tempningen.. Helt orimligt taggad, försöker smitta av min entusiasm på min man men han har inte riktigt förstått hypen än.. Haha xD

Asså förlåt för mina noveller, är inte så bra på att uttrycka mig kort!

Såg att du låg ca 36.1-36.3 jag har då legat om jag plussar på 0,1 på muntempen mellan 35.9-36.2..

Och nu ligger du runt 36.7?

Jag läste om min första graviditet då kände jag som febertoppar i början.. Ju börjar man äntligen förstå varför.. Hur kan man inte fått lära sig sånthär i skolan?? Känner mig lurad liksom! Men glad att jag vid 31 års ålder äntligen fått lära mig och sen ge min dotter bättre förutsättningar den dagen hon blir redo!

Vad är du nu äl+? Är detta första cykeln du tempat va? Eller vet du hur din temp dippar innan mens?

Kram <3
  • Entusiastisk
    Amidina skrev 2020-07-23 21:35:23 följande:
    Här är det öppet för alla att vara med ju! :D

Sperma, eller snarare sädesvätska är lite av en shapeshifter! När det precis kommer ut är det lite tjockt och trögflytande, men efter en stund (minns inte exakt hur lång tid dock, minuter till timmar kanske?) så blir det faktiskt vattnigt. :) Det kan vara lite svårt att skilja konsistensmässigt från vattnigt sekret, men lukten brukar alltid vara en bra ledtråd.. ;P

Sen finns det krämigt sekret som också är fertilt, men det är såpass svårt att bedöma för någon som inte blivit utbildad inom det så det ger jag mig inte på att försöka ens. :P Jag kör på vattnigt och äggvita = fertil, så får det vara bra där liksom.
    hm.. ja, har svårt att bli klok på det.. Har verkligen världens sämsta luktsinne också.. xD men ja, time will tell! 
  • Entusiastisk
    Canama skrev 2020-07-23 21:49:40 följande:

Hejhopp!

Här är en till som gått in i fertil period! Så sjuukt taggad!!! Haft en vecka med huset fullt, kusiner, svärmödrar (eller ja, en då), fastrar, hundar och allt möjligt men NU i helgen blir de bara jag, sambon och dottern, så då hoppas jag på att få till de lite grann hehe! Testar med ÄL tester och de har varit helt blanka hela veckan...... men ev börjar de komma lite färg idag, dock hann de torka innan jag läste av det så de kanske inte är tillförlitligt? Hoppas ÄL kommer senast på måndag, på tisdag åker nämligen sambon iväg igen.......

Jag tror inte jag hade ÄL förra månaden. Dotter var som en igel på bröstet eftersom de var så varmt. Sen kom mensen typ 5 dagar sent... nån som vet hur/om ÄL påverkas om den uteblivit månaden innan? Kommer den senare/tidigare? Kraftigare? Kan man släppa flera ägg? Ni verkar vara så kunniga här <3

Om jag får spekulera lite med erfarenhet från mig själv som också ammar och friammade under de första 8 månader vi försökt..
    För mig blev min lutealfas för kort för att ägget skulle hinna fästa innan mensen kom de månaderna jag hade äl. Sen hade jag kanske inte super koll hur mycket hon ammade och när men verkade som att ju mer jag ammade desto oftare uteblev äl, vilket såklart är logiskt.. Jag tog många ältest de första månaderna när vi började försöka(och jag friammade) i hopp om att fånga första äl. Hade varierande starka ältest men aldrig positivt, hade sånna cb advanced och fick östrogenhöjning varje månad men ingen mens och ingen LH peak dvs ingen ägglossning..

Jag drog ju sen ner amningen till bara morgon och kväll tillsist när jag insåg att det aldrig kom till att gå om jag inte gjorde det och det verkar för mig som att min kropp är helt med på banan igen direkt från dagen jag drog ner, mina bröst har fått sin vanliga storlek, kroppen mår helt annorlunda, min cykel verkar regelbunden, normala symptom på äl och en lutealfas på 14 dagar.. För mig kom min kropp liksom igång direkt oavsett hur cykeln innan såg ut. Men det är garanterat olika från person till person, hur mycket ni ammar och andra förutsättningar..
    Vet du hur lång lutealfas du har? testade du med ältest förra månaden också?
    Man kan släppa flera ägg(under 24h = tvåäggstvillingar) men du kan bara ägglossa en gång per cykel.

