Canama skrev 2020-07-23 21:49:40 följande:
Hejhopp!
Här är en till som gått in i fertil period! Så sjuukt taggad!!! Haft en vecka med huset fullt, kusiner, svärmödrar (eller ja, en då), fastrar, hundar och allt möjligt men NU i helgen blir de bara jag, sambon och dottern, så då hoppas jag på att få till de lite grann hehe! Testar med ÄL tester och de har varit helt blanka hela veckan...... men ev börjar de komma lite färg idag, dock hann de torka innan jag läste av det så de kanske inte är tillförlitligt? Hoppas ÄL kommer senast på måndag, på tisdag åker nämligen sambon iväg igen.......
Jag tror inte jag hade ÄL förra månaden. Dotter var som en igel på bröstet eftersom de var så varmt. Sen kom mensen typ 5 dagar sent... nån som vet hur/om ÄL påverkas om den uteblivit månaden innan? Kommer den senare/tidigare? Kraftigare? Kan man släppa flera ägg? Ni verkar vara så kunniga här <3
Om jag får spekulera lite med erfarenhet från mig själv som också ammar och friammade under de första 8 månader vi försökt..
För mig blev min lutealfas för kort för att ägget skulle hinna fästa innan mensen kom de månaderna jag hade äl. Sen hade jag kanske inte super koll hur mycket hon ammade och när men verkade som att ju mer jag ammade desto oftare uteblev äl, vilket såklart är logiskt.. Jag tog många ältest de första månaderna när vi började försöka(och jag friammade) i hopp om att fånga första äl. Hade varierande starka ältest men aldrig positivt, hade sånna cb advanced och fick östrogenhöjning varje månad men ingen mens och ingen LH peak dvs ingen ägglossning..
Jag drog ju sen ner amningen till bara morgon och kväll tillsist när jag insåg att det aldrig kom till att gå om jag inte gjorde det och det verkar för mig som att min kropp är helt med på banan igen direkt från dagen jag drog ner, mina bröst har fått sin vanliga storlek, kroppen mår helt annorlunda, min cykel verkar regelbunden, normala symptom på äl och en lutealfas på 14 dagar.. För mig kom min kropp liksom igång direkt oavsett hur cykeln innan såg ut. Men det är garanterat olika från person till person, hur mycket ni ammar och andra förutsättningar..
Vet du hur lång lutealfas du har? testade du med ältest förra månaden också?
Man kan släppa flera ägg(under 24h = tvåäggstvillingar) men du kan bara ägglossa en gång per cykel.
Kanske en ide att börja tempa också om det är möjligt för att kunna bekräfta din ägglossning.
Är det något jag hade gjort annorlunda hade det varit det, för då hade jag kunnat se redan då att jag aldrig fick ägglossning och kunnat spara alla tester xD.. För vid varje östrogenhöjning och fertilt sekret, älsymptom så fick jag upp hoppet och trodde att nu så, och sen kom aldrig någon mens.. sen igen och igen...Hade jag tempat hade jag vetat att äl aldrig ägde rum..Och likadant bekräfta att min lutealfas var för kort de månaderna jag äl. Även om dottern troligtvis inte varit redo mycket tidigare för att dra ner, men jag kanske inte hade haft så höga förväntningar.. men, bara input från en annan som friammade och hoppades och trodde att det skulle gå. Vet flera som friammat och att det funkat för(jag var dock naiv och trodde att det var en självklarhet även för mig men det är det ju inte för alla tyvärr). Vet inte om du blev något klokare.. Hoppas att det funkar för dig ändå, hade älskat att få fortsätta friamma och få bli gravid.. Men men får iallafall amma morgon och kväll <3
kram och lycka till! är också i min fertila period nu! WOHO!