Kanske en ide att börja tempa också om det är möjligt för att kunna bekräfta din ägglossning.
    Är det något jag hade gjort annorlunda hade det varit det, för då hade jag kunnat se redan då att jag aldrig fick ägglossning och kunnat spara alla tester xD.. För vid varje östrogenhöjning och fertilt sekret, älsymptom så fick jag upp hoppet och trodde att nu så, och sen kom aldrig någon mens.. sen igen och igen...Hade jag tempat hade jag vetat att äl aldrig ägde rum..Och likadant bekräfta att min lutealfas var för kort de månaderna jag äl. Även om dottern troligtvis inte varit redo mycket tidigare för att dra ner, men jag kanske inte hade haft så höga förväntningar.. men, bara input från en annan som friammade och hoppades och trodde att det skulle gå. Vet flera som friammat och att det funkat för(jag var dock naiv och trodde att det var en självklarhet även för mig men det är det ju inte för alla tyvärr). Vet inte om du blev något klokare.. Hoppas att det funkar för dig ändå, hade älskat att få fortsätta friamma och få bli gravid.. Men men får iallafall amma morgon och kväll <3 

kram och lycka till! är också i min fertila period nu! WOHO!
  • Entusiastisk
    Amidina skrev 2020-07-23 22:37:27 följande:
    Jenzia skrev 2020-07-23 22:09:19 följande:

Hmm... Nu kanske det blir TMI, men jag använder ju ibland menskopp efter sex eller insemination och då brukar den samla upp lotion-aktig/krämig vätska, då jag saknar bättre benämning på det. Kanske är det en blandning av allt möjligt, för det ser ju inte ut som sädesvätska men blev lite nyfiken på det här med att sperma byter konsistens

Här hittade jag!

"Ejaculation changes texture as soon as it leaves the penis. It often starts off thick and warm, but becomes watery and cool after being exposed to the air for a few minutes."

Finns ju inte massvis med luft i muffen, men lite syre slinker nog in när han slinker ut. XD

Sen är det ju olika från karl till karl och ibland även gång till gång, beroende på vad de äter, kvalitén på sperman, osv. :) Även där är det helt sjukt mycket man inte fått veta förr! Nu har det ju dessutom kommit en massa ny forskning på att ägget är mer kräset vad gäller spermier än vad man kunnat ana, det är inte alla som duger. :p
    hmm... intressant! Tack för att du dela!
    Ska googla på forskningen imorgon! Det är en hel vetenskap dethär.. och det enda av allt detta fick man lära sig att missade man ett p-piller så blev man typ gravid direkt. Och sen att flytningar var typ för att hålla det rent aldrig att det hade med fertiliteten att göra.. och pmedel ska vi inte snacka om! ja.. asså tacksam att man fått veta det nu och att ni kloka kvinnor finns här inne så man får veta mer och kan diskutera <3 Godnatt! Hörs imorgon <3
  • Entusiastisk
    Jenzia skrev 2020-07-23 22:09:19 följande:

Hmm... Nu kanske det blir TMI, men jag använder ju ibland menskopp efter sex eller insemination och då brukar den samla upp lotion-aktig/krämig vätska, då jag saknar bättre benämning på det. Kanske är det en blandning av allt möjligt, för det ser ju inte ut som sädesvätska men blev lite nyfiken på det här med att sperma byter konsistens

Vet inte hur jag citerar båda xD

Men hittade detta, så det ska jag testa nästa gång jag är osäker :D

"Du kan undersöka det här genom att lägga lite sekret i ett glas vatten. Ägglossningssekretet förblir klumpigt. Spermier eller slidsekret lösgörs i vatten."
  • Entusiastisk
    Anonym (Kinder) skrev 2020-07-24 00:16:39 följande:

citera flera kan du göra genom att klicka citera på alla inlägg du vill citera och sen skriver du.

Kan man det även i mobilen ^^
  • Entusiastisk
    Jensan88 skrev 2020-07-24 07:11:51 följande:

Håller med om att skolorna var/är kassa om att informera "rätt" fakta.

Haha! De tjatade även om att ett avbrutet samlag gjorde en gravid. Det är klart det finns fall som det inträffar men hur stor chans är det? XD

Men eller hur! Det känns skrattretande idag..

Känns inte som majoriteten har det så? Eller?

Där känner jag mig grymt lurad.. Man fick liksom höra att för en tjej in 15 års åldern så räckte det i princip med en skvätt på låret för att hon skulle bli gravid.. Men vi alla är väl bara fertila runt max 6 dygn/cykel liksom oavsett vem vi är^^
Svar på tråden BIM Augusti 2020